مجلس و نمایندگان

دیدگاه رحیمی جهان آبادی درباره دلایل لغو مراسم تحلیف دولت طالبان

آوای سنت : عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی لغو مراسم تحلیف دولت موقت طالبان را عدم تمایل حضور کشورها در این مراسم دانست.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با ارزیابی کابینه موقت طالبان، گفت: از آنجایی که افغانستان تنوع قومی و مذهبی دارد، طالبان باید رضایت حداکثری و جمعی را پشت سر خود داشته باشد، کابینه ای که طالبان اعلام کرده است به هیچ عنوان تنوع قومی و مذهبی را پوشش نمی دهد و جدا از این نیز کابینه ای تخصصی نیست.

وی ادامه داد: در رأس وزارتخانه هایی مانند اقتصاد، معدن و وزارتخانه هایی که مربوط به مسائل عمرانی است افراد روحانی را انتخاب کرده، در دنیا مرسوم نیست که کار تخصصی را به فرد غیر تخصصی سپرده شود.

این نماینده مجلس پیش بینی کرد: شرایطی که طالبان طی می کند در نهایت باعث ایجاد چالش های عمده برای افغانستان می شود، ظرف سال های گذشته مردم افغانستان به لحاظ تحصیلات، تخصص و توانایی رشد کرده اند این کشور نیروهای ارزشمند زیادی دارد هر چند که با حضور طالبان در افغانستان این نیروها در حال خروج از کشورشان هستند با این حال جامعه فعلی افغانستان می تواند کابینه قدرتمند فراگیر به لحاظ قومی، مذهبی و تخصصی شکل دهد.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه رفتارهای طالبان حاکی از آن است که مواضع آنها خیلی تغییر نکرده است، اظهار داشت: درباره لغو مراسم تحلیف دولت موقت باید گفت کمتر کشوری حاضر به شرکت دراین مراسم شد، حتی کشورهایی که مواضع منفی نسبت به طالبان نداشتند در حد سفیر اعلام آمادگی کردند، چالش های طالبان هم از دورن جامعه و هم پیرامون بعد از اعلام کابینه زیاد شده و شاید آنها را وادار به فکر کردن کرده است.

وی بیان کرد: راهی که طالبان شروع کرده است شرایطی نیست که بتواند حکومت را به نحوه مفید برای افغانستان و منطقه اداره کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره موقتی بودن دولت معرفی شده اظهار داشت: اینکه این دولت موقتی بماند به تصمیم طالبان بستگی دارد، ساختاری که تعریف شد نه کارآمد است، نه تخصصی ونه فراگیر، اگر انتخابات برگزار کنند و نوع سیستم حکومتی و نحوه اداره جامعه افغانستان را به رای بگذارند تا بر اساس آن کابینه اعلام کنند می توان به آن امیدوار بود

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن