مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

اسرائیل و هراس از توافق هسته ای

آوای سنت :موضوعی که بیشترین ترس را برای اسرائیل ایجاد کرده، توانایی ایران برای حفظ سانتریفیوژها پس از احیای توافق هسته ای است، به این معنی که ایران هر زمانی که بخواهد می تواند به یک کشور هسته ای تبدیل شود

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، اسراییل اخیراً درشرایط اضطراب ودلهره های شدید است و تمایل دارد تلاش های رو به جلو در مورد بازگشت قریب الوقوع به توافق هسته ای ایران را با شکست مواجه کند.

تمایل اسرائیل به شکست توافق با درخواست صریح این رژیم از طرف های بین المللی و ایالات متحده آمریکا برای کنار گذاشتن مذاکرات هسته ای در حال انجام با ایران در وین نشان داده شده است. این رژیم همواره تهدید کرد که در صورت اعلام رسمی توافق هسته ای با ایران به هیچ یک از مفاد آن پایبند نخواهد بود.

موضع حقیقی اسرائیل در مورد دستیابی به احیای توافق هسته ای ایران و اعلام آن به شکل نهایی چیست؟آیا اسرائیل واقعاً قادر به خنثی کردن آن است؟ راز دلخوری اسرائیل از احیای توافق و تحریک گسترده علیه آن چیست؟ موضع آمریکا و بین المللی در مورد تمایل اسرائیل به استفاده از گزینه نظامی به جای گزینه دیپلماتیک چیست؟آیا واقعاً آن طور که اسرائیل ادعا می کند، بحران توافق هسته ای بحران ایران و کشورهای خلیج فارس است؟ یا درست برعکس آن است؟

اسرائیل بر این باور است که پیش نویس اخیر توافق هسته ای، چشم پوشی واشنگتن از خطوط قرمزی است که قبلاً تعیین کرده بود. اما دولت آمریکا به همراه طرف های بین المللی در زمینه توافق با تهران، هیچ توجهی به نگرانی های اسرائیل نداشتند.آمریکا به مواضع و اعتقادات خود مبنی بر اینکه روش دیپلماتیک موثرترین راه برای بازگشت به توافق هسته ای است متعهد ماند و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیزبه صراحت آن را بیان کرد.

آنچه اسرائیل را بیش از همه آزار می دهد این است که تصمیم گیر مستقیم درباره توافق هسته ای ایران نیست.

بر خلاف میل اسرائیل که فقط راه حل نظامی می خواهد،آمریکا و مجامع بین المللی بر ضرورت احیای توافق هسته ای با ایران از طریق ابزارهای دیپلماتیک تاکید می کنند. اسرائیل فراموش کرده که خودش سلاح هسته ای دارد و به آن افتخار می کند و معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده است.

از سوی دیگر، ایران که یکی از طرف های اصلی این توافق است و پایبندی خود را به ورود به مرحله جدید مذاکرات در وین اعلام کرده است،خواهان یک توافق جامع در مورد همه موضوعات است که تضمین کند هیچ دولت آینده آمریکا از این توافق کناره گیری نمی کند.

ایران نیز به هدف خود دست یابد، برنامه هسته ای خود را حفظ کند و محاصره اقتصادی را رفع کند،ناگفته نماند پیشرفت‌های دیگری در مفاد قرارداد ذکر شده که همگی نقاط قوت و موفقیت هستند.

این یک واقعیت شناخته شده است که روابط آمریکا و اسرائیل یک رابطه استراتژیک است و دولت ایالات متحده نمی تواند بدون تأیید کامل اسرائیل توافق را به شکل نهایی آن منعقد کند. بنابراین، هرگونه حمله اسرائیل به توافق هسته ای ایران اساساً در چارچوب مصرف رسانه ای معطوف به افکار عمومی اسرائیل قرار می گیرد، به خصوص اینکه چنین انتقادی در زمانی مطرح می شود که اسرائیل درگیری ها و اختلافات بی سابقه ای را تجربه می کند و قرار است پنجمین انتخابات این رژیم در اول نوامبر آینده برگزار شود.

ایالات متحده آمریکا در بازگشت به توافق هسته ای با ایران دستیابی به چندین هدف را مد نظر دارد.

مهمترین آنها این است که  علیرغم شکست دولت بایدن در اجلاس اخیر جده در بازاریابی پروژه ایجاد ناتوی عربی که اسرائیل نیز بخشی از آن خواهد بود،آمریکا می خواهد این تصور را ایجاد کند که با توجه به رویارویی مداوم با روسیه و چین در حال بازگشت به منطقه خاورمیانه است.

تلاشهای اسرائیل برای معرفی توافق هسته ای به عنوان یک بحران بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران چیزی جز تلاش ها و ترفندهای نخ نمای اسرائیل نیست. شاهد این موضوع این است که منطقه به سمت سرد شدن جبهه‌ها همراه با گام‌های عملی می‌رود که نشان‌دهنده وقوع تغییرات مثبتی است که در وهله اول بیانگر موفقیت دیپلماسی ایران است.

متغیرهای مثبتی وجود دارد که از یک سو جایگاه ایران را تقویت می کند و از سوی دیگر بازگشت به توافق هسته ای را افزایش می دهد. همه این داده ها ادعای اسرائیل را مبنی بر اینکه پرونده هسته ای بحران ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است،را رد می کند،استقبال و حمایت صریح شورای همکاری خلیج فارس از بازگشت به توافق هسته ای و اقدامات عملی،نشان می دهد که واقعیت کاملاً متفاوت از آن چیزی است که اسرائیل می گوید.

نشانه های صادر شده از سوی کویت و امارات برای بازگرداندن سفیران خود به تهران پس از شش سال و توسعه روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی، ایران و عمان و تمدید آتش بس در یمن نیز از دیگر دلایل عینی برای این واقعیت هستند.

همه اینها نشانه های مثبتی است که منعکس کننده تغییرات جدید در منطقه است، این بدان معناست که منطقه به سمت سازش های واقعی کم سابقه در سالهای اخیر می رود .

این امر همچنین نشان دهنده موفقیت دیپلماتیک ایران در زمانی است که اسرائیل می خواهد اوضاع را ملتهب و این کشورها را برای جنگ نیابتی نظامی علیه ایران بسیج کند.

بازگشت ایران به توافق هسته‌ای و ارائه تضمین ها از سوی آمریکا برای این توافق،در مرحله اول بر تهران تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

زیرا در سال اول توافق، تحریم‌های آمریکا علیه ۱۷ سازمان ایرانی لغو می شود و ۲۷۵ میلیارد دلار از وجوهی که از سال ۲۰۱۷ بلوکه شده است آزاد می شود. ناگفته نماند که ایران تا سال ۲۰۳۰ یک تریلیون دلار در خزانه خود خواهد داشت، این کشور در شش ماهه اول توافق می تواند۵۰ میلیون بشکه نفت صادر کند.

به طور خلاصه، آنچه موجب وحشت بیشتر اسرائیل از بازگشت به توافق هسته‌ای ایران شده است،موفقیت ایران در تنظیم فرمول توافق برای دستیابی به منافع خود در وهله اول است، به گونه‌ای که این یک توافق دائمی باشد و نه یک توافق موقت چند ماهه.

موضوع دیگری که وحشت بیشتری برای اسرائیل ایجاد می کند، توانایی ایران برای حفظ سانتریفیوژها پس از احیای توافق است، به این معنی که هر زمان که بخواهد می تواند به یک کشورهسته ای تبدیل شود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن