مقالات و یادداشت ها

فاصله گرفتن جامعه یهودیان آمریکا از اسرائیل

آوای سنت : همزمان با تشدید تنش میان واشنگتن و تل‌آویو بر سر مسائل سیاسی و همزمان با انتشارچندین گزارش‌ درباره کاهش محبوبیت رژیم اشغالگر در میان یهودیان آمریکا، محافل اسرائیلی رویدادی را فاش کردند که برای اولین بار در سالهای طولانی اخیر اتفاق افتاد.

این اتفاق شامل نام نبردن از اسرائیل در جشن عید حنوکا برای جامعه یهودی در کاخ سفید است،این جشن با حضور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برگزار شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، این رویداد سنتی که در آن رئیس جمهور ایالات متحده میزبان مراسم افروختن شمع حنوکاست،مهمترین رویداد برای نشان دادن پیوند مستقیم یهودیان آمریکایی و کاخ سفید به حساب می آید.

اگرچه برگزاری این مراسم توسط کارکنان دفتر رئیس جمهور سازماندهی و برنامه ریزی شده است، اما معمولاً در فضایی غیررسمی برگزار می شود و شامل سخنرانی های کوتاه و میزبانی از شخصیت های برجسته جامعه یهودی است.این جشنها فرصتی برای افزایش روابط بین روسای جمهور مختلف آمریکا و جامعه یهودی است.

باراک سیلع، معاون مؤسسه رئوت و رئیس برنامه بنیاد رودرمن در تاریخ یهودیان آمریکا در دانشگاه حیفاگفت:ما فقط با یک جشن معمولی حنوکا روبرو نیستیم،بلکه این جشن ذهنیت رهبران یهودی آمریکا و ماهیت رابطه آنها با مهمترین متحدشان اسرائیل را نشان می دهد.

وی افزود: آنچه در این جشن اتفاق افتاد، گواه این است که آنها به اسرائیل به عنوان یک دولت متفرق می بینند.

وی در مقاله‌ای که روزنامه یدیعوت آحارونوت به عربی ۲۱ ترجمه کرده است، افزود: این یک زنگ هشدار دیگری برای دولت اسرائیل است که ممکن است خود را خارج از اولویت های آمریکا ببیند.

باراک اوباما،رئیس جمهور پیشین، نام اسرائیل را در مراسمی مشابه در آن زمان به عنوان یک نماد در داستان یهودیت جهانی به کار برد.

دونالد ترامپ نیز داستان مکابیان یهودی را ذکر کرد که با خشونتی که یهودیان در طول تاریخ متحمل شده اند می جنگند،او با یادآوری این داستان،این نکته را گوشزد کرد که دولت آمریکا متعهدانه و قاطعانه در کنار اسرائیل ایستاده است.

در اینجا می بینیم که وجه اشتراک مراسم دو رئیس جمهور سابق این است که همیشه از اسرائیل یاد می شد.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین مراسمی که در واشنگتن برگزار شد، برای اولین بار در بیش از یک دهه،حتی یک بار کلمه اسرائیل ذکر نشده است.

اگرچه بایدن که سه فرزندش با دختران یهودی ازدواج کرده اند در سفر اخیر خود به اسرائیل اعلام کرد که صهیونیست است و هیچ کس فکر نمی کند که او از اسرائیل متنفر است. اما اتفاقی که افتاد این است که روشن کردن شمع ها نشان دهنده ترتیب اولویت های جامعه یهودی از دیدگاه کاخ سفید است.

آنچه امروزه مورد توجه یهودیان است،افزایش یهودی ستیزی به ویژه پس از اظهارات کانیه وست،موسیقیدان، دیو چاپل کمدین ،وکایری اروینگ بسکتبالیست است.

وی تاکید کرد که نقطه قوت درونی جامعه آمریکا پاسخ به یهودی ستیزی است نه تقویت روابط با اسرائیل و تعهد به امنیت و سعادت جامعه یهودی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از بافت آمریکا که نام اسرائیل به این ترتیب از مراسم حذف شد.معنی آن این است که عید حنوکا از یک عامل وحدت بخش در میان یهودیان آمریکا به یک عامل جداکننده تبدیل شد.

درست است که آنها از افزایش یهودی ستیزی ناراحت هستند، اما اسرائیل نشان نمی دهد که حفاظت از میلیون ها یهودی اولویت اصلی آن است، برعکس، پیام های اصلی که از تل آویو پس از انتخابات به گوش می رسد بیانگر فاصله بیشتر و بیگانگی از آنهاست.

این رویداد قابل توجه مصادف با نتایج آخرین نظرسنجی آمریکاست که نشان می دهد اکثریت یهودیان آمریکایی رضایت ندارند که کمک های آمریکا به دولت اشغالگر برای توسعه شهرک های غیرقانونی ایجاد شده در سرزمین های اشغالی فلسطین هزینه شود.

اکثریت آنها همچنین از راه حل ایجاد دو کشور برای حل مناقشه با فلسطینی ها حمایت می کنند که این دیدگاه برای راست اسرائیل غافلگیرکننده است.

علاوه برآن ۷۶ درصد افراد شرکت کننده در این نظر سنجی خواستار پایان دادن به گسترش شهرک سازی شدند.همچنین اسرائیل از ۱۴ موضوعی که به پاسخ دهندگان ارائه شده بود از نظر اهمیت برای یهودیان در رتبه دهم قرار گرفت.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن