مجلس و نمایندگان

توسعه کردستان و منطقه آزاد تجاری بانه -مریوان

دیدگاه دو نماینده کردستان درباره مزایای منطقه آزاد تجاری

آوای سنت: رئیس مجمع نمایندگان کردستان از هموار و شکوفا شدن مسیر اقتصادی کردستان خبر داد.

به گزارش آوای سنت، محسن فتحی نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب طرح منطقه آزاد بانه ـ مریوان به اشاره به دارا بودن مناسبات فرهنگی، قومی، مذهبی و تعاملات اجتماعی فعال با اقلیم کردستان گفت:تصویب این طرح و اجرایی شدن آن می تواند در قالب منطقه آزاد به شکوفایی اقتصادی این استان کمک کند.تردیدی وجود ندارد که ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان سبب خوشحالی مردم و تسریع در روند توسعه، پیشرفت و جذب سرمایه‌گذاران در کردستان خواهد شد.

وی افزود: مردم ما و به ویژه علاقمندان به تجارت کالا از این طریق می توانند باعث رشد رونق هر چه بیشتر منطقه آزاد شده و رکود تجارت در مناطق مرزی را بشکنند. آنچه که اخیرا رکود بیشتر در خصوص تجارت کالاهای اساسی را باعث می گردید، افزایش کاذب قیمت کالا به بهانه تحریم های ظالمانه آمریکا بود، لذا با فراهم شدن بسترهای تسهیل ورود کالا به داخل نوار مرزی و استقبال مردم از مزایای آن می توانیم در پس از ریشه کن شدن بیماری کرونا شاهد افزایش گردشگران در بانه و مریوان به جهت خرید کالا با قیمت های مناسب باشیم.

فتحی، همدلی مجمع نمایندگان استان کردستان و تلاش های مجموعه مدیران استان در رخداد این اتفاق مهم و ارزشمند خواند و افزود: معافیت مالیاتی پانزده ساله برای دریافت کنندگان مجوز فعالیت اقتصادی، امکان ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید، کارایی سرعت و خدمات کامل بانک های دولتی و خصوصی و همچنین شرکت های بیمه، عدم محدودیت در انتقال ارز به دیگر مناطق آزاد ایران یا سایر کشورها و معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی واحدهای تولیدی از ظرفیت های منطقه آزاد بانه ـ مریوان خواهد بود.

تردیدی وجود ندارد که کشور ما در نقاط مختلف مرزی نیازمند این تغییر مثبت بود، چرا که معمولا در شرایط سخت اقتصادی بیشترین آسیب ها را مردم متحمل می شوند. از سوی دیگر سودجویان دیگر نمی توانند با انبار کردن کالاهای اساسی به امید افزایش قیمت ها، بر بی ثباتی بازارهای محلی دامن بزنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق برای اجرای درست این طرح در کردستان، عنوان نمود: مسیر شکوفایی اقتصادی کردستان با تکیه بر ظرفیت های کشاورزی، معادن، گردشگری و دام هموار شده و بستری برای کمک به افزایش امید در منطقه است. حذف واسطه یکی دیگر از مزایای مهم تصویب طرح مذکور بشمار می رود. واسطه ها در حالی دست به دست کردن کالا را برای خودشان منبع درآمد می دانند که در تهیه محصولات ضروری و مورد نیاز مردم که مصرف روزانه دارند، هیچ نقش مثبت و موثری ایفا نمی کنند. با به جریان افتادن شریان اقتصادی می توانیم توسعه اقتصادی را بخش ها و روستاهای نوار مرزی به عینه مشاهده کنیم.

 شیوا قاسمی‌پور، نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز مسرت از تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری مریوان و بانه به‌ همراه ۶ منطقه آزاد جدید دیگر در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری‌های مجدانه و همراهی نمایندگان کورد مجلس شورای اسلامی، طرح منطقه آزاد تجاری مریوان و بانه با دو سوم آراء پس از سال‌ها انتظار به تصویب این مجمع رسید. البته باید دید که قوانین محلی خرید و مبادله کالا را چگونه تعریف می کنند، ولی مطمئنا تاثیرات مثبت زیادی در زمینه اشتغال و بهبود اقتصاد مردم مرزی خواهد داشت. به علاوه خریداران نیز می توانند لوازم مورد نیازشان را با قیمت های مناسب خریداری کنند. در طرف مقابل و با فراهم شدن امکان آسان تر صادرات کالا به آن سوی مرزها بر کیفیت هر چه بهتر اجناس تولید داخلی افزوده خواهد شد و تولید کنندگان برای ارائه با کیفیت مناسب با هم به رقابت خواهند پرداخت.

این بانوی اهل سنت با بیان اینکه این اتفاق مهم نقش بسیار پر رنگی در توسعه اقتصادی، عمرانی و… شهرستان‌های مریوان و بانه خواهد داشت، ادامه داد: نقش بی‌بدیل مناطق آزاد تجاری در تسهیل توسعه اقتصادی به عنوان حلقه پیوند دهنده بی ‌واسطه کشور با اقتصاد جهانی یکی از عوامل اصلی و بسیار موثر در توسعه و رشد اقتصادی کردستان و ایران است، چرا که این مناطق به مثابه نقشه راهی با رویکرد منحصر به فرد ویژه اقتصادی در پیشبرد اقتصاد کلان کشور و تحقق اهداف سند چشم‌ انداز در افق ۱۴۰۴ نقش ایفا خواهند کرد که قطعا کردستانی‌ها طعم خوش توسعه را از آن خواهند چشید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن