مقالات و یادداشت ها

درسهای جام جهانی قطر

یادداشتی از محسن النويشي

آوای سنت : دنیا این روزها تحت تاثیر فینال جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر قرار دارد.

ورزشی که از زمان شروع اولین جام جهانی در دهه ۱۹۳۰ در اروگوئه مهم ترین و محبوب ترین بازی و ورزش تأثیرگذار در افکار عمومی و در نزد نظام های بین المللی است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،این دوره از مسابقات که توسط اولین کشور مسلمان عرب برگزار شد، ابعاد مختلفی را آشکار کرد که در مسابقات قبلی ظاهر نشد.شاید مهمترین آنها نژادپرستی نفرت انگیزی بود که در میان نخبگان برخی کشورها و بحث عقیم درباره پیروزی قطر در فیفا برای برگزاری مسابقات به وجود آمد.

موضوعی که به بهانه کوچک بودن مساحت قطر و عدم آمادگی این کشور، با هدف زیر سوال بردن توانایی این کشور در برگزاری این مسابقات می چرخید و وقتی قطر زیر نظر فیفا به این امر دست یافت، بهانه ها به بدبینی و نفوذ قطر در فیفا تغییر یافت.

کار به جایی رسید که حتی کمپین هایی برای تحریم جام جهانی قطر به راه افتاد و حتی تا آنجا پیش رفت که در برخی از افراطی‌ترین، نژادپرست‌ترین و استعماری‌ترین کشورهای استکباری،پخش مسابقات فوتبال جام جهانی قطر در مکان‌های عمومی ممنوع شد.

با آغاز مسابقات،قطر توانایی بی سابقه خود در سازماندهی این مسابقات و سخت گیری هایی که در مقابل تلاش برای انحراف از مسیر جام جهانی به کار گرفته شد را نشان داد.

همه این اقدامات با حمایت فیفا انجام شد که نقش خود را به صورت سازمانی بی طرف و یکپارچه به عنوان یک سازمان بین المللی طوری ایفا کرد و نشان داد نماینده همه مردم در برابر رژیم هاست،این اقدام فیفا درسها برای  سایر سازمان های بین المللی به رهبری سازمان ملل داشت

این جام جهانی،کشور قطر را به عنوان کشوری دارای مساحت کوچک اما کشوری با سیاست و دارای قدرت نرم،در چشم همه مردم جهان، به ویژه مردم عرب و اسلام تبدیل کرد.

این جام جهانی نشان داد که مردم به دور از محاسبات نظام‌ها و محدودیت‌های دنیای سیاست، نظر متفاوتی با سران کشورهای خود دارند، هرچند ورزش به‌طور عام و فوتبال به‌طور خاص در قلب سیاست قرار دارد.

این امر از طریق حضور برجسته آرمان فلسطین در میان مخاطبان حاضردر قطر و در میان تماشاگرانی که از طریق نمایشگرها به تماشای آن می‌نشینند، به‌ویژه در میان توده‌های عرب و اسلامی پدیدار شده است که تأیید می کند دل و جان آنها با فلسطین و با آزادی قدس گره خورده و محاسبات رژیم ها، محدودیت ها و معاملات عادی سازی آنها،با هر عنوان و توجیهی که باشد، مورد توجه مردم نیست.

جام جهانی همچنین فقدان موانع استعماری ساختگی در وجدان مردم به ویژه مردم عرب، اسلام و جهان سوم و آرزوی آنها برای وحدت، آزادی، همکاری و سرنوشت مشترک را نشان داد.این امر در رابطه با مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس و تعامل آنها با پیروزی عربستان سعودی بر آرژانتین و غلبه بر اختلافات و محاسبات رژیم ها و همچنین در میان مردم مراکش که به مرحله نیمه نهایی صعود کرد، ظاهر شد.حتی  تعامل مردمی بین مراکش، الجزایر، تونس، موریتانی و لیبی رایج شد و از موانعی که سیاست برای تداوم چندپارگی و سلطه غیرمستقیم استعماری تعیین کرده بود، فراتر رفت.

بخشی از رفتار فرانسوی ها به سبب بازی تیمشان با تیم مراکش عمق بی تمدنی و شکاف روانی بین ارزش ها و شعارهای غرب و آگاهی و رفتار برخی از مردم و حجم دغدغه های سیاستمداران، به ویژه راستگرایان، در برابر مهاجران را آشکار کرد.بزرگترین گواه این موضوع تیم ملی فرانسه است که تقریباً از ۱۱ سپتامبر از بازیکنان غیر فرانسوی تشکیل شده است،تا جایی که در نگاه اول به نظر بیننده می رسد که تیم یک کشور آفریقایی است.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پیشرفت کیفی فوتبال جهان از نظر مدیریت فیفا، تکنیک های بازی گروهی،خلاقیت فردی بازیکنان و اثربخشی داوری را به نمایش گذاشت و نشان داد که در ورای این امر،سرمایه‌گذاری‌های مالی مهم و مدیریت مبتنی بر کارایی و برنامه‌ریزی بر اساس استانداردهای کیفی به منظور توسعه توانمندی‌های جوانان و جستجوی افراد خلاق بدون تبعیض و تفاوت وجود دارد.

چیزی که باعث شد باشگاه های بین المللی در هر جلسه با ستاره های جدید بعد از کار سیستماتیک و تلاش سنجیده بر اساس آکادمی های متعلق به تیم ها و ایالت در همه شهرها و روستاها، انسانیت را به نمایش بگذارند تا روی فوتبال سرمایه گذاری کنند.این امر باعث شد بسیاری از کشورها برای چندین دهه بر این بازی تسلط داشته باشند و مراکش را در سطحی قرار داد که در بازی های خود در جام جهانی به نمایش گذاشت،بسیاری از کشورها، از جمله کشور ما، تونس، نیازمند بازنگری عمیق در چارچوب ها و سیاست ها و تجدید ساختارها، نهادها و مدیران هستند تا راه را برای شروعی جدید در فوتبال مدرن مبتنی بر کارایی، اثربخشی، خلاقیت با هدف برافراشتن پرچم ملی هموار کنند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن