مقالات و یادداشت ها

 ماکرون، مسلمانان و حضرت محمد(ص)

کمال آذری معلم ومشاور خانواده

آوای سنت : یکی از علل عقب ماندگی و ناموفق بودن مسلمانان (نه اسلام و مؤمنان) در قرون گذشته و خصوصا در این برهه زمانی در این است که مسلمانان بیشتر احساساتی و عواطفی با مسائل و قضایا و رویدادها برخورد می‌کنند و کمتر در زندگی و رویدادها از عقل، علم روز و پیام‌های الهی و همیشه ماندگار قرآن و حرکات و سکنات رسول‌الله صلی الله و علیه و سلم بهره می‌گیرند.

متاسفانه مسلمانان و کشورهای اسلامی در خاورمیانه با مردم و حاکمانش فقط در شعار و احساسات و تا حدودی افکار و پندار مسلمان هستند و در گفتار، رفتار، ارتباطات و تعاملات و معاملات، اقتصاد و سیاست و دیگر شئون زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و… کمتر بویی از اسلام راستین قرآنی و رسول‌اللهی برده‌اند و فرسنگ‌ها با توصیه‌های قرآنی و سیره رسول‌الله فاصله دارند.

همین موارد هم موجب شده است که در خاورمیانه و کشورهای اسلامی نه حاکمان با حاکمان بسازند! نه حاکمان با مردم بسازند! نه مردم با حاکمان! و نه مردم با مردم! و….

اسلام در هزاران رنگ، قالب، گروه و دسته و حزب و…. و…. ظاهر شده است و نه فرد، فرد دیگری را قبول دارد و نه خانواده، خانواده دیگر را، و نه دسته و گروهی، گروه و دسته دیگر را ….. (وحدت، بیشتر لفظی و شعاری است!)

همه این اختلاف‌ها و تفرق و پراکندگی ناشی از موج‌سواری احساسات و عواطف بر عقل و علم است و دوری از صراط مستقیم خداوندی و قرآن مجید و رحمه‌للعالمین و صاحب خلق عظیم و اسوه حسنه!

اگر لحظه‌ای با خود، خدای خود، قرآن‌مجید و رسول‌الله بنشینیم و تلنگری بر ذهن و عقل خود بزنیم که رفتار و عکس‌العمل پیامبر صلی الله و علیه وسلم در مکه ما قبل هجرت، طائف، مدینه و مکه ما بعد هجرت (فتح مکه) با کفار، مشرکین و منافقین چگونه بوده است؟؟؟!!!

در مکه چگونه ایشان و یارانش را شکنجه می‌کردند؟
پیر زنی که هر روز بر ایشان آشغال می‌ریخت و روزی که پیداش نبود؟ احوالش پرسید وبه عیادتش رفت و…
یاسر و سمیه و عکس‌العمل پیامبر نسبت به ایشان و کفار ” صبرا یا آل یاسر، فإن موعدکم الجنه ”

در طائف که سنگسارش کردند و از شهر بیرونش کردند ” دعای خیر برجهالتشان و هدایت برای نوادگانشان “،
در رابطه با منافقان و کفار مدینه چگونه برخورد کردند؟!

هنگام فتح مکه چگونه با کفار و منافقان برخورد کردند؟!

حال یک لحظه فکر کرده‌اید که اگر حالا ایشان زنده بودند و در میان ما، چگونه با ماکرون و ماکرون‌صفتان برخورد می‌کردند؟؟؟!!!

به گمان من (با شناخت اندکی که از ایشان و کلام الله مجید دارم) بیشتر و بیشتر از گفتار زشت، رفتار ناپسند و عکس‌العمل ما به نام مسلمان به نسبت همدیگر و ماکرون ناراحت می‌شد تا از ماکرون!!
چون انتظاری بیش از این!، از ماکرون و ماکرون‌ها ندار.د چون راه و هدفشان مشخص و معلوم است و چه بسا با گفتار شیرین و رفتار پیامبرگونه‌اش و خلق عظیم و رحمه‌للعامین‌اش ماکرون و ماکرون‌ها را مانند حضرت عمر و … به صف مؤمنان و مسلمانان واقعی می‌کشاند و یا “مدال خلق عظیم” را مجددا از خالق دریافت می‌کرد و با آیه [” ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ السَّیِّئَهَ ۚ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یَصِفُونَ (المؤمنون/٩۶)
(به کار دعوت خویش ادامه بده و خصال) بد (ایشان) را با (خصال) نیک (خود) و (سخنان) نامطلوب (آنان) را با بهترین (منطق) پاسخ بگو. ما کاملاً از چیزهائی که (درباره‌ی تو و دعوت تو) می‌گویند، آگاهیم. ” ]با ایشان معامله می کرد.
نه مثل ما مسلمانان امروزی!!! با انواع بهتان و تهمت و غیبت و فحش و ناسزا و… با ماکرون و همسرش و…

آیا بعد از گذشت بیش از ۱۴قرن، با احساسات و عواطف (آن هم جنبه منفی و سلبی‌اش) زندگی کردن، درجازدن، عقب‌گرد و از قافله‌ی تمدن انسانی جاماندن (چه برسد به تمدن اسلامی )، وقت آن نرسیده است که تلنگری به ذهن و عقل خود بزنیم و به جای موج‌سواری بر احساسات و عواطف منفی و خشونت آور، گام در راه گام پیامبر نهیم و نه تنها با شعار و احساسات، بلکه با گفتار و کردار سنجیدە نیز سوره والعصر و دیگر سوره‌های قرآنی را محک و معیار زندگی و برخوردها و عکس‌العمل‌هایمان قرار دهیم.

جهان نیاز اساسی به بازسازی شخصیت واقعی رسول‌الله صلی الله وعلیه وسلم دارد که باید در پندار، گفتار و رفتار ما مسلمانان منعکس شود.

آیا “کرونا ویروس” به عنوان هشدار و انذاری نیامده است که ما را از خواب گران خیز و بیدار نماید تا آنی باشیم که خدا و رسولش می‌خواهند و مدال عزت و کرامت را بر گردن بیاویزیم .[( …….وَلِلَّهِ الْعِزَّهُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَٰکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ (المنافقون/٨)
………. عزّت و قدرت از آن خدا و فرستاده‌ی او و مؤمنان است، ولیکن منافقان (این را درک نمی‌کنند و) نمی‌دانند.) ]

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن