مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

در حاشیه دفاع مولانا عبدالحمید از طالبان

نقدهای فعالان مدنی درباره دفاع مولانا عبدالحمید از طالبان

آوای سنت: سخنان مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در دفاع از گروه طالبان با واکنش های قابل توجهی مواجه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه اهل سنت زاهدان مولانا عبدالحمید در سخنرانی خودشان در نماز جمعه این هفته (۲۲ مردادماه) تاکید کرد : طالبان دارای ریشۀ مردمی هستند. ایشان پیشرویهای گستردۀ آنها در افغانستان را «نتیجۀ حمایت‌های مردمی» دانستند و گفتند: پیشروی‌های گسترده و سریع طالبان که بخش‌های زیادی از افغانستان را به تصرف خودشان درآورده‌اند بیانگر این است که این حرکت ریشۀ مردمی دارد و از نصرت خدا و حمایت‌های مردمی برخوردار است.

ایشان افزودند: هدف طالبان افغانستان آن ‌گونه که خودشان مطرح می‌کنند «اجرای شریعت اسلام و سیرۀ حضرت رسول صلی‌الله‌علیه وسلم» و حکم «بما أنزل الله» است. بنده به جرأت می‌گویم و حاضرم سوگند هم بخورم که در تمام دنیا هیچ نظام و حُکمی بهتر از حکم قرآن و سیرۀ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم نیست. لذا این هدف و خواستۀ طالبان برای تمام احزاب و گروه‌ها و مردم افغانستان که مسلمان و اهل دین هستند و برای تمام مسلمانان و کشورهای اسلامی همسایه قابل درک است.

سخنان این عالم شاخص اهل سنت، در محافل رسانه ای داخلی و خارجی با واکنش های تندی مواجه شد.

برخی از فعالان اهل سنت در داخل و خارج از کشور این اظهارات را دفاع مولانا عبدالحمید از تحجر و تندروی قلمداد کردند.برخی دیگر پا را فراتر گذاشته تفکرات خود مولانا را نیز همسو با تفکرات طالبان قلمداد کردند.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز با ذکر فرازهایی از سخنان مولانا عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان تاکید کرد : این عالم اهل سنت در سخنان حامیانه خود از تروریست های طالبان ،هیچ اشاره ای به جنایات آنها علیه مردم افغانستان به ویژه زنان نکرد و درباره کشتار هشت دیپلمات ایرانی در ساختمان کنسولگری ایران در مزار شریف نیز سکوت کرد.

در برخی از کانالها و صفحات منتسب به اهل سنت، سخنان اخیر امام جمعه اهل زاهدان به شدت مورد نقد قرار گرفته است.

همزمان با موج جدید پیشرویهای نیروهای طالبان و  مطرح شدن احتمال سقوط قریب الوقوع کابل،سوال مهم مطرح شده این است که طالبان در دوره جدید چگونه خواهد بود؟

آیا طالبان مانند گذشته، همان رفتارهای خشن با شهروندان را ادامه خواهد داد ؟ یا اینکه در مسیر منطق و اعتدال با درس گرفتن از تجربیات گذشته ،دوره جدیدی از حکمرانی را در افغانستان آغاز خواهد کرد؟

در پاسخ به سوالات بالا، دو دیدگاه کاملا متعارض مطرح شده است.

برخی بر این اعتقادند که عقبه فکری گروه طالبان نشات گرفته از برداشتهای جزمی و خشن از دین و آموزه های دینی است.بر این اساس  رفتار طالبان جدید، هیچ تفاوتی با طالبان قبلی نخواهد داشت.

بر اساس دیدگاه این گروه ، طالبان جدید  مانند گذشته، با نمادهای زندگی مدرن مشکل داشته و تلاش خواهد کرد، بنام اجرای شریعت بیشترین محدودیت ها را بر زندگی شهروندان تحمیل کند.

دیدگاه دوم بر خلاف نگرش نخست بر این اعتقاده که گروه طالبان از تجربیات گذشته درسهای خوبی گرفته است و رفتار این گروه در همین ایام هم مدنی تر شده است .این گروه اعتقاد دارند رهبران طالبان درباره عدم تکرار خشونت های گذشته به جامعه داخلی و بین المللی تعهدات لارم را داده اند.بر این اساس نباید با پیش داوریهای نامناسب درباره اونا قضاوت کرد.

بررسی سخنان مولانا عبدالحمید در نماز جمعه اخیر زاهدان موید این برداشت است که ایشان معتقد به برداشت دوم است.برداشتی که بسیاری از فعالان مدنی با آن مخالفت داردند.

به هر حال برای اثبات صحت و سقم هر یک از این ارزیابی ها، باید منتظر ماههای آینده بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن