مقالات و یادداشت ها

اختلاف نظر سران اسرائیل بر سر توافق هسته ای با ایران

آوای سنت : افسران ارشد اسرائیل درگیر مناقشه داخلی بر سر مدیریت برنامه هسته ای ایران هستند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، این اختلاف،یادآور شکاف عمیقی است که ۱۰ سال پیش بین سران اسرائیل رخ داد، زمانی که نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک وزیر جنگ این رژیم به دنبال متقاعد کردن کابینه امنیتی برای موافقت با حمله به زیرساخت های هسته ای ایران بودند.

یک دهه بعد، تاریخ در حال تکرار است.هر چند با پیشرفت و گسترش برنامه های ایران،توانایی نظامی اسرائیل برای انجام چنین حمله ای کاهش یافته است،اما ارتش اسرائیل دیوانه وار در حال ایجاد قابلیت های نظامی با بودجه سخاوتمندانه است.

اختلاف و توازن قوا بین مخالفان و حامیان توافق با ایران به همین شکل باقی ماند.هسته اصلی مناقشه،حول محور تشدید تلاش های ایالات متحده برای احیای توافق هسته ای است.اردوگاه اول معتقد است که احیای این توافق بهترین گزینه برای اسرائیل در میان حداقل بدترین ها است. اردوگاه دیگر معتقد است که توافق پیشنهادی مورد مذاکره در وین یک فاجعه است.

گزارش شده است که سرلشکر بازنشسته درور شالوم، رئیس سابق بخش تحقیق و تحلیل اطلاعات نظامی اسرائیل، این هفته به همکار آمریکایی خود در واشنگتن گفت که خروج ایالات متحده از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ یک اشتباه استراتژیک بزرگ بود.

شالوم در حال حاضر ریاست دفتر سیاسی-نظامی وزارت جنگ اسرائیل را بر عهده دارد، این یک جایگاه سیاسی حساس و بسیار تأثیرگذار است که وظیفه آن شامل ارتباطات عمومی و مخفیانه با نهادهای دفاعی در سراسر جهان است.

شالوم از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ ریاست بخش تحقیقات اطلاعات نظامی را بر عهده داشت، زمانی که نتانیاهو و دستیار نزدیک او، ران درمر، سفیر آمریکا در ایالات متحده، عمیقا در متقاعد کردن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق با ایران مشارکت داشتند.

در آن زمان، شالوم به تصمیم گیرندگان اسرائیلی از جمله نتانیاهو در مورد خطرات این اقدام هشدار داد،که بسیاری از مقامات ارشد امنیتی و دفاعی نیز با آن موافق بودند.گذشت روزگار نشان داد که ارزیابی‌های آنها موفقیت‌آمیز نبود، زیرا حکومت ایران فرونپاشید و تحریم‌های اقتصادی ایران را مجبور به ترک برنامه هسته‌ای خود نکرد(علی‌رغم امیدهای نتانیاهو و متحدانش)ترامپ نیز دستور حمله به تاسیسات هسته ای ایران را صادر نکرد.

شالوم و دیگر مقاماتی که با او موافق هستند، خاطرنشان می‌کنند که ایران در حال حاضر بسیار بیشتر از زمانی که به تعهدات خود تحت توافق ۲۰۱۵ عمل می‌کرد، به آستانه هسته‌ای نزدیک‌تر است. او معتقد است که هیچ قدرت جهانی قادر نیست تهران را متوقف کند یا هزینه تلاش ها را متحمل شود.

تحلیل شالوم با اظهارات سرلشکر تامیر هیمن، رئیس سابق اطلاعات نظامی، که این هفته در مصاحبه ای با روزنامه اسرائیل هیوم گفت، مطابقت دارد.او گفته بود بازگشت به توافق با ایران کمترین بدی را برای اسرائیل دارد،گزارش ها حاکی است که جانشین او، سرلشکر آهارون هالیوا،با این موضوع موافق است.

برجسته ترین صدای طرف مقابل،رئیس موساد،دیوید بارنیا است که یک سال قبل،جایگزین یوسی کوهن در این سمت شد.

بر اساس گزارش ها،بارنیا معتقد است توافق با ایران فاجعه آمیز است، زیرا تا چند سال آینده تمامی محدودیت های برنامه هسته ای ایران برداشته می شود. بارنیا معتقد است که اسرائیل باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بازگشت به توافق انجام دهد.

با این استدلال که وضعیت موجود بهترین جایگزین است که به اسرائیل اجازه می‌دهد تا زمانی که تحریم‌های بین‌المللی پابرجاست، به اقدام علیه پیشرفت‌های ایران ادامه دهد.

به نظر می‌رسد که دیدگاه‌های نخست‌وزیر نفتالی بنت به دیدگاه‌های بارنیا نزدیک تر است.درست همانطور که نتانیاهو و کوهن در آن زمان با هم هم نظر بودند و جای تعجب نیست که گانتز به طرف دیگر متمایل شود.

زیرا اطلاعات نظامی به عنوان وزیر جنگ به او گزارش می شود.یایر لاپید، وزیر امور خارجه،نه طرفدار  گروه اول است و نه طرفدار گروه دوم، او جایی در وسط است،در حالی که دیدگاه های آویو کهاوی رئیس نظامیان این رژیم به دیدگاه رئیس موساد نزدیکتر است.

بر اساس گزارش‌ها، موساد پس از متقاعد کردن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای رد درخواست ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا در ازای موافقت مجدد ایران برای محدود کردن هسته‌ای، فعالیت‌های خود را در خاک ایران تشدید کرد.

سیاستگذاران اسرائیلی تاکنون توانسته اند اختلاف فعلی را کم اهمیت جلوه دهند و جبهه متحدی را به نمایش بگذارند،اما اگر زمان گزینه نظامی فرا برسد، بحث به طور مشخص متفاوت خواهد شد.

اصل مطلب  را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن