مجلس و نمایندگان
موضوعات داغ

سعیدی: ضرورت دلجویی مسئولان از خانواده های جانباختگان حادثه زاهدان

مردم در فضای آرامش به پیگیریهای مسئولان اعتماد کنند

آوای سنت : نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: ما از مقامات خواستیم از خانواده ده‌ها بی‌گناه که کشته شدند آن هم در استانی که همواره مردمش پیشگام در حراست از مرزهای ایران عزیز بوده و هستند، دلجویی کنند. ما هرگز شاهد هیچ فعالیت خدایی ناکرده تجزیه‌طلبانه و اغتشاش‌گرایانه در سیستان و بلوچستان نبوده‌ایم، این مردم هیچ کدام‌شان تجزیه‌طلب نبوده و نیستند بسیاری از کسانی که کشته شدند هیچ نسبتی با اغتشاشات نداشتند.

معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره آخرین وضعیت استان سیستان و بلوچستان و پیگیری حوادثی که در این استان رخ داده است، گفت: روز جمعه ۸ مهرماه در زاهدان حوادثی اتفاق افتاد که این روز را در تاریخ استان سیستان و بلوچستان سیاه کرد که عده زیادی از مردم در این اتفاق مظلوم واقع شدند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسائل اخیر در استان سیستان و بلوچستان کاملا متفاوت با دیگر مناطق کشور است، عنوان کرد: حوادثی که در استان سیستان و بلوچستان رخ داد دارای ابعاد گوناگون بود که موجب نگرانی شدید جامعه و مردم شد و اگر همان هنگام اقناع لازم توسط مسئولان امر صورت می‌گرفت، ما شاهد آن اتفاقات تلخ در جمعه ۸ مهرماه ۱۴۰۱ نبودیم که به عنوان یک جمعه سیاه نام بگیرد.

وی تاکید کرد: همراه با مردم بی‌گناه در این حادثه تعدادی از حافظان امنیت کشور هم به شهادت رسیدند و به اموال عمومی خسارات غیرقابل جبرانی زده شد.

سعیدی ادامه داد: پیرو این اتفاقات تلخ، نمایندگان مجمع استان سیستان و بلوچستان نشست‌های متعددی با مسئولان از جمله رئیس‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر اطلاعات، وزیر کشور، اعضا و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داشتند و به صراحت عنوان شد باید در عین حال که با هرگونه ناامنی مقابله می‌شود، فضا آرام شود و همزمان می‌بایست از خانواده‌هایی که عزیزانشان بدون هیچ گناهی کشته شدند، دلجویی کرد و با هر کسی در هر لباسی که مسبب آن اتقاقات ناگوار بوده برخورد جدی شود و پاسخگویی دقیق صورت گیرد.

وی افزود: ما از مقامات خواستیم از خانواده ده‌ها بی‌گناه که کشته شدند آن هم در استانی که همواره مردمش پیشگام در حراست از مرزهای ایران عزیز بوده و هستند، دلجویی کنند. ما هرگز شاهد هیچ فعالیت خدایی ناکرده تجزیه‌طلبانه و اغتشاش‌گرایانه در سیستان و بلوچستان نبوده‌ایم، این مردم هیچکدام‌شان تجزیه‌طلب نبوده و نیستند بسیاری از کسانی که کشته شدند هیچ نسبتی با اغتشاشات نداشتند.

نماینده مردم چاربهار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این مدت تمام نمایندگان مجمع استان سیستان و بلوچستان پیگیر قضیه بودند و هرگز سعی نکردند خدایی ناکرده در این شرایط کشور التهابی ایجاد شود و یا فضا به سوی ناآرامی سوق داده شود و تمام تلاش ما بر مبنای حفظ آرامش مردم بوده اما تا این لحظه واکنشی که باید در برابر این حادثه اتفاق می‌افتاد، رخ نداده است.

وی افزود: اخیرا شورای تامین هم بیانیه‌ای داده و عنوان کرده‌ است با فرمانده نیروی انتظامی زاهدان و فرمانده آن کلانتری برخورد شده است که این‌ها کفایت نمی‌کند. اولا کسانی که در این حادثه بی‌گناه کشته شده‌اند باید حتما توسط مسئولان برایشان درجه رفیع شهادت در نظر گرفته شود، ثانیا با کسانی که آن فاجعه بزرگ را رقم زدند، حال در هر لباسی که هستند حتماً باید برخورد قطعی و قضایی صورت گیرد. از مردم هم خاضعانه خواهش می‌کنیم آرامش خودشان را حفظ کنند؛ چراکه در شرایط فعلی کشور هرگونه ناامنی اولین ضررش به آ‌ن‌ها می‌رسد.

سعیدی تاکید کرد: در این شرایط مردم حتماً باید به پیگیری مسئولان اعتماد کنند تا خون بی‌گناهان هدر نرود و ما بتوانیم مطالبات به حق، قانونی و اصولی مردم را استیفا کنیم. اما در کنار این‌ها انتظار است همانطور که از مردم این انتظار را داریم که آرامش خودشان را حفظ کنند و شاهد ناآرامی نباشیم در عین حال این را یادآوری کنیم که وظیفه مسئولان هم خطیرتر است و باید در چنین شرایطی مطالبات به حق مردم را دنبال کنند.

وی با اشاره به حمله تروریستی شیراز گفت: چند روز پیش متاسفانه شاهد فاجعه بزرگ حرم حضرت شاهچراغ بودیم، عده‌‌ای تلاش می‌کنند بین سنی و شیعه تفرقه بیندازند که هرگز هم موفق نبوده‌ و نخواهند شد، ما نعمت وحدت را آسان به دست نیاورده‌ایم که بخواهیم آسان از دست بدهیم. هر کسی که بخواهد بر طبل تفرقه بکوبد، قطعاً دشمن کشور و مردم است، اما این انتظار را داریم همانگونه که همه مسئولان در این حوزه واکنش نشان دادند که به درستی هم این کار را انجام دادند، از خانواده کشته‌شدگان بی‌گناهی که نه در اغتشاشات و نه در غائله حمله به نیروی انتظامی و کلانتری نقشی نداشتند، دلجویی کنند و هر کسی که در هر لباسی مرتکب آن جنایت بزرگ شده است، باید مجازات شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیرو آن اتفاق امام جمعه اهل سنت زاهدان جناب شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید همان ابتدا بیانیه‌ بسیار آرامش بخشی دادند و سعی کردند مردم را آرام کنند، جناب آقای آیت‌آلله محامی امام جمعه محترم و نماینده محترم و معزز ولی فقیه در امور اهل سنت هم بلافاصله بیانیه بسیار دقیق و کارشناسی دادند و ایشان هم بر پیگیری موضوع در قالب کارشناسی و قانونی و بر استیفای حقوق انسان‌های بی‌گناهی که شهید شدند تاکید داشتند.

وی افزود: اما متاسفانه باید قبول کرد که در این شرایط کشور از یک طرف دشمنان خارجی ما برنامه ریزی برای ایجاد التهاب و ناآرامی می‌کنند و از طرف دیگر برخی سوء عملکردها و سوءتدبیرها هم متاسفانه در این شرایط بستر لازم را برای دشمن ایجاد می‌کند.

سعیدی عنوان کرد: کسانی که عامدانه و با برنامه‌ریزی دنبال اغتشاش و ناآرامی در استان سیستان و بلوچستان هستند، حتماً دستگاه‌های قانونی با آنها برخورد لازم را باید داشته باشد. اما اینجا باید از خانواده کسانی که بی‌گناه کشته‌اند، دلجویی شود که متاسفانه این اتفاق تاکنون انجام نشده است و مردم این انتظار را از مسئولان امر، رئیس محترم جمهور، قوه قضاییه و رئیس محترم مجلس دارند که ان‌شاالله قلب واقعیت نشود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حمله اولیه به کلانتری خدا را شکر هیچ آسیب خاصی به جز یک مورد متوجه عزیزان نیروی انتظامی در کلانتری ۱۶ نشده است، توجه داشته باشید وقتی چنین موضوعی به این شکل مطرح شده بود آن برخوردی که با مردم شد انصافاً فضا را برای تندروها و عناصر تندرو فراهم کرد که برطبل اختلافات بکوبند. من باز هم تاکید می‌کنم مردم استان سیستان و بلوچستان اغتشاش‌گر و تجزیه‌طلب نیستند و تا پای جان حافظ مرزهای ایران عزیز و جمهوری اسلامی ایران بودند و خواهند بود اما رویه‌هایی واقعاً باعث نگرانی مردم شده است و این انتظار به حق را دارند که از آنها دلجویی شود.

وی تاکید کرد: مردم آرامش خودشان را حفظ کنند، در شرایط فعلی کشور هرگونه ناامنی در استان سیستان و بلوچستان اولین متضررش خود مردم استان هستند، اما خودمان را هم جای عزیزانی که جگر گوشه‌هایشان را بی‌گناه در مصلی زاهدان از دست داده‌اند، بگذاریم و سعی کنیم درد آنها را بفهمیم و از آنها دلجویی کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن