مقالات و یادداشت ها

اهداف سفر بایدن به خاورمیانه

آوای سنت : کاخ سفید از اولین سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، این سفر قرار است  از ۱۳ تا ۱۶ جولای انجام شود. وی قرار است در این سفر درنشست شورای همکاری خلیج فارس در جده که با حضور سران مصر، اردن و عراق برگزار می شود، شرکت کند.

بایدن در طول سفر خود به اسرائیل به کرانه باختری رود اردن می رود تا با رهبران فلسطینی دیدار کند.هدف از این دیدار،تجدید حمایت آمریکا  برای حل مساله اسرائیل و فلسطین است.

بایدن چندین ماه پیش تصمیم گرفت از اسرائیل دیدن کند.حتی قبل از اینکه عربستان سعودی را به سفر خود به خاورمیانه اضافه کند.این تصمیم او در درجه اول نشان دهنده تعهد شخصی او به اسرائیل است. بنابراین انتظار نمی رود که این سفر منجر به تحولی در مسئله فلسطین شود.

صرف نظر از اسرائیل، مهم ترین ایستگاه در سفر بایدن، عربستان سعودی است، برخی ناظران بر این باورند که وی در نتیجه تصمیم برای سفر به عربستان، به ویژه با دیدار مورد انتظار وی با ولیعهد محمد بن سلمان ،هزینه داخلی بالایی را به دلیل دست داشتن او در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگارخواهدپرداخت. اما به نظر می رسد که بایدن تصمیم گرفت رویکردی واقع بینانه اتخاذ کند و به این نتیجه رسید که منافع سیاسی و اقتصادی آمریکا مستلزم تغییر مسیر است.

در دستور کار اجلاس سران آمریکا و عربستان مسائل زیادی وجود دارد. حل و فصل همه چیز در یک اجلاس ریاست جمهوری قابل تردید است.حتی اگر دو طرف برای  دیدارهای متعددی در هفته های اخیر آماده شده باشد.

پیش بینی می شود که دولت آمریکا از سفر بایدن برای اعلام اقدامات جدید برای تقویت روابط بین اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس (یک مجمع امنیتی که اسرائیل و عربستان سعودی در آن شرکت می کنند) استفاده کند. این اقدامی است که نشان دهنده تعهد مستمر ایالات متحده به امنیت منطقه در برابر تهدید ایران است.

شاید تفاهمات اعلام نشده برای بازگرداندن اعتماد بین کشورهای خلیج فارس و ایالات متحده حاصل شود،این امر در تصمیم کشورهای عمده خلیج فارس برای پیوستن به تلاش های بایدن برای کاهش قیمت نفت منعکس خواهد شد.

می‌توان گفت که جنگ اوکراین، دولت آمریکا را مجبور به تغییر اولویت‌های خود کرد که دری را برای بهبود روابط آمریکا با کشورهای منطقه باز‌کند.

با این حال، هنوز خیلی زود است که ارزیابی کنیم که آیا سفر بایدن به منطقه منعکس کننده یک تغییر استراتژیک است که در اراده و توانایی برای صرف منابع بیشتر در خاورمیانه آشکار می شود یا اینکه این سفر فراتر از اهداف تاکتیکی مرتبط با بحران در اروپا نخواهد بود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن