مقالات و یادداشت ها

دلایل نگرانی آمریکا از تعمیق مناسبات راهبردی ایران و روسیه

آوای سنت : دکتر خلیل العنانی،استاد علوم سیاسی وروابط بین‌الملل می گوید:ممکن است پرونده هسته ای ایران با هدف ایجاد شکاف بین مسکو و تهران حل و فصل شود. زیرا این دو کشور اخیرا زیاد به هم نزدیک شده اند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،سازمان سیا نیز از همکاری دفاعی کامل بین روسیه و ایران ابراز نگرانی کرده بود و آن را تهدیدی برای همسایگان ایران به ویژه اسرائیل دانست.

ویلیام برنز،مدیر سیا گفت:کشورش نگرانی هایی درمورد امکان پشتیبانی فنی و نظامی مسکو از تهران درازای دریافت هواپیماهای بدون سرنشین از ایران برای استفاده درجنگ اوکراین دارد.

برنز افزود:مسئولیت نزدیکی ایران و روسیه با ایالات متحده آمریکاست و این کشور باید خودش را به خاطر اینکه در تغییر روابط تهران و مسکو نقش داشته است،سرزنش کند.

در نتیجه اقدامات آمریکا  برای بلوکه کردن پرونده هسته‌ای ایران و تحمیل انزوا به روسیه در پس‌زمینه جنگ جاری در اوکراین،ایران و روسیه به هم نزدیکتر شدند.

برنز معتقد است که روابط بین مسکو و تهران از یک مشارکت استراتژیک به یک هم پیمان استراتژیک دیکته شده توسط شرایط بین المللی تبدیل شده است.

اتحادی که موجب ترس آمریکایی‌ها شد زیرا آنها می‌ترسند که ایران به لطف این حمایتهای نظامی به یک قدرت تأثیرگذارمنطقه‌ای تبدیل شود وبر منافع خود و متحدان آمریکا در منطقه،به‌ویژه اسرائیل تاثیر بگذارد.

از دیدگاه العنانی،که محقق یک مرکز عربی در واشنگتن است،محاسبات آمریکایی‌ها در زمینه ارسال تسلیحات پیشرفته به کیف،اشتباه بود زیرا فکر می‌کردند روسیه از صحنه اوکراین عقب‌نشینی خواهد کرد.اما اتفاقی که افتاد این بود که روس ها از پهپادهای ایرانی استفاده کردند که موجب تغییر ورق جنگ اوکراین به ویژه درماه های اخیر شد.

دکتر فاطمه الصمدی،پژوهشگر ارشد مرکزمطالعات الجزیره وکارشناس مسائل ایران، این موضوع را که روابط مسکو و تهران به سطح مشارکت راهبردی کامل رسیده است ردکرد و آن را صرفا تغییردر شکل و ماهیت این رابطه به سبب همگرایی دراندیشه سیاسی بین رهبران دو کشور دانست که خواستار تغییر در نحوه اداره جهان هستند.

الصمدی درسخنان خود به برخی داده‌ها استدلال کرد از جمله اینکه ایران می داند  شراکت با روسیه برای پایان دادن به تحریم‌های غرب علیه این کشور وخروج از بحران اقتصادی کافی نیست.علاوه بر این،حملاتی که اسرائیل هر از چندگاهی علیه سوریه انجام می دهد،در مقابل چشم روس ها انجام می شود، امامسکو در روابط خود با تهران و روابط خود با اسرائیل تعادل ایجاد نکرد و منافع خود را فدای منافع ایرانی ها نکرد.

مهمان برنامه فراتر از خبر انتظار داشت در صورت شکست روند مذاکرات برسر برنامه هسته ای،تهران آنچه را که صبر استراتژیک می نامد،کنار بگذارد، او گفت که این مرحله برای کشورهای منطقه سخت خواهد بود.

الصمدی درباره صحبت الی کوهن،وزیر امورخارجه اسرائیل مبنی برتغییر سیاست تل آویو در قبال مسکو،گفت که ایرانی ها از این موضوع هراس دارند زیرا هدف این سیاست این است که روسیه را از ایران دور کند و این امر موجب تداوم جنگ سایه بین تل آویو و تهران خواهد شد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل تأیید کرد که اسرائیل به‌دلیل حمایت تل‌آویو از کی‌یف به دنبال آرام کردن ترس روسیه است،اما هدف از این اقدام تلاش برای دور کردن مسکو از تهران است.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن