تربیت فرزندانزن و خانواده

عدم درک صحیح فلسفه ازدواج عامل رواج طلاق

آوای سنت: فعال اهل سنت کورد مراقبت از رفتارهای فرزندان را تنها عامل جلوگیری از ازدواج های منجر به طلاق دانست.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالسلام ثنایی طلاق را از جمله معضلات مهم، در استان های غربی خواند و گفت: یکی از دلایل این موضوع در کشور ما به قوانین مربوط به طلاق برمی گردد و بدین جهت متاسفانه تعداد کسانی که ازدواج می کنند تا طلاق بگیرند روز به روز بیشتر می شود.

سطحی نگری در امر مقدس ازدواج و دوری از قرآن و سنت عاملی است تا برخی از جوانان به دام افرادی بیافتند که انگیزه ای برای زندگی ندارند و هدف آنها به اجرا گذاشتن مهریه در طول مدت کوتاه پس از ازدواج است. طلاق از سوی دیگر بنیان خانواده ها را از هم می پاشید. فرزندانی که معمولا طلاق می گیرند زندگی مجردی اختیار کرده و در وهله بعد بدون در نظر گرفتن رای والدین برای آینده خود تصمیم می گیرند.

ماموستا ثنایی عدم شناخت طرفین از یکدیگر و ملاحضات احساسی را از دلایل دیگر طلاق دانست و افزود: به فضای مجازی گرچه می توان در زمینه های تحصیلی و مراودات علمی و تجاری اتکاء کرد، اما برای شناخت از کسی که قرار است عمری با وی زندگی کنیم نمی تواند مرجع مطمئن و مناسبی باشد.

اسلام ارتباط پیش از نکاح را حرام می داند و دو طرف نمی توانند با یکدیگر در تماس باشند. با این حال بعضی از خانواده ها به بهانه شناخت بهتر با این مسئله مخالفت نمی ورزند. در گذشته پیش از آنکه وصلتی صورت بگیرد، خانواده ها چندین جلسه با یکدیگر دیدار کرده و میان شان مناسبات جسنه برقرار می شد. این سنت خوب امروز کمتر شده و به حد برگزاری یکی دو جلسه تشریفاتی کاهش یافته است.

این فارغ التحصیل حوزه علمیه نگل از توابع استان کردستان اظهار داشت: عدم کنترل کافی از سوی خانواده ها به هر دلیل و علت، عدم کنترل گوشی های لمسی فرزندان، نبود حداقل ارتباط میان والدین و اولیای مدارس، کلاس های خصومی از جمله پرورش اندام و زمینه های دیگر هر یک به تنهایی کافی هستند تا یک ارتباط که از طریق فضای مجازی شکل می گیرد تا بدانجا پیش برود که خانواده ها چاره ای جز موافقت با وصلت اجباری نداشته باشند و این موضوع با رفتارهای امت محمدی مغایرت دارد.

ماموستا ثنایی اتخاذ سیاست سختگیرانه و مراقبت دائمی نسبت به رفتارهای فرزندان را تنها راهکار برای  جلوگیری از آسیب های احتمالی برشمرد و تاکید کرد: اگرچه سابقا می شد جلوی آسیب های احتمالی را تا حد ممکن گرفت و می شد کاری کرد تا جوانان در حد و شان یک جوان مسلمان ازدواج کنند، ولی شرایط کنونی جامعه، گرانی مسکن، بیکاری، گرانی اقلام ضروری و همچنین عدم تمایل زوج های جوان به فرزند آوری، کوچه بن بست زندگی مسالمت آمیز را تنگ تر کرده است، لذا خانواده ها می بایست با در نظر گرفتن همه این مسائل و سنجیدن موارد از آینده مراقبت بعمل آورند. تلفن همراه یک نیاز برای همه می باشد و بدون آن کاری از پیش نمی رود، اما این وسیله به دنیای خارج وصل است. به اشخاصی که در کمین هستند تا سادگی دختران و پسران را به بازی گرفته و دام های شیطانی شان در مکان خلوت برایشان پهن می کنند. از سوی دیگر مهمترین خطر در مسیر ازدواج تن دادن به مهریه های سنگین بدون مشورت با افراد مطلع است و با کوچکترین تلنگر به اجرا گذاشته می شود.

کسانی که در زندگی پس از ازدواج و به بهانه آزاد بودن زندگی مجردی در پیش می گیرند به این مسئله واقف باشند که فارغ از کارنامه عمل سیاهی که از خود برجایی می گذارند، روزی از روزها به سن پیری رسیده و سال های ندامت و پیشمانی در پیش رو خواهند داشت.

اتاق مجزا مکان خصوصی فرزند بحساب نمی آید و  بویزه مادر خانواده موظف است به آن رفت و آمد داشته باشد. پدر خانواده باید در طول سال با فرزندانش درباره خطرات، آسیب های و راهکارهای ترقی صحبت کند.گرچه اتفاقات ناهنجار ازدواج های بد آلام مردم را به درد می آورند، اما باید از این مسائل درس های لازم را گرفت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن