مجلس و نمایندگان

رحیمی جهان آبادی: ایران بر پایه صبر رفتار طالبان را رصد می کند

آوای سنت : عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سیاست جمهوری اسلامی در قبال تحولات افغانستان ظرف چند ماه اخیر، سیاست عاقلانه، مبتنی بر صبر و تعامل است. در قبال طالبان بر پایه صبر و رصد کردن رفتار طالبان جلو می رویم تا ببنیم آنها چه سیاستی را در قبال جمهوری اسلامی ایران پیش می گیرند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به برگزاری اجلاس مجازی بین وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان، گفت: دنیای امروز دنیایی است که هیچ کشوری به تنهایی و بدون ارتباط با محیط پیرامونی خود نمی تواند امورات خودش را به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اداره کند، طالبان تجربه تلخ و ناکام از یک حکومت منزوی را در کارنامه خود دارد. در گذشته که طالبان به حکومت رسید هم با برخی از همسایگان از جمله ایران رفتار عاقلانه و رفتار مبتنی بر منافع متقابل دو کشور مسلمان و همسایه را نداشت و نتیجه این رفتار را دید، آسیب های جدی به طالبان وارد شد، ۲ دهه کشورش به زیر اشغال آمریکایی ها رفت، اکنون هم طالبان به قدرت رسیده است اما با آن تجربه تلخ.

وی ادامه داد: کشورهای پیرامون افغانستان منافع و دیدگاه خاص خود را دارند و دولت جدید افغانستان و گروه طالبان ظرف سال های گذشته با کشورهای همسایه از جمله پاکستان، ایران، چین و کشورهای آسیای مرکزی ارتباط بر قرار کرده اند اولین توقع و انتظار این است که تجربه تلخ گذشته درنحوه تعامل با همسایگان و تعامل با کشورهای پیرامون خود را تکرار نکنند، به سمت رفتار عاقلانه و رفتار مبتنی بر منافع متقابل بروند.

این نماینده مجلس بیان کرد: مسائل داخلی افغانستان اگر چه به حکومت این کشور مربوط است اما هر گونه رفتار آنها با اقوام، زنان، روشنفکران و شهروندانشان به دلیل اینکه آثار اجتماعی، امنیتی و فرهنگی دارد دامن همسایگان را می گیرد، در ایام جنگ در افغانستان و درگیری طالبان با حکومت افغانستان در هفته های اخیر شاهد شکل گیری موج مهاجرت به پاکستان، ایران و کشورهای همسایه بوده و ما آثار امنیتی، اجتماعی و بهداشتی را تجربه می کنیم، بنابراین بخشی از توقعی که کشورهای همسایه دارند به نحوه تعامل طالبان با شهروندان بر می گردد که فضای صلح، ثبات و آرامش ایجاد کند و مردم مجبور به مهاجرت نشوند.

افغانستان جولانگاه گروه های تروریستی نشود
رحیمی با اشاره به مسئله حضور خارجی های در افغانستان، گفت: حضور ۲ دهه آمریکایی ها و ناتو در افغانستان نشان داد هیچ حاصلی برای پیشرفت، توسعه، ترقی و امنیت افغانستان نداشتند، توقع داریم طالبان این مسئله را به شیوه ای دیگر تکرار نکند، اگر آمریکایی ها بیرون رفته اند جا پایی برای سایر کشورها در افغانستان پیدا نشود و این کشور به آوردگاه اختلافات کشورهای دیگر تبدیل نشود، نباید اجازه دهند افغانستان جولانگاه گروه های تروریستی و کشورهای خارجی علیه منابع کشورهای همسایه شود.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نسبت به تولید مواد مخدر در افغانستان، مسائل آب های مرزی، حقوق اقوام و مذاهب از جمله شیعیان، هزاره ها، تاجیک ها و ازبک ها نگرانی هایی داریم و خواستار حکومت فراگیر مبتنی بر رعایت حقوق همه طیف های مختلف هستیم، همچنین می خواهیم در تعامل با همسایگان از جمله ایران فضای گفت‌وگو، تفاهیم و دوستانه را رعایت کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: طالبان یکبار پناهگاه القاعده شده است اگر این بار پناهگاه داعش، القاعده و هر گروه تروریستی تجزیه طلب که بخواهد به امنیت ما آسیب بزند شود، قطعا ما رفتارمان را تغییر می دهیم، در قبال طالبان رفتارمان را برپایه رفتار آنها تنظیم می کنیم. به شعارهای طالبان دقت می کنیم اما شعار، حرف و اطلاعیه های طالبان مبنای رفتار ما نیست، ما عمل آنها را مبنای رفتار خود قرار می دهیم.

وی بیان کرد: ایران هم قدرت نظامی لازم برای دفاع از خود را دارد، هم استحکام و جایگاه لازم در خاورمیانه را دارد؛ طالبان این نکات را به خوبی می داند اما خواهان این هستیم که به عنوان کشور همسایه ثبات، آرامش، حفظ تعاملات ارضی و یکپارچگی برای حکومت فراگیر در افغانستان را شاهد باشیم و افغانستان محیطی جهت ایجاد نا امنی برای ایران نشود.

نگرانی های ایران از برخی چالش ها در افغانستان
رحیمی تاکید کرد: ایران نگرانی هایی پیرامون برخی گروه های تجزیه طلب، گروه های افراطی مذهبی، گروه های نزدیک به داعش و القاعده، برخی چالش ها در حوزه های مسائل آب های مرزی، تولید مواد مخدر، چالش ها در زمینه حضور برخی کشورهای همسایه ای که به نظر ما ممکن است بخواهند افغانستان را تبدیل به چالش و محل تسویه حساب خود با سایرین کنند، داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سیاست جمهوری اسلامی در قبال تحولات افغانستان ظرف چند ماه اخیر، سیاست عاقلانه، مبتنی بر صبر و تعامل است. در قبال طالبان بر پایه صبر و رصد کردن رفتار طالبان جلو می رویم تا ببنیم آنها چه سیاستی را در قبال جمهوری اسلامی ایران پیش می گیرند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن