مجلس و نمایندگان

رحیمی جهان آبادی:دخالتهای آمریکا عامل تضعیف حکومت مرکزی افغانستان

عامل اصلی ناآرامیهای افغانستان آمریکاست

آوای سنت :عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا علیرغم حضور نظامی در افغانستان به بهانه از بین بردن طالبان متاسفانه زمینه حضور رسمی  این گروه شبه نظامی در حکومت مرکزی افغانستان را استارت زدند.

جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان و سقوط چهار ایالت این کشور به دست طالبان و افزایش ناامنی ها در افغانستان، گفت: ظرف سال هایی که غربی ها در افغانستان بودند علیرغم حضور نظامی مدت دار و حملات نظامی به بهانه از بین بردن طالبان متاسفانه نه تنها در این زمینه نتوانستند موفقیتی را بدست بیاوردند بلکه زمینه حضور رسمی  این گروه شبه نظامی را در حکومت مرکزی افغانستان، آمریکایی ها استارت زدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در حال حاضر حکومت مرکزی افغانستان به دلایل متعدد مدیریتی، مشکلات مالی، گستردگی کشور و ناتوانی در اعمال حاکمیت، در معرض رشد دو خطر رشد داعش و طالبان قرار دارد.

وی افزود: در مدتی که آمریکایی ها شروع به کاهش نیروهایشان به صورت مستقل و در قالب ناتو بر اساس سیاست های دولت بایدن کردند نفوذ طالبان رو به افزایش رفته و با گذشت زمان، بخاطر ناتوانی دولت مرکزی افغانستان، در بر قراری امنیت تنش ها بیشتر از گذشته خواهد شد.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: تحولات اخیر افغانستان نشان می دهد که آمریکایی های در سال اخیر بحث طالبان را به صورت ریشه ای حل نکردند و نتوانستند توافق جامعی که مورد حمایت همه است را شکل دهند.

وی ابراز کرد: وقایع اخیر نشان می دهد که آسیب های اساسی افغانستان رو به افزایش است و با توجه به دارا بودن مرز گسترده با این کشور در استان های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان باید نسبت به تحولات افغانستان به شدت حساس باشیم. کمیسیون امنیت ملی نسبت باید به تحولات افغانستان واکنش نشان دهد و کمیته تخصصی در این باره تشکیل دهد.

وی عنوان کرد: ضرورت دارد به کشور افغانستان به عنوان کشور دوست و همسایه ای که دارای بیشترین اشتراکات فرهنگی و تاریخی با ایران است ، نگاه ویژه ای داشته باشیم.

رحیمی جهان آبادی افزود: تنها راه بر قراری امنیت در افغانستان تقویت حکومت مرکزی بوده و کشورمان در این راستا باید توان خودش را برای بر قراری امنیت و رشد اقتصادی این کشور به کار گیرد که لازمه آن افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی است. تبادل تجاری ایران با افغانستان باید به توازن برسد به این دلیل که کمتر کالاهای این کشور به ایران صادر می شود که باعث نارضایتی طرف افغانی شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: مبادی‌های مرزی دوغارون، میلک،استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند و همچنین افغانستان در سیاست خارجی از نظر امنیتی، فرهنگی و اقتصادی برای کشورمان باید جایگاه ویژه ای داشته باشد./خبرگزاری خانه ملت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن