مقالات و یادداشت ها

نگرانی از خرید هواپیمای سوخو ۳۵ توسط ایران

 آوای سنت:خرید سوخو ۳۵ توسط تهران،حریم هوایی ایران را به مکانی خطرناک تر برای هر نیرویی تبدیل می کند،به همین سبب گزارش مجله آمریکایی نشنال اینترست نسبت به تلاش ایران برای خرید ده ها هواپیمای روسی هشدار داد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،در این گزارش آمده است که با توجه به اتکای شدید روسیه به پهپادها و موشک‌های ایرانی،تهران ممکن است علاوه بر هواپیمای پیشرفته سوخو،به خرید اس-۴۰۰ نیز نزدیک باشد.

این گزارش افزود:در حالی که برخی ارزیابی‌های غربی تمایل دارد خطر دستیابی تهران به این هواپیماها را کم‌اهمیت جلوه دهد ومدعی شود که این هواپیماها توازن قوای هوایی در خلیج فارس را تغییر نمی‌دهند، اما سوخو۳۵ انگیزه بی‌سابقه‌ای به ایران برای کنترل حریم هوایی این کشور خواهد داد.

براساس این گزارش،دستیابی قریب الوقوع ایران به جنگنده های پیشرفته سوخو-۳۵ روسیه بسیار خطرناک است،زیرا این امکان را به ایران می دهد تا از حریم هوایی خود در برابر هرگونه حمله آمریکا یا اسرائیل محافظت موثرتری داشته باشد.

در این گزارش آمده است که تلاش‌ها برای توسعه قابلیت‌های هوایی ایران با دستیابی به این جنگنده پیشرفته،خطرناک تلقی می‌شود،زیرا ایران به تولید بمب هسته‌ای نزدیک شده است.

این مجله اشاره کرد که موشک‌های (R-73) که احتمالاً ایران آن را دریافت می‌کند، می‌توانند خارج از خط دید به سمت سکوهای دشمن خارج از مخروط جلویی هواپیما شلیک شوند و حداقل ۷۰ درصد از اهداف آن را نابود کنند.

این مجله نوشت: هرچند خرید (Su-35) ازسوی ایران به تنهایی موازنه نظامی در خاورمیانه را زیر و رو نمی کند، اما مطمئناً حریم هوایی ایران را به مکانی خطرناک تر برای دیگر نیروها تبدیل خواهد کرد.

مجله آمریکایی نشنال اینترست می گوید: درست مانند نیروهای مسلح ایالات متحده،متحدان واشنگتن در منطقه بدون برخورداری از مزیت فن آوری دفاعی بلامنازع، وارد هیچ درگیری مسلحانه نخواهند شد.

این مجله با اشاره به گفته بنی گانتز،وزیر جنگ مستعفی اسرائیل،درباره احتمال اقدام نظامی پیشگیرانه علیه برنامه هسته ای ایران طی دو یا سه سال،خرید هواپیماهای سوخو-۳۵ ایرانی اهمیت بیشتری یافته است.

این مجله آمده است بر کسی پوشیده نیست که سپاه پاسداران از مدت ها پیش به دنبال دستیابی به سامانه دفاع هوایی راهبردی روسیه (S-400) بوده است.وی خاطرنشان کرد که با توجه به اتکای شدید روسیه به پهپادها و موشک های ایرانی، تهران ممکن است علاوه بر هواپیماهای پیشرفته، به خرید اس-۴۰۰ نیز نزدیک باشد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن