مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

مطالبه گری در حادثه ژینا امینی و حاشیه های آن

احسان عثمانی از سنندج

آوای سنت : حادثه تلخ جان باختن ژینا(مهسا) امینی، باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی مردم ایران در مناطق مختلف شده است.

بدنبال این حادثه ، موجی از محکومیت و انزجار نسبت به برخورد انجام شده با مرحومه امینی در فضای مجازی منتشر شد.

در سالهای اخیر، شیوه برخورد گشت ارشاد با بانوان در شهرهای مختلف ایران در مواقع گوناگون، حاشیه هایی را در فضای مجازی ایجاد کرده بود،اما در مورد حادثه ژینا امینی شرایط به گونه ای متفاوت رقم خورده است .

امروز همه مردم از اقشار مختلف، خواهان بررسی دقیق ابعاد این حادثه و برخورد بدون اغماض با عامل یا عاملان این رخداد ناگوار هستند.

مسئولان سیاسی و انتظامی هم در موضع گیریهای مختلف با محکوم کردن این حادثه بر پیگیری ابعاد آن تاکید کردند.تماس تلفنی رئیس جمهور با خانواده مرحومه امینی و تاکید بر پیگیری دقیق حادثه نقطه اوج این تلاشهاست.

بنده به عنوان یک کورد ،در روز اول اعلام این خبر، چندین بار  از شدت تالم و ناراحتی گریه کرده و دو شب را بخاطر ناراحتی از جریان پیش آمده با قرص خواب آور تا صبح سپری کردم. بر این اساس، هر چه از ابعاد تاثر انگیز این حادثه درناک بگوییم کم است .

در دو روز اخیر در برخی از شهرهای کشور به ویژه شهرهای کورد نشین اعتراضاتی در این زمینه رخ داده که با حاشیه هایی همراه بوده است.

واقعیت این است که ما از روز انتشار این خبر احساس ناخوشایندی پیدا کرده ایم ،اما بنظر می رسد همانگونه که محمد قسیم عثمانی نماینده سابق کورد تاکید کرده است، باید با عبور از فضای احساسی، در چارچوب های قانونی به مطالبه گری خود ادامه دهیم.

مطالبه گری در زمینه ضرورت برخورد با عوامل بروز این حادثه و درخواست برای اصلاح برخی از رویه ها ،حق قانونی همه ماست .اما این حق نباید بهانه بدست افراد و گروه هایی بدهد که همواره درصدد سوء استفاده از  این گونه حوادث هستند.

امروز در برخی از کانالها، خبرهای تایید نشده ای از بازداشت،مصدومیت و حتی جان باختن برخی از افراد در برخی از اعتراضات انجام شده در مناطق کورد نشین منتشر شد.

جوانان ما در مناطق کورد نشین باید مراقب باشند احساسات پاک و انسانی آنها ملعبه گروه های سیاسی فرصت طلب نشود.در صورت غفلت از این مساله ، ممکن است دود این آتش به چشم جوانان ما برود.

بنده به عنوان یک کورد، اعتقاد دارم که همانگونه که بستن راه مطالبه گری در جامعه باعث بروز اغتشاش می شود ،اغتشاش و آسیب زدن به اموال عمومی نیز راه قانونی مطالبه گری را مسدود کرده حاشیه های نامناسبی را ایجاد می کند.

امید است با تسریع تلاش های مسئولان برای روشن شدن ابعاد این حادثه دردناک افکار عمومی جامعه به آرامش رسیده و مسیر برای مجازات قانونی خاطیان مهیا گردد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن