مجلس و نمایندگان

انتقاد از برنامه های دولت در تامین مسکن

حسین زهی:غالب طرح های دولت در تامین مسکن مناسب ناکام بوده است

آوای سنت: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عملکرد دولتمردان در بحث مسکن طی سال های اخیر را نامناسب برشمرد.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل حسین زهی، ضمن اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و عزم مجلس برای جلوگیری از این اتفاق گفت: دولتمردان در سال‌های اخیر عملکرد مناسبی در حوزه مسکن نداشته‌ و به‌ نوعی رها شده بود که البته افزایش نفوذ دلالان و سوداگران به این حوزه را به دنبال داشت.

مجلس شورای اسلامی پس از شروع بکار، زمانی این خلأ مدیریتی را حس کرد که فصل اجاره‌ها سررسیده بود و مردم از شرایط ایجاد شده اظهار نارضایتی می کردند. در آن شرایط قیمت مسکن و اجاره آن به بهانه های مختلف به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد، به نحوی که کمتر کسی توان تمدید اجاره خانه خود را داشت.

وی در این خصوص ادامه داد: بر همین اساس دو طرح در مورد مسکن در مجلس مطرح و پیشنهادهای مختلف بررسی گردید. نخست طرح مالیات از خانه‌های خالی و دوم طرح جهش تولید و تأمین مسکن بود. طرح مالیات از خانه‌های خالی پیش از سال ۱۴۰۰ در مجلس تصویب و با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شده و به متولیان امر ابلاغ گردید.

تاکنون به نظر می‌رسد این طرح از افزایش قیمت و سوداگری در بخش مسکن جلوگیری کرده و با توجه به ‌نوعی رکود ایجاد شده در این بازار، تمایل برای سرمایه‌گذاری را که باعث افزایش قیمت‌ها بود، کاهش داده است. طرح جهش تولید و تأمین مسکن نیز در راستای همین هدف بود. این طرح پیشنهادات و ماده‌های بسیار خوبی دارد که باعث افزایش مسکن در تنظیم عرضه و تقاضا می ‌شود.

حسین زهی با بیان اینکه کشور ما با کمبود عرضه مسکن مواجه است، اظهار داشت: این مسئله یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خرید و اجاره می باشد. درحال ‌حاضر با توجه به اینکه برای ازدواج زوج ‌های جوان سالانه به یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم، اگر این خانه‌ها تأمین شود، می‌توان به کاهش قیمت نیز امیدوار بود.

در این طرح دولت موظف است سالانه یک میلیون واحد مسکن تأمین نماید. همکاری بانک‌ها و نهادهای سازنده با صندوق ملی مسکن یکی از پیشنهادات خوب و تأثیرگذار است. در این طرح همچنین پیشنهاد ایجاد صندوق ملی مسکن داده‌ شد که ریاستش نیز با وزیر راه و شهرسازی می باشد. همکاری نهادها با یکدیگر و سرازیرشدن منابع مالی از قبل بخش‌های مختلف ساختمان باعث ترغیب مردم به روی‌آوردن به ساخت مسکن می‌شود. نهایتا مجلس در تلاش است تا سوء مدیریت دولت در بخش مسکن را جبران کند و تصمیمات اتخاذ شده نیز در این‌ راستا مؤثر بوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث رسیدگی به وضعیت مسکن و خانه و تبدیل آن به قانون، عنوان نمود: بر این اساس وزارت راه و شهرسازی موظف شد که سامانه ای را برای ثبت املاک و خانه ها راه اندازی کند. اکنون نیز مردم در حال ثبت اطلاعات خانه های خود در این سامانه هستند.

هرخانه ای که وارد سامانه نشود به صورت اتوماتیک خانه خالی شناسایی شده و مالیات به آن تعلق می گیرد. در این سامانه حتی کسانی که خانه های خود را اجاره داده اند نیز باید با اجاره نامه خود اطلاعات لازم را وارد کنند تا مشخص شود ملک خود را اجاره داده اند تا مالیات به آن ها تعلق نگیرد.

این قانون تاکنون باعث شده است اطلاعات لازم درمورد مسکن های موجود در کشور به دست آید. به طورمثال شهرهای بزرگ ازجمله تهران ساماندهی شدند و خانه هایی که به صورت احتکاری نگه داری می شدند و مالکان نه اجاره می دادند نه می فروختند، مشخص شدند و اگر هم کسی اطلاعاتش را ثبت نکرده باشد، متوجه مالیات خواهد شد و با این روش درآمد خوبی برای مدیریت بازار مسکن به دست می آید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن