مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

دانشگاه هاروارد: قرآن بهترین کتاب عدالت

قرآن بهترین کتاب راه درست و شیوه صحیح زندگی است

آوای سنت : دانشگاه هاروارد با تمرکز بر آیه‌ی ۱۳۵ سوره‌ی نساء (آیه‌ی قسط) قرآن را بهترین کتاب عدالت توصیف کرد. دانشگاه هاروارد بر اساس رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها در رتبه‌ی سوم قرار دارد و یکی از برترین مؤسسات آموزشی آمریکا است.

روزنامه‌های بریتانیایی و انجمن‌های اسلامی نوشتند: به شهادت دانشگاه هاروارد قرآن و کلمات ربانی آن به عنوان آخرین کلام وحی از سوی پروردگار جهانیان، راه درست زندگی و روش عدالت در جامعه‌ی بشری را به ما نشان می‌دهد.

این دانشگاه در اسباب انتخاب قرآن به عنوان بهترین کتاب عدالت گفته است: قرآن اولویت را به وضع قواعد و اجرای عدالت در اسلام می‌دهد و سرشار از قوانین پایه‌ای برای انسان است و جایی برای ظلم و حق‌کشی باقی نمی‌گذارد.

آیه‌ی ۱۳۵ سوره‌ی نساء سرشار از حکمت است.

از سال‌ها پیش دانشگاه هاروارد متن آیه‌ی ۱۳۵ سوره‌ی نساء را بر دیوار یکی از ساختمان‌های دانشکده‌ی حقوق این دانشگاه حک کرده است؛ این آیه عبارات مهمی در خصوص عدالت دارد:

“یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِکُمْ أَوْ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ إِنْ یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا” (نساء: ۱۳۵)

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، پیوسته به عدالت قیام کنید و براى خدا گواهى دهید، هر چند به زیان خودتان یا [به زیان‌] پدر و مادر و خویشاوندان [شما] باشد. اگر [یکى از دو طرف دعوا] توانگر یا نیازمند باشد، باز خدا به آن دو [از شما ]سزاوارتر است.

دانشکده‌ی حقوق این آیه را مهم‌ترین متنی می‌داند که در طول تاریخ درباره‌ی عدالت گفته شده است. این آیه علاوه بر دیوار داخلی یکی از ساختمان‌های دانشکده، بر درب ورودی دانشکده‌ی حقوق دانشگاه هاروارد هم حک شده است.

سارا مارستون مسؤول اطلاعات عمومی دانشکده‌ی حقوق به پایگاه “رادیو سوا” گفت: این آیه یکی از ۳۵ عبارت منتخبی است که بر دیوارهای داخلی دانشکده‌ حک شده است. این دانشکده ۱۹ ساختمان دارد و همه‌ی این عبارات از نظر سیاسی، ایدئولوژی، دینی و فرهنگی شهادت می‌دهد که انسان همواره تلاش کرده است از راه قانون عدالت و کرامت را محقق کند.

خانم مارستون افزود: دانشجویان، کارمندان و اساتید دانشکده در گردآوری و انتخاب عبارات همکاری کردند و مجموعا ۳۵۰ عبارت را از سال ۶۰۰

پیش از میلاد گردآوری کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد این مجموعه شامل عباراتی از عهد قدیم و جدید کتاب مقدس، سند مگنا کارتا، سخنانی از مارتین لوتر و نلسون ماندلا و دیگر منابع عصر قدیم تا امروز است.

یوسف احمد

منبع: اصلاح وب

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن