مجلس و نمایندگان
موضوعات داغ

کولبر داعشی یا مافیای قاچاق نیست!

سخنان نماینده سردشت و پیرانشهر درباره مصایب کولبری

آوای سنت : قصه پر غصه کولبری سر درازی دارد و گاه و بیگاه با شنیدن خبر کشته شدن انسانهای بیگناه که سخت ترین راه را برای امرار معاش انتخاب کردند، موجی از غم و اندوه جامعه را فرا می گیرد.

مرگ جوانانی که جرم آنها تنها این است که تلاش می کنند تا با  سختی و مرارت سفره خانواده شان را پر نمایند و شرمنده زن و فرزندانشان نشوند، قلب هر انسان دغدغه مندی را به درد می آورد. در روزهای اخیر هم شنیده شد چند نفر دیگر از جوانان کولبر مناطق مرزی جان خود را از دست دادند .

این رخدادها، با اعتراضات مکرر نمایندگان استانهای غربی کشور در مجلس مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، کمال حسین پور نماینده سردشت و پیرانشهر روز یکشنبه شانزدهم شهریورماه جاری در صحن علنی مجلس با انتقاد شدید از وضعیت تاسف بار کولبران، حسن روحانی را با سوالات متعددی مورد خطاب قرار داد و گفت: آیا شغل کولبری در شان مردم کرد و مسلمان و جوانان با استعداد آن منطقه است؟

وی در این باره افزود: از شما می پرسم در منطقه ای که کمترین فرصت شغلی وجود ندارد، کارخانه و امکانات بسیار کم است، اما در عوض بیکاری و درد گرسنگی بیداد می کند، مگر راه چاره دیگری برای تامین حداقل معیشتی زندگی وجود دارد؟!!

این نماینده اهل سنت در بخش دیگری از سخنان خود گفت :آیا از خود پرسیده اید که چرا یک نفر کولش را اجاره می دهد؟ همه ما علت را از زبان فرهاد چهارده ساله اورامانت شنیدیم که به دوستانش گفته بود، کولبری می کنم تا بتوانم لباس ورزشی بخرم. چه فرقی می کند که یکی جانش را برای خریدن پیراهن ورزشی از دست می دهد و یکی دیگر در راه به دست آوردن لقمه نانی برای فرزندانش؟!

حسین پور تاکید کرد : اگر امروز کسی برای خرید نوشت افزار فرزندانش، برای پرداخت اجاره خانه اش، برای اینکه شرمنده تامین مایحتاج روزانه زندگی خانواده اش نشود، شب و روز و در سرمای زمستان و گرمای تابستان طاقت فرسا از کوههای صعب العبور می گذرد، زیر بهمن جان می دهد، روی مین های جا مانده از زمان جنگ له می شود، از بالای کوه به پایین سقوط می کند و از مرگ در معرض تیر مستقیم هراسی ندارد. همه اینها فقط برای این است که این کولبر شرمنده خانواده اش نشود.

بخاطر این است که با عزت و شرافتمندانه زندگی کرده و دست گدایی به سوی دیگران دراز نکند. این شخص تحت این شرایط حتی حاضر است به پیشواز مرگ برود. دولت محترم پاسخ دهد برای اشتغال جوانان کولبر چه قدمی برداشته است؟ تا کی ما باید شاهد کشته و زخمی شدن فرزندانمان بخاطر معیشت و امر و معاش حداقلی خانواده باشیم. جوان ایرانی به کدامین گناه که والدینش بخاطر دفاع از انقلاب و این مرز و بوم خون داده است کشته می شود؟!!

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر افزود : به خدا قسم همه ما اعم از بنده، وزرای محترم و رئیس جمهور در این قضیه مقصر هستیم. آیا به عواقب روانی مادی و معنوی و بی سرپرست شدن فرزندان معصوم و چشم انتظار کولبران اندیشیده اید؟

حسین پور در بخش دیگری از سخنان خود وزیر کشور را مورد خطاب قرار  داد و گفت: جای بسی تعجب و تاسف است که فرمانده هنگ مرزی استان به جای دلجویی و معذرت خواهی از خانواده های داغدیده تهمت متجاوز مرز به کولبران و کاسب کاران می زند. مگر کولبر داعشی و یا مافیای قاچاق و مافیای ضد امنیتی است؟ به جای این حرف ها بهتر است مقررات بکارگیری سلاح در مرز را به نیروهای پایگاه ها و هنگ مرزی آموزش دهند. اینجانب ضمن غرض تسلیت به خانواده های داغدار چهارکولبر شهید در شهرستان سردشت و پیرانشهر از مسئولین درخواست بررسی همه جانبه این گونه حوادث را داشته و در راستای برخورد با مسببین، به منظور ممانعت از تکرار حوادث مشابه، ساماندهی بازارچه ها، مرزهای رسمی کولبری و تدوین برنامه کارشناسانه و زمان بندی شده اقدامات لازم را بعمل آورند.

فیلم سخنرانی حسین پور در مجلس

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن