مجلس و نمایندگان

دوری محتوای درسی کتابهای مدارس از واقعیات جامعه

آوای سنت: عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطالب کتب درسی دانش آموزان را از واقعیت های امروزی به دور دانست.

به گزارش آوای سنت، دکتر شیوا قاسمی پور با تاکید به تعارض محتوای کتب درسی با تحولات جامعه کنونی گفت: کتاب‌های درسی با توان دانش‌آموزان و نیاز آتی آنها و نیازمندی ‌های جامعه آینده تناسب ندارد؛ این مسئله بارها عنوان شده است، اما تاکنون شاهد هیچ عکس العملی جدی در این راستا نبودیم.

بارها به طرق مختلف عنوان شده که هزینه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است. بی تردید آینده کشور به واسطه دانش آموزان رقم خواهد خورد. بر همین اساس باید بپذیریم دانش آموزان به عنوان مدیران فردا نیازمند آموختن علوم در سطوح جهانی می باشند و اگر امروز سخن از محتوای ضعیف کتب درسی به میان می رود و علومی که به واسطه همین کتب به فرزندان امروز منتقل می‌شود، پاسخگوی نیازهای آنها نبوده است.

قاسمی پور دسترسی به دانستنی های علمی را با توجه به پیشرفت های حاصل آمده بسیار آسان خواند و اظهار داشت: ایران در مسیر توسعه قرار گرفته و بخشی از این توسعه به واسطه تکنولوژی فضای مجازی دست یافتنی شده است. امروز دانش آموزان با یک صفحه چند اینچی با جهانی از اطلاعات روبرو می‌شوند و بسیاری از سوالات علمی و پژوهشی را توسط همین تکنولوژی به روز می‌کنند، پس باید بپذیریم کتب درسی که امروز در مدارس تدریس می‌شود از سطوح علمی دنیا فاصله پیدا کرده و این نقیصه در صورتی رفع خواهد شد که علوم آموزشی به روز رسانی شود.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: تدوین سند تحول بنیادین و تاکید آن بر اصلاح محتوای کتاب‌های درسی، مبتنی بر پژوهش‌های متعدد و گوناگون است، اما اینکه چرا برای حل آن اقدامی صورت نمی گیرد، ناشی از دلایل مختلف می باشد. باید به این مسئله توجه شود که سیستم نظارت و ارزیابی، پایش فرآیندها و بازخورد و اصلاح امور آموزشی فراموش شده و یا اینکه کلیشه‌ای عمل می‌کند.

قاسمی پور در ادامه با بیان ورود زبان ‌های مختلف به سیستم آموزشی کشور یادآور شد: امروز تمام جهان دریافتند که آموزش و پرورش نمی‌تواند و نباید از واقعیت ‌ها و حقیقت‌ های زندگی روز دور بماند. این مسئله با ورود زبان های مختلف به مدارس پررنگ و ملموس است. امروز ثابت شده که آموختن زبان‌ های مختلف جزو موضوعات اصلی در امر آموزش به حساب می آید، به گونه‌ای که یکی از نیازهای زندگی در جامعه امروزی محسوب قلمداد می گردد؛ با توجه به دگرگونی محتوایی برنامه‌ ها و نوآوری‌ های آموزشی، نقش معلم عمده ترین موضوعی است که نیاز به پردازش دارد و بر همین اساس معلمان به همراه کتب آموزشی می بایست با علم روز کار کنند.

نماینده شهرستان های مریوان و سرو آباد در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت: تعارض کتب درسی امروز با واقعیت ‌های زندگی شکاف عمیقی بین دانش آموزان و جامعه کنونی ایجاد کرده است. این مسئله تبعات گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت. باید بپذیریم دانش آموز امروز را نمی‌توان با دانش آموز یک دهه قبل مقایسه کرد و باید برای ارتقای کیفیت کتب درسی در کشور اهداف سازنده را دنبال نماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن