مقالات و یادداشت ها

تشدید اختلافات در بین رهبران طالبان

آوای سنت: کمتر از یک هفته پس از تشکیل دولت جدید طالبان ،اختلاف بین رهبران این جنبش شروع شد ،تا جایی که این اختلافات درگیری فیزیکی هم رسید.

اختلاف اصلی بین ملا عبدالغنی برادر معاون نخست وزیر به عنوان برجسته ترین دیپلمات جنبش، و خلیل رحمان حقانی وزیر امور مهاجرین جنبش و یکی از اعضای اصلی شبکه مبارزان حقانی ،وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت اطلاعات دریافتی می گوید که اختلاف بین دو این شخصیت برجسته چند روز پیش در کاخ ریاست جمهوری در پایتخت کابل رخ داد،به دنبال آن،طرفداران دو حزب نیز با هم درگیر شدند که با مداخله شخصیت های دیگرطالبان این درگیری پایان یافت.

ملا برادر،در حالی کابل را به مقصد شهر قندهار ترک کرد که اختلافات با حقانی حل نشد. این امر منجر به تعلیق بسیاری از فعالیت های دولت شد.این اختلاف پس از نزاع بین رهبران بر سر دلایل اصلی پیروزی طالبان رخ داد.در حالی که ملا برادر معتقد بود تلاش های او با تیم دیپلماتیک منجر به این امر شده است ، حقانی دلیل این امر را هزاران حمله شبکه وی در سال های گذشته علیه نیروهای دولت افغانستان و مراکز نیروهای ائتلاف بین المللی حامی آنها دانست.

منابع مطلع درون جنبش طالبان گفتند که ملا برادر از تشکیل دولت جدید افغانستان ناراضی است ، زیرا معتقد است که این دولت فاقد صلاحیت های سیاسی برای حفظ دستاوردهای جنبش است.او معتقد است رهبران نظامی که به صورت پررنگ در ساختارهای وزارتخانه حضور دارند ،نمی توانند اهدافی که از آنها انتظار می رود را محقق کنند.

پس از اختلاف نظرهایی که  اتفاق افتاد ،غیبت ملا برادر در محافل عمومی و در نشست های خبری رهبران جنبش مورد توجه قرار گرفت و شایعات درباره سرنوشت او بالا گرفت. طالبان گزارش های رسانه ای را تکذیب کردند اما هیچ گونه اطلاعاتی در مورد کار مشترک این دو شخصیت ارائه ندادند و در پاسخ به درخواست رسانه ها،محل سکونت ملا برادر را مشخص نکردند.

ناظران می گویند اختلاف بین رهبران طالبان شخصی نیست بلکه این شکاف بین کل رهبرانی که از خارج می آیند و کسانی که در داخل افغانستان بوده اند وجود دارد.در حالی که رهبران داخلی بر این باورند که بیشترین سهم از دولت وحکومت باید سهم آنها باشد،رهبرانی که در خارج از کشور اقامت داشته اند معتقدند که این امر دستاوردهای جنبش را برباد می دهد.زیرا آنها در این شرایط خاص، آمادگی مدیریت نهادها و روابط با جهان خارج را ندارند.

نجمی بهزادی ،محقق افغان در مصاحبه با اسکای نیوز عربی، بعد خانواده در راس هرم رهبری جنبش را توضیح داد.بهزادی گفت: مانند همه سازمان های سیاسی ، روابط خانوادگی در رهبری طالبان بسیار زیاد است.

خانواده ملا عمر بنیانگذار جنبش طالبان، به ارکان اصلی دولت جدید پایبند هستند. ملا عبدالغنی،داماد موسس و دوست شخصی رهبر فعلی جنبش، ملا هبت الله آخوندزاده است.همچنین پسرش ، مولوی یعقوب ،وزیر دفاع است و کنترل واقعی بخش تسلیحات جنبش را بر عهده دارد.

وی افزود: از سوی دیگر خانواده حقانی خود را شریک رهبری جنبش می دانند،به همین سبب سراج الدین حقانی وزیر کشور است که فرزند بنیانگذار شبکه حقانی و یکی از مذاکره کنندگان اصلی جنبش به شمار می آید.برادرش انس نیز جز تیم مذاکره کننده بود، خلیل رحمان حقانی  نیز پرونده آوارگان در جنبش را اداره می کند.

بهزادی می افزاید: مراحل پیش رو، شبیه آنچه رهبران جنبش در سال های جنگ بودند نیست،اکنون شبکه وسیعی از علایق ، موقعیت ها و امتیازات وجود دارد که در دسترس است،زمانی که نهاد مشخص و قوانین سختگیرانه ای برای کنترل روابط وجود ندارد ،روابط خانوادگی و شخصی در سطح ظاهر می شود و اختلافاتی بین آنها ایجاد می شود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن