مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

ایران و عربستان؛یخ هایی در حال ذوب شدن

تحلیلی درباره بهبود مناسبات تهران -ریاض

آوای سنت : بر اساس شواهد موجود در سطح رسانه های منطقه، مناسبات ایران و عربستان پس از سپری کردن چند سال پر چالش، وارد مرحله ای متفاوت شده است.

در این مرحله، مقامات دو کشور از شدت انتقادات رسانه ای به طرف مقابل کاسته و با ادبیاتی مناسب تر از سیاست خارجی یکدیگر یاد می کنند.

بر اساس گزارش رسانه های معتبر خارجی، مذاکراتی نیز در هفته های گذشته بین مقامات امنیتی دو کشور در عراق و با وساطت این کشور انجام شده است.

صاحب نظران مسائل منطقه، اعتقاد دارند کاهش سطح و گستره بحران یمن در روزهای اخیر یکی از نتایج این فضای جدید است.بنظر میرسد مذاکرات امنیتی جاری بین تهران ریاض در مرحله بعد، به مذاکره بین مقامات سیاسی ختم شود.

در این فضا، اظهارات کم سابقه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان درباره ایران و جنگ یمن، فضای امیدبخشی را در رفع مشکلات موجود بین دو کشور مسلمان پدید آورده است .

فضای جدید ایجاد شده در مناسبات ایران و عربستان، با استقبال مقامات کشورهای منطقه نیز مواجه شده و در غالب موارد، از این بهبود مناسب به عنوان سکوی موثر کاهش تنش در منطقه خلیج فارس یاد کرده اند.

تحلیل گران دنیای عرب، دلایل متعددی را برای تغییرات ایجاد شده در مناسبات دوجانبه و مواضع جدید مقامات سعودی مطرح می کنند.روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و فشار جو بایدن به عربستان برای خاتمه جنگ یمن ،مذاکرات هسته ای ایران و احتمال توافق قریب الوقوع ایران با کشورهای غربی و تغییر در موازنه نظامی جنگ یمن از جمله دلایلی است که در این مرحله برای تفسیر تغییرات ایجاد شده بکار برده می شود.

سوای این گمانه زنی ها،علت بروز شرایط جدید هر چه که باشد فضای جدید ایجاد شده در بین ایران و عربستان در راستای منافع امت اسلامی است.

امت اسلامی در چند دهه گذشته، شرایط نامناسبی را پشت سرگذاشته است.در نتیجه این شرایط نامناسب، رقابت های سیاسی و ایدئولوژیک در بین کشورهای مسلمان تشدید شده و زمینه دخالت بیگانگان در امور بلاد مسلمان فراهم شده است.

رژیم صهیونیستی هم از فضای نامناسب ایجاد شده در بین کشورهای مسلمان منطقه به شدت سوء استفاده کرده است.این رژیم با تقویت فضای ایران هراسی  در سطح منطقه خاورمیانه، اولویت کشورهای عربی منطقه را  به مقابله با تهدیدات ایران تبدیل کرده است.

در این فضای ناامید کننده، با درایت و دوراندیشی مقامات دو کشور، یخ های مناسبات تهران- ریاض  در حال ذوب شدن است.

امید است این فضا ،بدور از مکر و حیله بدخواهان امت اسلامی در مسیر خیر و صلاح منطقه به شکل منطقی به پیش برود.حاکمان مسلمان، زمانی که برای حل مشکلات سیاسی خود با دنیای غرب حاضر به ورود در مذاکرات سیاسی طولانی و طاقت فرسا می شوند، باید با همین رویکرد به سمت حل مشکلات موجود با برادران دینی خود حرکت نمایند.امید که در آینده بهبود مناسبات با دول مسلمان به اولویت نخست حاکمان کشورهای اسلامی تبدیل گردد.در این شرایط هیچ کس جرات توهین و بی احترامی به مقدسات ما را نخواهد داشت.

عبدالقیوم شکاری،مدرس دانشگاه و فعال رسانه ای

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن