زن و خانوادههمسرداری
موضوعات داغ

مشورت با اعضای خانواده لازمه زندگی موفق

گفتگوی مولانا رودینی درباره مشکلات ازدواج جوانان

آوای سنت: استاد و مسئول اجرایی معاونت فرهنگی دارالعلوم مکی زاهدان، لازمه ازدواج موفق را مشورت با اعضای خانواده و مشارکت فامیل و برزگان در انجام این امر مقدس دانست

به گزارش آوای سنت، مولانا ابراهیم رودینی در بررسی دلایل اختلافات در خانواده های نسل جوان و تشکیل زندگی های منجر به شکست گفت: یکی از هدیه های ارزشمند و بزرگ دین اسلام به امت را ازدواج سالم و مطابق با دستورات دانست و گفت: تکثیر جمعیت پس از خلقت آدم علیه السلام به صورت مشروع حق طبیعی هر فرد مسلمان است. نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم در زمانی مبعوث گردید که جهل، تاریکی، انواع مظالم، تبعیض و بی بند و باری تمام دنیا را فرا گرفته بود. آن حضرت همه نعمت ها و از آن میان داشتن همسر خوب را بهترین نعمت توصیف کرده است. همسری که انسان را به سوی عبادت و بندگی باریتعالی تشویق می کند.یک همسر نمونه علاوه بر انجام رسالت خطیر خود، برای فرزندانش نیز نقش یک مربی دلسوز و متعهد را ایفا می کند.

وی در این باره افزود: رسول گرامی اسلام مسئله ازدواج را به حدی ظریف،عمیق و کارشناسی شده تشریح می کند که در آن کلیه نیازهای افراد یک خانواده در نظر گرفته شده باشد. آن حضرت بشارت می دهد ” کسانی که فرزندانی سالم بزرگ کرده و به خانه بخت بفرستند،روز قیامت در جوار من خواهند بود” برای داشتن یک ازدواج موفق باید به خصوصیات آن هم فکر کرد. برخی از جوانان به خاطر مال و اموال طرف با وی ازدواج می کنند. تعدادی به زیبایی اهمیت می دهند، اما نبی مکرم اسلام دینمدار بودن شخص را از همه خصوصیات مهمتر می شمارد. بدانیم که اگر در زندگی دین حاکم باشد، سایر مسائل خود به خود مرتفع خواهند شد.

مولانا رودینی با تاکید براین نکته که جوانان باید پیش از ازدواج می بایست برای تربیت فرزندان خود برنامه ریزی داشته و چاره اندیشی کنند، اظهار داشت: شخصی که دغدغه تربیت اولاد را دارد، مسلما برای ازدواج فردی را انتخاب می کند که بتواند به خوبی از عهده این وظیفه مهم برآید. جوانان باید برای داشتن زندگی موفق با کسی ازدواج کنند که در دینداری و اعتقاد به شرع و احکام دین اسلام مانند آنها فکر کرده و موقعیت اجتماعی و مالی نزدیک بهم داشته باشند.

یکی از مشکلات مهم سر راه ازدواج دختران در بین برخی قبایل و طوایف این است که آنها را به عقد افراد سن بالا در می آورند و اختلاف سنی زیاد باعث ایجاد چالش های منفی در زندگی مشترک می شود.

استاد و مسئول اجرایی معاونت فرهنگی دارالعلوم مکی زاهدان سطح سواد، فرهنگ مشترک و امکانات مالی و موقعیت جغرافیایی را از دیگر شرایط یک زندگی موفق خواند و متذکر شد: با ازدواج نباید به شکل احساسی برخورد کرد. به کثرت مشاهده شده است که پسران و دختران بدون آنکه به مسائل قبل و بعد از ازدواج فکر کنند، به یکدیگر علاقمند شده و تصمیم های احساسی می گیرند. این گونه عشق های زودگذر دوام و قوام کافی نداشته و منجر به طلاق زودهنگام می شوند. جوانان باید بدانند وصلتی که بدون اطلاع خانواده و بدون مشورت با بزرگترهای فامیل انجام شود،سرانجام خوبی پیدا نخواهد کرد. طلاق پیامدهای سختی به خصوص برای دختران جوان دارد و آنها را نسبت به ادامه زندگی دلسرد کرده و ایجاد افسردگی می کند.

از زمان پیدایش فضای مجازی و تسهیل در برقراری ارتباط افراد با یکدیگر، متاسفانه نتوانستیم از این امکان مهم برای ارتقای سطح زندگی ها بهره ببریم. ما هرگز نمی توانیم کارهایی را که می بایست در فضای حقیقی برنامه ریزی شوند، در فضای مجازی صورت دهیم. ازدواج شکلی جدید از زندگی است که طی آن دو نفر به عقد هم درآمده و زیر یک سقف پیمان مشترک می بندند. پرسش اساسی این است که چگونه می توان مقدمات این امر مهم را بدون دیده شدن و تنها از طریق فضای مجازی انجام داد؟!!

مولانا رودینی دلیل افزایش میزان فرار اولاد از منزل و خودکشی در بین جوانان را در ازدواج های احساسی و بودن برنامه خواند و یادآور شد: یک ازدواج موفق در صورتی موفق خواهد بود که افراد دو قبیله و فامیل و همه کسانی که حرفی برای گفتن دارند، دور هم جمع شده و بهترین تصمیم را بگیرند. ارزش واقعی دختر و پسر در این چنین جلسات مشخص می شود. تشکیل بنیان یک زندگی مشترک کاری است که برای تهیه ملزومات و امکانات آن می بایست همه افراد خانواده و اعضای فامیل مشارکت نمایند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن