مجلس و نمایندگان

توسعه چابهار در گروه مشارکت مردم

گفتگوی نمانیده سابق چابهار با آوای سنت

آوای سنت: نماینده ادواری اهل سنت مجلس توسعه چابهار را منوط به حمایت دولت از مشارکت مردم در بخش های عمرانی دانست.

به گزارش آوای سنت، یعقوب جدگال در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص راهکارهای توسعه در سیستان و بلوچستان با مهم خواندن کار و تلاش بیشتر در حوزه های فرهنگی و عمرانی گفت: حوزه فرهنگ مبحث بسیار بزرگی است، زیرا از دوره  دبستان شروع می شود و تا پایان دانشگاه ادامه پیدا می کند.

سابقا در شهرستان چابهار دانشگاه خاصی نداشتیم و فقط یک دانشگاه دریانوردی فعالیت می کرد که آن نیز ویژه دانشجویان این رشته بود. بنابراین اهالی بومی شهرستان ناچار بودند برای تحصیل در دانشگاه به زاهدان رفت و آمد کنند. به یاری خدا امروز چابهار تبدیل به یک شهر دانشگاهی شده و دانشگاه های بسیار بزرگی در آن فعالیت می کنند.

وی در این باره افزود: خوشبختانه  در چابهار کنونی از مقطع کاردانی و کارشناسی تا مقطع دکترا شرایط تحصیل فراهم شده است. در حوزه عمران نیز باید بگویم آبادانی یک شهر در گرو ارتباط قرار دارد و تا زمانی که ارتباط نباشد آن مجموعه شهری رشد نخواهد کرد.

زمانی بود که دانش آموزان روستاهای دور دست منطقه “پلان” شش ماه از سال نمی توانستند برای تحصیل به منطقه “نوبندیان” تردد  داشته باشند، اما  اکنون بر اساس آمار و گزارشاتی که از مدیران کل  دریافت کرده ایم، بزرگترین اتفاقات عمرانی منطقه در حوزه راه  رقم خورده است.

امروز رونق و مسیر رشد و پیشرفت در چابهار به زیبایی ادامه دارد و مجموعا در حوزه های مختلف مانند برق، توسعه روستاها و در زمینه  برگزاری مدارس به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته اقدامات مفیدی صورت گرفته است.

جدگال به حد مطلوب رساندن توسعه در چابهار را در مسئولیت پذیری و همچنین مشارکت مردم در بحث کار خواند و افزود: در این راستا دولت موظف است شرایط را برای رشد و همکاری افراد بومی منطقه با هدف توسعه چابهار و سایر شهرهای حوزه انتخابی فراهم نماید.

بنده معتقدم دولت توانمندی لازم جهت مشارکت دادن مردم در بحث ایجاد  توسعه بیشتر چابهار را دارد. زمانی که اینجانب در مجلس هشتم بودم، دولت وقت خدمات بسیار ارزنده و ارزشمندی را برای منطقه در نظر گرفته بود و همکاری خیلی خوبی با مردم داشت. لذا امروز هم جوانان، معتمدین و سایر اقشار باید آمادگی خود را برای مشارکت در این زمینه اعلام کرده و برای رسیدن به مسیر توسعه مناسب گام های اساسی بردارند. با توجه به ظرفیت های بزرگ و مهمی مثل منطقه آزاد، دریا، پتروشیمی و ظرفیت‌های مهم اقتصادی بزرگی که در چابهار وجود دارد، زمینه رشد و پیشرفت برای این منطقه توسط مردم به معنای واقعی فراهم می باشد.

این نماینده مجالس هشتم و نهم ،نخبگان و نیروهای تحصیلکرده را از جمله ظرفیت های مهم در منطقه دانست و اظهار داشت: یکی از مسائلی که باعث رشد جامعه می شود وجود نخبگان و تحصیلکردگان آن است و باید به آنها  بها و ارزش واقعی داده شود. از مهمترین وظایف نمایندگان مجلس این است که نخبه های عرصه علم و دانش را شناسایی کرده و از ظرفیت ها در مسیر رشد به بهترین شکل ممکن استفاده ببرند.

به تحصیل کردگان احترام، جایگاه و فرصت برای کار را فراهم  نماییم. به آنها اعتماد کرده و در پست های حساس به طور مساوی تقسیم نیرو انجام دهیم تا بدین ترتیب بتوانیم توان  نیروی جوانی و علمی  را همزمان به جامعه تزریق کنیم.

در نظر داشته باشید چابهار نه تنها در کشور، بلکه در یک مجموعه بین المللی بزرگ به معنای واقعی بعنوان پیشانی توسعه شناخته می شود و ضمنا فراموش نکنیم که این بندر تجاری  با بنادر بزرگ جهان رقابت می کند. بنادری که برتری خاصی نسبت به چابهار ندارند و این یک فرصت و امتیاز بزرگ ویژه برای استان ما بشمار می رود.

یعقوب جدگال، منیت را مهمترین آسیب در جوامع رو به پیشرفت دانست و یادآور شد: برای رسیدن اهداف بلند بالا نیاز به وحدت عملی داریم.

خاک، این مملکت و این کشور امانت خدا هستند که به ما سپرده شده و برای سرپا نگه داشتن این امانت الهی باید کدورت ها را کنار گذاشت. با زبان علم و اندیشه و منطق می توان مسیر را به سمت توسعه و پیشرفت جهت بخشید.

از سوی دیگر یکپارچگی نمایندگان حوزه های مختلف استان ممکلی برای این پیشرفت خواهد بود. نمایندگان ما باید تلاش و مجاهدت بیشتری بخرج داده و با سرکشی به حاشیه شهرها و روستاها، مشکلات را  رصد و بررسی نمایند. با تشکیل کمیته‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، هنری و حتی سیاسی و با هم فکری یکدیگر کمک کنیم تا جوامع به پیشرفت و توسعه مورد انتظار دست پیدا کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن