مجلس و نمایندگان

رحیمی جهان آبادی:ایران ستون امنیتی منطقه و جهان اسلام است

آوای سنت: نماینده اهل سنت مجلس بر ضرورت بازبینی در مناسبات ایران و عربستان تاکید کرد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگارسیاسی برنا در رابطه با مذاکرات ایران و عربستان گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسرائیل و آمریکا چالش هایی را با ایران پیدا کردند ، انتظار می رود که در میان کشورهای اسلامی عربستان در جایگاه یک کشور شاخص اسلامی مواضع دوستانه‌تر و همراه‌تری با ایران در پیش بگیرد، زیرا بخش عمده هزینه هایی که جمهوری اسلامی پرداخت می‌کند، در دفاع از منافع جهان اسلام و مسئله فلسطین در خاورمیانه است. عربستان سعودی به علت پیوند عمیق در ابعاد اقتصادی و امنیتی با آمریکا تصمیماتی را در منطقه گرفته که تامین کننده امنیت خاورمیانه و منطقه غرب آسیا نیست.

او ادامه داد: ایران معتقد است که امنیت منطقه و خلیج فارس را کشورهای منطقه باید تامین کنند، این کشورها بهتر می‌توانند امورات منطقه‌ای و جهانی خود را مدیریت کنند متاسفانه عربستان به دلیل پیوند با ایالات متحده طرفدار حضور آمریکایی‌ها و نقش آنها در مسائل منطقه است. ازدیگر چالش‌های ایران و عربستان اسرائیل است،وجود اسرائیلی ها برای همه کشورهای اسلامی خطر دارد، اسرائیل از زمان پیدایش با اشغال سرزمین‌های اسلامی و بیت المقدس به منافع بسیاری از کشورها از جمله سوریه، اردن، لبنان، مصر و غیره آسیب زده و امنیت این کشورها را به خطر انداخته است. اسرائیل با آسیب به منافع ملی ایران، آسیب به شخصیت‌های برجسته و ارزشمند ایرانی جنایاتی را مرتکب شده است.

رحیمی جهان آبادی مطرح کرد: سعودی‌ها به تبعیت از آمریکا و حمایت از آنها رفتار دوستانه تری با اسرائیلی ها دراند و تلاش دارند تا ایران را به عنوان خطر و بحران منطقه معرفی کنند و اقدامات ایران را چالش را بدانند این در حالی است که ایران یک کشوری است که به دنبال صلح و ثبات منطقه است. ایران همواره، ستون امنیتی منطقه و پایه امنیتی جهان اسلامی بوده و هست.

او گفت: عربستان درک درستی از جایگاه و نقش ایران در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام ندارد. ما سوء تفاهم و اختلافات دیدگاه با عربستان داریم و بر همین اساس سه دور مذاکرات بین تهران و ریاض برگزار شده است، عراق هم در تلاش است تا سوء تفاهمات را برطرف کند و استراتژی و چالش‌ها را کاهش و اشتراکات را مورد نظر قرار دهد. ایران و عربستان منافع مشترکی در زمینه امنیت منطقه، تبادلات اقتصادی و مسئله حج دارند، جمهوری اسلامی ایران از هر کاهش تنشی استقبال می‌کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن