مجلس و نمایندگان

توسعه روستایی و چالش های عدم رسیدگی به مطالبات

آوای سنت: نماینده اهل سنت مریوان عدم توجه و رسیدگی به مطالبات مردم روستاهای مرزنشین را چالش برانگیز توصیف کرد .

به گزارش آوای سنت، شیوا قاسمی پور با اشاره به اهمیت کشاورزی و تولیدات دامی و غذایی در این بخش گفت: فعالیت کارآمد در حوزه کشاورزی با استفاده از ابزارهای لازم و بهره مندی از دانش روز می‌تواند زندگی چند خانواده را تامین کند، بشرطی که کشاورزان مواد لازم جهت تولید بیشترین محصولات مرغوب را در اختیار داشته باشند.

به لطف کارهای به انجام رسیده در برخی از این روستاها این امکانات وجود دارند، اما در تعدادی دیگر متاسفانه کمبود در آنها به ‌شدت احساس می‌شود. بنده معتقدم راه ‌برون رفت از مشکلات در این بخش، بازنگری سیاست‌های جهاد کشاورزی و اتخاذ تصمیمی جامع با افقی بلند مدت برای حل بحران نبود آب کشاورزی در زمین‌های زراعی به‌عنوان اصلی‌ترین مسئله از جمله افتتاح انتقال آب از پایاب” سد گاران” است که با گذشت دوازده سال از افتتاح آن، متاسفانه هیچ صرفه‌ای برای مصارف کشاورزی نداشته است.

قاسمی‌پور ظرفیت گردشگری در مناطق روستاها را مثبت خواند و افزود: گردشگری مدرن نیازمند ایجاد امکانات مناسب رفاهی و معرفی آنها در سطح کشوری و جهانی است. در سالهای گذشته، اقدامات مثبتی برای توسعه و معرفی اماکن پر بازدید برداشته نشده و جای بسی تاسف است که حتی یک تابلوی راهنمای گردشگری هم در این اماکن یافت نمی‌شود. نیاز است مسئولان این موارد را در دستور کار خود قرار دهند.

متاسفانه رویکردی مبنی بر توسعه و ایجاد امکانات رفاهی، آموزشی روستاهای نقاط صفر مرزی که در دوران دفاع مقدس با جانفشانی، ایثار و ازخودگذشستگی ایستادگی کردند، وجود ندارد و همین عامل موجب شده مرزنشینان ما با مفهوم توسعه همه‌جانبه فاصله بگیرند.

وی با اشاره به مشکلات متعدد این روستا از جمله نداشتن خانه بهداشت، حیاط نامناسب مدرسه، اجرای ناتمام طرح هادی، نبود زمین ورزشی مناسب اظهار داشت: خوشبختانه در بحث طرح هادی اتفاقاتی خوبی انجام شده و به‌زودی این مشکل حیاتی مرتفع می‌شود کما اینکه دیگر معضلات هم با اولویت‌بندی و نشست با مسئولان متولی پیگیری می‌شود که امیدواریم نتایج مطلوبی را به‌دنبال داشته باشد.

بنده اخیرا بازدیدی از روستای “بناوچله” از توابع بخش “خاو و میرآباد” داشتم. رفع مشکلات نامناسب بودن راه دسترسی به این روستا حمایت جدی مسئولان راهداری کردستان به موضوع افزایش شاخص‌های راه روستایی را می طلبد. این وضعیت با گذشت چهل و دو سال که از مطالبات اولویت دار می گذرد، پذیرفتنی نیست و مسئولان وقت باید پاسخگوی این بی‌توجهی‌ها به ‌ویژه به مرزداران غیور باشند. قطعا این مشکلات از طریق مقامات استانی و کشوری پیگیری خواهند شد، زیرا عدم رسیدگی به مطالبات آینده روستاهای حوزه و بخصوص روستاهای مرزنشین را به چالش می کشاند.

قاسمی پور با انتقاد از عملکرد آبفای روستایی در بحث آب و فاضلاب و عدم توجه به مطالبات مردم خواستار حل مشکلات تامین آب شرب با حفر چاه در برخی روستاها و دفع بهداشتی فاضلاب آنها شد و افزود: در این ایام کرونا زندگی در کنار فاضلاب هم سلامت عمومی را با خطراتی جدی مواجه می‌کند که انتظار می‌رود با همکاری بخشداری و تامین اعتبار موردنیاز مشکل فاضلاب روستایی مرتفع شود. مسئولان ارشد شهرستان در برنامه‌ریزی‌های سالیانه موضوع بازگشت روستانشینان به زادگاهشان را در دستور کار قرار بدهند، چرا که اعتقاد داریم آبادانی روستاها، آبادانی کشور و ایران اسلامی را به دنبال دارد.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس یازدهم از انتقال آب از سد گاران به ضلع شرقی مریوان در جریان افتتاح فاز اول این پروژه طی هفته اول مهر خبر داد و تصریح کرد: این پروژه حیاتی که یکی از نیازهای اساسی این شهرستان بود، در اولویت کارگره توسعه استان قرار گرفت. برای اتمام این پروژه ۲۵ هزار متر لوله مصرف شده است، لذا با احداث و اتمام این پروژه ۱۳ هزار مشترک شرق مریوان از آب شرب و سالم بهره‌مند خواهند شد که ضمن کاهش فشار بر دیگر منابع آب شرب؛ قطعی آب در ضلع شرقی مریوان به مدت تقریبی ۴ سال تا احداث تصفیه‌خانه به حداقل خواهد رسید.

باتوجه به وضعیت اضطراری شهرستان مریوان در بحث قطعی‌های مکرر آب و کاهش ذخیره چاه‌ها و نیاز مردم به تامین آب شرب و سالم این مهم در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت‌خانه‌های متولی و سفر دکتر قالیباف به استان کردستان؛ ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث تصفیه‌خانه و پروژه تامین آب شرب مریوان اختصاص یافت که امید می‌رود در آینده عملیات احداث این پروژه عظیم، شروع شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن