مقالات و یادداشت ها

جام جهانی فوتبال و موانع سر راه

آوای سنت : طی روزهای گذشته و اندکی پیش از شروع رسمی بیست و دومین دوره بازی های جام جهانی فوتبال به میزبانی کشور قطر انتقادات تندی از سوی طرفداران هم جنس گرا و کمپین مصرف مشروبات الکلی در غرب به شیوه پذیرش توریست و تماشاچیان حاضر در ورزشگاه ها وارد شده و تحلیل های متعددی روی خروجی خبرگزاری وابسته و ضد اسلامی قرار گرفته است. همان گونه که می دانیم ورود به یک کشور مسلتزم رعایت قوانین حاکم در آن می باشد.

به عنوان مثال کشور عربستان سالیانه پذیرای حداقل سه میلیون زائر حج تمتع بوده و در طول یازده ماه دیگر بیشماری زائر جهت انجام حج عمره به مکه مکرمه مشرف می شوند. شهری که در آن خانه خدا به عنوان مقدس ترین قبله گاه قرار داشته و تحت قوانین و ضوابط خاص اداره می شود. تا جایی که می دانیم ماموران مستقر در فرودگاه جده حتی مانع از آن می شوند که یک زائر بتواند چند تخته مسکن ساده را که در کشور ما بسادگی می توان تهیه کرد به همراه داشته باشد. در کشور همسایه ترکمنستان نیز قوانین در این خصوص به صورت سختگیرانه به اجرا در می آید و توریست ها حق گشت و گذار در ساعات آخر شب را ندارند. جالب آنکه تقریبا در اکثر کشورهای طرفدار الکل رانندگی در پس از مصرف آن ممنوع است و با شخص خاطی برخورد قانونی سختگیرانه انجام می شود.

بر این اساس دولتمردان قطر نیز فرمول قوانین داخلی خود را در دستور کار گذاشته و مصرف هر نوع مشتقات الکی و افراشته شدن نماد طرفداران همجنس گرا به هنگام برگزاری مسابقات در اطراف ورزشگاه های مختلف را ممنوع اعلام کرده است، لذا به توریست ها متذکر شده است که از دست زدن به هرگونه اعمال خلاف موازین اسلامی خوددادری ورزند. فدراسیون بین المللی فوتبال موسوم به فیفا طی هر دوره چهارساله و با در نظر گرفتن کلیه استانداردها از میان فدراسیون های داوطلب ، یک کشور را به عنون میزبان معرفی می کند که قوانین دولت آن برای همه توریست ها لازم الاجرا می باشد.

حال سوال این است که چرا در ایندوره از بازی های جام جهانی فوتبال قوانین کشور میزبان از سوی صنایع الکل ساز و هم جنس گرایان به چالش کشیده شده است و آیا دولت قطر حق ندارد مهمترین رویداد فوتبالی را بر طبق قوانین خود مدیریت نماید؟

بدون شک کارخانجات تولید مشروبات الکلی در وهله نخست زیان های وارده از ممنوعیت مصرف مایعات نجس در کشور میزبان را در نظر گرفته اند. آنها همچنین می دانند که تیرشان برای ترویج مصرف الکل و احیانا دایر کردن شعبات فروش مشروب در این سرحد اسلامی به سنگ خورده است.

از سوی دیگر قطر جزو آن دسته از ممالک اسلامی است که هیچگونه روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی ندارد و گرچه مانع ورود توریست های اسرائیلی به محل برگزاری بازی ها نشده، لیکن امید رژیم صهیونستی بابت اینکه بتواند روزنه امیدی برای عادی سازی مناسبات با قطر به دست آورد به یاس تبدیل کرده است. لذا از این منظر باید دولتمردان قطری را ستود که حاضر نشدند اعتقادات شان را برای بیست و هشت روز برگزاری بازی های جام جهانی فوتبال زیر پا گذاشته و از سوی دیگر مبادی نفوذ صهیونیسم به این کشور عربی را کمافی السابق بسته نگه داشته اند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن