تربیت فرزندانزن و خانواده
موضوعات داغ

لزوم آگاهی جوانان از پیش نیازهای ازدواج

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه شیخ ضیایی رویای جوانان پیش از ازدواج را با واقعیت های زندگی متفاوت خواند.

به گزارش آوای سنت، شیخ محمد رحیمی ازدواج را بنیان و اساس تشکیل یک خانواده دانست و گفت: بطور مسلم جوانان مخاطبان اصلی در بحث ازدواج تشکیل زندگی بشمار می روند و هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش یک ازدواج موفق را تجربه کند.

معمولا هر انسانی پس از گذر از سن کودکی و زمانی که پا به دوره نوجوانی می گذارد، دچار تغییراتی در اندام و افکارش شده و دنیای تازه ای را در مقابل دیدگانش مشاهده می کند. به همین نسبت با رفتن به کلاس های بالاتر امیال و خواسته ها در وی تقویت یافته و میل به ازدواج در او شدت پیدا می کند که این غرایض یک امر عادی و کاملا طبیعی در زندگی بشمار می روند.

در این شرایط لازم است که والدین در نقش مشاور ظاهر شده و نکات لازم را به فرزند خود انتقال دهند. جوان امروزی با علم روز بزرگ می شود و در قیاس با نسل گذشته درک بیشتری از علوم و دانستنی ها دنیای پهناور دارد، با این حال ،فقدان تجربه و از سوی دیگر اعتماد نفس کاذب می تواند شرایط را ناخواسته برایش سخت و دشوار کند. یک جوان باید بداند که چطور احساساتش را کنترل کرده و خویشتن را از آسیب های احتمالی مصون نگه دارد.

وی میل به تنها بودن را بخشی از تغییر در رفتار نسل جوان خواند و افزود: کسی که به سن رشد می رسد به آینده و برنامه های مد نظر خود زیاد فکر می کند. قسمت زیادی از دغدغه این قبیل مخاطبان به تشکیل زندگی مستقل طی آینده نزدیک ختم می شود و رسیدن به آرزوهای محال و غیر محال جزء مهمی از خواسته هایشان می باشد. جوانان بر عکس کسانی که تشکیل زندگی داده، اما هنوز کار و منبع درآمد مشخصی ندارند، آینده را چندان مبهم و ناشناخته نمی بینند.آنها رویاهای مختلفی در سر داشته و آن گونه که دلشان می خواهد مسائل را پیش بینی می کنند.

باید پذیرفت واقعیت های زندگی برای این رده سنی با آنچه که در واقعیت جریان دارد از یکدیگر متفاوت هستند. جوان وجود مشکلات را می پذیرد، اما به دلیل آنکه تجربه ندارد، تصور می کند پس از ازدواج با فرد دلخواهش می تواند هر مانعی را براحتی از سر راه بردارد و این باور و اعتقاد را رسیدن به نهایت خوشبختی می داند.

شیخ رحیمی میل به ازدواج و تشکیل زندگی را یک نکته مثبت از نگاه جوانان برشمرد و اظهار داشت: ازدواج را نباید دریچه ای برای رسیدن به خوشبختی و آرزوهایی بدانیم که از دوران خردسالی ملکه ذهن خود قرار داده بودیم. همه خواسته های انسان با تشکیل زندگی و نظام خانوادگی محقق نمی شوند.

این خیال که در پس از ازدواج هرگز با همسر خود اختلاف پیدا نکرده و همه چیز بی کم و کاست همان خواهد شد که ما می خواهیم، یقیننا فکر اشتباهی می باشد، زیرا طبیعت و واقعیت زندگی مشترک این است که زن و شوهر گاهی مواقع با یکدیگر اختلاف نظر پیدا کنند. پسر و یا دختر جوانی که ازدواج را یک مسیر دائمی برای برون رفت از ناملایمات و به زعم خود خلاص شدن از امر و نهی والدینش معنا کند، راه را به اشتباه رفته است.

مدرس حوزه علمیه شیخ ضیایی بندرعباس اوج خوشبختی را محصول اندیشه های جوانان در خلوت با خود توصیف کرد و عنوان نمود: در هر نظام خانوادگی مشکل و دغدغه وجود دارد.

خدای متعال دنیا را برای خوشبختی خلق نکرده است. زندگی مشترک مشکل خواهد داشت. مستقل شدن از والدین،هرینه های مربوط به خودش را به دنبال دارد.

تفاوت سلیقه و نگاه در بین زن و شوهر نمود پیدا خواهد کرد و این چرخه ادامه میابد تا روزی که انسان به سن کهولت می رسد و می بایست با مشکلات جانبی آن دست و پنجه نرم کند.

کسی که در دوران مجردی از والدینش می نالد، گمان نکند که همسرش از عالم فرشتگان فرستاده شده و در رفتار، کردار و گفتار دقیقا همان طوری خواهد بود که او دلش می خواست. نبی مکرم اسلام به خلق و خوی همسرانش شناخت کامل داشت و مانند هر انسان متاهل می دانست که چه چیزی آنها را می رنجاند و یا شاد می کند.

موضوعی که در زندگی هر انسانی قابل لمس و مشاهده است. صبور بودن، عفو و گذشت متقابل باعث می شود که فرد در کنار شریک زندگیش احساس خوشبختی کند، فراموش نکنیم، اگر قرار بر این باشد فقط ما متوقع باشیم و همسر ما تنها نقش یک فرمان بردار را بازی کند، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن