مقالات و یادداشت ها

رحمت اسلامی در سایه سار رویدادهای تاریخی

نمونه هایی از رحمت اسلامی در صدر اسلام

آوای سنت : در مدت رسالت پیامبر اسلام که ۲۳ سال طول کشید که ۱۳ سال در مکه و ۱۰ سال در مدینه حضور داشتند ۲۷ غزا و ۴۷ سریه انجام گرفت سریه به جنگ هایی میگویند که خود پیامبر حضور نداشتند در حالی که فقط در ۹ تا از اینها جنگ صورت گرفت و مابقی به صورت صلح و آشتی بود.

در مدینه دو طایفه اوس و خزرج که ۱۲۰ سال اختلاف قومی داشتند پیامبر میان آنها صلح برقرار کرد.

در بئر موعونه که بین کافران و مسلمانان صلح برقرار بود در حالی که کافران پیمان شکنی کردند و ۷۰ صحابه نیز شهید کردند یک نفر از صحابه که از پیمان نامه خبر نداشت ۲ نفر را به قتل رساند. در حالی که پیامبر  دیه خون آن دو نفر را پرداخت کرد که به آنها بگوید که دین اسلام دین رحمت است نه زحمت ، در جنگ خیبر چند نسخه از تورات کتاب یهودیان به دست مسلمانان افتاد در حالی که تحریف شده بود، اما پیامبر همه آنها را تحویل یهودیان داد.

در حالی که رومیها اورشلیم ر فتح کردند در سال ۷۰ میلادی مسیحیان کتاب تورات را می سوزاندند.

همچنین مسیحیان در جنگ با یهودیان در اندلس کتاب مقدس یهودیان که تورات است را زیر پا لگدمال میکردند.

زن شرق شناس لورا فیشیا واگلیری در کتاب دفاع عن الاسلام در باره پیامبر(ص) می فرماید: پیامبر همیشه در جامعه مسلمین با کافران مدارا میکرد و آنها را مجبور به تغییر دین آنها نمی کرد و به آنها احترام و مقدسات آنها را پایمال نمی کرد و همه حقوق انسانی آنها را رعایت می کرد.

در حالی که فرانسوی ها وقتی که وارد جزایر شدند اولین بار با شعار دموکراسی و انسان دوستی و آزادی وارد شدند و به آنها قول دادند که همه حقوق آنها از ناموس و کلیسا ها و معبدها و خون آنها محفوظ است.

در حالی که در سال ۱۸۳۰ به سخنان خود وفا نکردند و بزرگترین مسجد را به کلیسا تبدیل کردند. این امر به دستور ژنرال روفیچو که در ۱۸ دسامبر سال ۱۸۳۲ بزرگترین مسجد که قشاوه نام داشت و چهار هزار مسلمان که به آن پناهنده شدند را تخریب کردند و به کلیسا کاتدرائیه تبدیل کردند .

آنها بیش از ۱۲۰ مسجد را تخریب و ۳۲۷ کلیسا بنا نهادند. این در حالی است وقتی که سپاه خالد بن ولید صحابه رسول اکرم به شرق عراق رفتند، کلیسایی به نام عین التمر وجود داشت که بیش از ۴۰ نفر در آنجا به فعالیت برای ترویج مسیحیت فعالیت می کردند.

اما خالد بن ولید آن کلیسا را تخریب نکرد بلکه در گذر زمان سه نفر از این افراد به میل خود مسلمان شدند. اولی صاحب فرزندی به نام محمد بن سیرین که در تعبیر نفر برتر شد و دومی صاحب پسری به نام اسحاق بن یسار که صاحب زندگی نامه رسول اکرم(ص) است و سومی صاحب نوه ای به نام موسی  بن نصیر که فاتح شمال آفریقاست.

این است نتیجه فهم صحیح از اسلام است اسلام دین رحمت است نه دین زحمت.

متاسفانه امروزه اگر دین در خاورمیانه و کشور های جهان سومی مشکل و نوعی عقب افتادگی است خطای ما مسلمان هاست. اگر امروز مشاهدی می کنیم که غرب از لحاظ اقتصادی پیشرفته است، در یک معادله ساده آنها تلاش کردند و ما تلاش نکردیم و ثانیا در نظام سوسیالیزم در سال ۱۸۳۱ به بعد غرب با اسلام نه از لحاظ نظامی بلکه از لحاظ فکری برابری کرد و سر ستیز گرفت.

اما چه خوب است و ای کاش یاد می گرفتیم اسلام برحق است نه چون ما مسلمانیم واسلام را دوست بداریم. نه تعصب بیجا بورزیم.

به اسلام افتخار کنیم نه با دین مان دیگران را تحقیر کنیم. ای کاش  مفهوم اسلام را درک می کردیم. و من الله التوفیق

نویسنده پوریا ویسی

فارغ التحصیل حجره مسجد مولا خالد نقشبندی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن