مجلس و نمایندگان

نمایندگی تنها نطق کردن نیست!

جلال جلالی زاده

آوای سنت :  انتخاب رئیس دیوان محاسبات از سوی مجلس یازدهم و جنجال‌هایی که پیرامون آن ایجاد شده است در واقع بار دیگر حاکی از این موضوع است که نمایندگان این دوره همچنان نیازمند تجربه و البته مطالعه بیشتر هستند.

?با گذشت دو ماه از آغاز به کار این دوره تا کنون سیگنالی مبنی بر توانمندی و کارآمدی از سوی خانه ملت به جامعه ارسال نشده است. در مقابل آنچه بیشتر خودنمایی کرده اقدامات شعاری و همان روحیه‌ای است که از طیف سیاسی اصولگرایان مورد انتظار بوده است.

? فقدان تسلط بر قوانین و مقررات یکی دیگر از معایبی است که به خوبی در این دوره ملموس است و در موضوعات مختلف نظیر انتخاب رئیس کمیسیون، بررسی اعتبارنامه‌ها یا در مورد اخیر انتخاب رئیس دیوان محاسبات به خوبی دیده شد.

? در واقع بیشتر راه یافتگان
به این دوره از مجلس گمان می‌کنند نماینده بودن تنها در نطق و تذکرهای درون مجلس یا مصاحبه‌های بیرون از مجلس خلاصه می‌شود. رویه‌ای که از سوی مجلس یازدهم در پیش گرفته شده است نمی‌تواند در این شرایط کمکی به حل مشکلات کشور کند و چه بسا اقدامات آنها این ظرفیت را دارد که مشکلات بیشتری را نیز ایجاد کند.

? به نظر می‌رسد مجلس یازدهم نیاز دارد بیش از این خود را با قوانین و مقررات همراه کند. نمایندگان باید مطلع باشند که هر تصمیمی را که در مجلس می‌گیرند و هر رایی که می‌دهند بر زندگی موکلان آنها در جامعه اثرگذار است بنابراین نباید به گونه‌ای اقدام کنند که موجب خسران به جامعه شود.

? نکته دیگری که مشاهده می‌شود نوعی عجله در روحیه و رفتار نمایندگان این دوره است، آنها اصرار دارند با سرعت آنچه که مدنظر دارند را عملیاتی کنند و در این مسیر طبیعی است که شاهد تخلفات یا اشتباهاتی باشیم.

? نمایندگان مجلس باید با آشنایی کامل با قوانین و مقررات از یک سو و همچنین با تطبیق رخدادها نسبت به واقعیات جامعه وظایف خود را انجام دهند. چنین روندی نیازمند توجه، تفکر و تامل است اما آنچه تا کنون دیده شده چندان شباهتی با فاکتورهای گفته شده ندارد و ادامه این مسیر می‌تواند آسیب‌هایی را در سطوح خرد و کلان برای جامعه و کشور پدید آورد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن