مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

عید قربان و سایه سنگین دلتای هندی

ضرورت چاره اندیشی برای حفظ سلامتی مردم

آوای سنت : بیش از یکسال است که زندگی روزمره همه ما در جامعه تحت تاثیر ویروس منحوس کرونا قرار گرفته است.

ویروس کرونا زمانی که در اواخر سال ۹۸ برای نخستین بار وارد کشور شد، دارای ابعادی ناشناخته و پیچیده بود.امروز و با عنایت به تجربیاتی که جامعه درمانی ما در مقابله با این ویروس خطرناک پیدا کرده است،مقابله و درمان آن هدفمند تر از گذشته شده است.اما خطر همچنان باقی است!

در یک ماهه گذشته شیوع چند نوع جهش یافته ویروس کوید ۱۹ در مناطق مختلف جهان،کارشناسان بهداشتی را مجبور به بازنگری در برخی از پروتکل های بهداشتی و درمانی کرد.سویه دلتای هندی یکی از انواع جهش یافته ویروس کروناست.بر اساس اعلام صاحب نظران،این ویروس جهش یافته دارای سرعت انتقال بسیار بالایی بوده و افراد با سنین پایین را نیز درگیر می کند.

متاسفانه این ویروس وارد کشور ما نیز شده است.نقطه تمرکز شیوع این گونه جدید در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور است.بر اساس اعلام مسئولان بهداشتی ویروس دلتای هندی بیشترین تلفات را در استانهای بوشهر ،هرمزگان و سیستان و بلوچستان به بار آورده است.

در این شرایط سخت و خطیر، عید قربان به عنوان یکی دو عید بزرگ اسلامی در پیش است.عید قربان در نزد همه مسلمانان بویژه اهل سنت از جایگاه بالایی برخوردا است .در ایام عید قربان ،مسلمانان علاوه بر شرکت در نماز عید قربان،قربانی کرده و به دید و بازدید اقوام و آشنایان می روند.این سنت های حسنه در دین اسلام نیز توصیه شده است.اما شرایط کنونی مناطق مختلف به ویژه مناطق جنوب و جنوب شرق کشور ضرورت مراقبت بیشتر در این زمینه را ایجاب می کند.

آمار و ارقام ارائه شده از طرف مسئولان وزارت بهداشت حکایت از این دارد که آمار مبتلایان به کرونا در هفته های اخیر روندی تصاعدی پیدا کرده است.در غالب مناطق درگیر با کرونای هندی، ظرفیت بیمارستانها پر شده و دیگر تخت خالی برای بستری کردن بیماران وجود ندارد.در سوی دیگر این جریان آمار مبتلایان به کرونا نیز هر روز نسبت به گذشته بصورت محسوس افزایش یافته است.

در این شرایط و با توجه به وخامت شرایط باید چاره ای اندیشید!

نماز عید قربان و خطر شیوع کرونا

نمازهای عید فطر و قربان از لذت بخش ترین و پرشکوه ترین نمازهای جماعت مسلمانان است.به قول یکی از علما، اعیاد اسلامی بدون برگزاری نمازهای عیدین حلاوت و شیرینی خود را از دست می دهد.

اما شرایط برخی از مناطق اهل سنت نشین ما به ویژه درجنوب شرق کشور،ایجاب می کند که علمای بزرگوارمان با توجه به شرایط کم سابقه کنونی چاره ای بیاندیشند.

نمازهای اعیاد اسلامی هر ساله با شکوه بی مثال خود با حضور پرشور نمازگزاران در مناطق مختلف برگزار می گردد.حضور پرتعداد مردم دین دار در نماز عید می تواند به مثابه یک بمب ویروسی باشد.

به طور قطع، بر اساس آموزه های اسلامی هیچ اصلی بر حفظ سلامت و حیات مسلمانان اولویت ندارد.به عبارت دیگر علمای مسلمان می توانند در مواردی که انجام یک عمل دینی، جان و سلامتی مسلمانان را تهدید می کند ،در مورد آن تصمیم گیری نمایند.این تصمیم در سایه درک درست از عمق فاجعه در حال وقوع در برخی از مناطق، فرایند سختی بنظر نمی رسد.

قاطبه کارشناسان بهداشتی و درمانی اعتقاد دارند که رعایت پروتکل های بهداشتی در زمینه فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک،مهم ترین پیش نیازهای حفظ سلامتی جامعه در برابر شیوع ویروس کروناست.در این شرایط همه باید مراقب باشیم شیرینی و حلاوت عید سعید قربان، فدای گرفتاری خود یا اعضای خانواده به ویروس منحوس کرونا نگردد.

الله اکبر الله اکبر لا إله إلا الله و الله اکبرولله الحمد

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن