تربیت فرزندانزن و خانواده

فرزندان طلاق از معضلات بزرگ جامعه هستند

آوای سنت: استاد اهل سنت حوزه علمیه خراسان رضوی، فرزندان طلاق را یک معضل اجتماعی بزرگ توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مفتی حسان فاضلی طی سخنانی تاسی از رهنمودهای قرآن کریم را راهکاری برون رفت از تمامی مشکلات فردی و اجتماعی خواند و گفت: متاسفانه یکی از بحران هایی که به اراده خود به آن دامن می زنیم از هم پاشیدن بنیان خانواده بوسیله طلاق و درخواست جدایی از همسر می باشد. حکمی که خدای متعال آن را برای ضروری ترین لحظه و به صورت هدفمند تعیین کرده و قرآن کریم نیز درباره اش به شرحی مفصل پرداخته می پردازد. امروز می بینیم که از طلاق برای متلاشی کردن زندگی ها استفاده می شود. فراموش نکنیم که یک طلاق به تنهایی آثار مخربی را روی جامعه پیرامون باقی می گذارد.

نگاه عمومی به یک زن مطلقه با کسی که مسائل درون خانواده را به نحو مطلوب مدیریت می کند تفاوت های زیادی دارد. اگر مردی به دلایل واهی همسرش را طلاق دهد، برداشت ها این است که وی قادر به اداره یک زندگی مشترک نمی باشد.

مفتی فاضلی تبعات زیانبار طلاق را مضافا باعث تیرگی روابط میان اعضای بستگان و اقوام دانست و اظهار داشت: فرزندان طلاقی که در شرایط نامناسب روحی بزرگ می شوند، بشدت در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرند. نوجوانانی که عادت به بکار بردن الفاظ ناپسند دارند دیگران را به باد دشنام می گیرند و با کوچکترین بحثی، کار را به دعوا و درگیری می کشانند. آنها با احساس سرخوردگی درونی، خود را متمایز از سایر هم سن و سالان شان تصور می کنند. هر حرفی را به خود نسبت داده و در صدد واکنش برمی آیند.

این حالت ها نشان از وجود مشکل در درون خانواده است و بدین ترتیب اساسی ترین بنیان تشکیل جوامع اسلامی دچار چالش و مخاطره می گردد. ارتباط شان با اجتماع کاهش پیدا کرده و عواطف شان در مسیر رو به سراشیبی قرار می گیرد.

استاد حوزه علمیه اهل سنت خراسان رضوی، دخالت های بی جای والدین را از عوامل ایجاد تنش در کانون های نوپا یاد کرد و افزود: به هر بهانه نباید داخل زندگی فرزندان سرک کشید. جانبداری از فرزند در مقابل شریک زندگی او، روح آرامش را از خانواده می گیرد. اختلافات را با پیش داوری حل و فصل نکنیم.

مسائل را در اسرع وقت به دادگاه نبریم. آخرین مرحله یک بحران و اختلاف را با مشورت گرفتن از بزرگان، متنفذین فامیل و علما در نشست های فیمابین و بدون هیچ هزینه ای ختم به خیر گردانیم. اولین فایده داداگاه خانوادگی این است که سایر مردم از اسرار درون مطلع نمی شوند و توفیق محبت و مبدت در چنین محیطی حاصل خواهد آمد.

مفتی فاضلی پیدایش اختلافات در گذران مشترک را اجتناب ناپذیر توصیف کرد و عنوان نمود: اگر داوری ما در نتیجه بروز اختلاف به نیت اصلاح امور و از روی دلسوزی باشد گشایش به برکت اخلاصی که در عمل داریم اتفاق خواهد افتاد. پرهیز از دخالت های بیمورد روزنه امیدی برای برون رفت از بحران دامنگیر می باشد. در داوری نسبت به عقل و قدرت تکلم خود مغرور نشویم. حکمیت را با محکوم کردن اشتباه نگیریم، زیرا اختلاف را تبدیل به فتنه کرده و دود آن به چشم همه خواهد رفت.

زن و مرد دو روح در یک وجود هستند و جدایی میان شان به مثابه ایجاد ترک و شکستگی در بنیان خانواده می باشد. با طلاق اصل مشکل را از بین نمی بریم، بلکه جدایی شروع یک مسیر فرسایشی است. آغازی برای آنکه فرزند با خود ابزار برنده حمل کرده و آرامش کاذب را از والدین سلب می نماید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن