مجلس و نمایندگان

ظرفیت های مرزی و مشکل بیکاری

نماینده پاوه خواستار استفاده از ظرفیت مناطق مرزی شد

آوای سنت: نماینده اهل سنت مجلس رسمی شدن معابر مرزی و تصویب کلیات طرح کولبری را باعث ایجاد رونق اقتصادی در اورامانات خواند

به گزارش آوای سنت، آرش زره تن لهونی درباره اقدامات بعمل آمده در حوزه انتخابیه اورامانات طی دوره یازدهم مجلس تا به اکنون اطلاع رسانی راجع به کارهای انجام شده را حق مردم دانست و با ضروری خواندن پیگیری کارهای زیربنایی و پرهیز از سطحی نگری به منظور کاهش مشکلات عمومی گفت: همه ما می دانیم که کارهای زیر بنایی زمان بر بوده و معمولا مورد نقد و انتقادات صاحب نظران فن را نیز به دنبال دارد. یکی از مهمترین شاخصه های نمایندگی مجلس از نظر بنده این است که نقدها را تحمل کرده و با احترام به پیشنهاداتی که در رسانه ها منعکس می شود برای جبران کاستی ها و کمبودها تلاش کند.

بر این اساس تلاش اینجانب همسو با سایر وظایفی که بر عهده دارم، پیگیری مطالبات مردم در مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی ناهمواری و به دور از استاندارد بودن جاده های اورامانات و راه های شریانی را از جمله معضلات آن حوزه انتخابیه خواند و افزود: دو بانده کرده جاده “قازانچی” به “پاوه” و تعربض آن تا ” نوسود” و از سوی دیگر توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه اورامانات با اعتباری اولیه بالغ بر ده میلیون دلار بخشی از اقدامات بعمل آمده در طول یکسال اخیر می باشد. این طرح خوشبختانه مصوب گردیده و بزودی وارد فاز اجرایی خواهد شد. برای اجرای فاز اول طرح یاد شده بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این خود می تواند یک تحول مهم در حوزه صنعت اورامانات را فراهم آورد.

لهونی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت جدید به اجرای طرح پتروشیمی پایبند خواهد بود یا خیر، جواب داد: ما می دانیم که سیاست دولت جدید رسیدگی به توسعه مناطق محروم است و اطمینان دارم که هیچ مشکلی درباره اجرای طرح پتروشیمی اورامانات پیش نخواهد آمد. با این حال بنده کماکان وعده به پیگیری می دهم و همانگونه که مطالبات مردم در دولت گذشته فراموش نشد در دولت جدید نیز با قدرت تمام مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

اورامانات سابقا درگاز رسانی به روستاها با میانگین زیر چهل درصد چند گام عقب تر از سایر حوزه های انتخابیه بود و با تلاش های بعمل آمده سرانه گاز خانوارها در این منطقه با یک جهش مثبت از دوازده میلیون به بیست میلیون ارتقا یافته است.

نماینده “پاوه” و “جوانرود” تلاش های بعمل آمده درباره رسیدگی به مشکلات کولبری با اذعان به این مطلب که طرح “ تجارت مرزنشینان” به منظور ساماندهی کولبری در مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته شده است، عنوان نمود: تعداد شصت و چهار نماینده این طرح را امضا کرده اند. ما در این رابطه کارهای متعددی از جمله تقدیم طرح به کمیسیون شوراها، دیدار با رئیس مجلس و چند نشست با معاونین نظارت و قوانین مجلس ترتیب دادیم که موضوع به قانون تبدیل شده و معضل کولبری برای همیشه برطرف گردد. انتظار بر این است که تصویب کلیت جریان تحول بزرگی را در مناطق مرزی فراهم سازد.

در صورت تصویب طرح که شامل ساکنین حدفاصل ۳۰ کیلومتری تا مرز خواهد بود واجدین شرایط تا مبلغ سه میلیون تومان از معافیت گمرکی بهره مند خواهند گردید. ضمن آنکه کالاهایی که کولبران از معابر استاندارد و تعیین شده وارد می کنند تا هشتاد درصد معافیت مالیاتی خواهند داشت و نفرات قادر خواهند بود کالاهایشان را جهت فروش به مرکز شهرستان ها برسانند. این مسئله باعث می شود تا دست واسطه گران کوتاه بماند.

لهونی با تاکید براین نکته که خروج کالاها از مرکز شهرستان ها و استان بصورت تجمیعی ممنوع خواهد بود، یادآور شد: این مسئله باعث ورود مسافران زیادی برای کالا به اورامانات شده و موجب رونق و شکوفایی اقتصادی خواهد گردید. لذا پیگیرهای بسیار زیادی انجام گرفت تا مرزهای ” شوشمی” و ” شیخ صله” رسمیت پیدا کنند و خوشبختانه کلیه موانع داخلی دراینباره برطرف شده اند. تنها مشکل ما راجع به این دو مرز از ناحیه دولت مرکزی “عراق” است که رایزنی ها با مقامات این کشور کماکان ادامه دارد.

یکی دیگر از مطالبات بنده در مجلس بعنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه تخصیص اعتبارات مناسب برای جبران عقب ماندگی ها است. بنابر گزارش سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات تخصیص یافته به اورامانات نسبت به سال گذشته چهارصد و ده درصد افزایش داشته است. نظر به اینکه شروع بکار مجلس یازدهم همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور بود انجام پشتیبانی از بیمارستان های منطقه برای مقابله با این بیماری جزو اولویت های کاری بنده قرار گرفت. به علاوه عملیات احداث شهرستان های روانسر و ثلاث باباجانی به شکل نیمه کاره رها شده بود که اعتبار کافی برای ادامه عملیات ساخت آنها جذب گردید.

این نماینده اهل سنت مجلس از بیکاری بعنوان یک معضل قدیمی و کهنه یاد کرد و خاطر نشان ساخت: کلیه اقدامات انجام شده تا به امروز ارتباط مستقیمی با بحث اشتغال دارد و اطمینان بنده بر این است که با گمرک های ما در مرز کشور عراق شهرستان های پاوه و تلاث باباجانی از رکود اقتصادی نحات پیدا خواهند کرد. هدف بنده صرف از نظر از گروه و جناح ایستادن بر مدار احقاق حق مردم است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن