مقالات و یادداشت ها

پیامدهای یک تصمیم مهم

سلیمه گمشادزهی

آوای سنت : انتخابات رویدادی مهم و سرنوشت‌ساز در نظام جمهوری اسلامی ایران به‌حساب می‌آید. برهمین‌اساس شهروندان اهل‌سنت ایرانی برای آنکه به خواسته‌ها و حقوق‌ قانونی‌ خود برسندهمواره پابه‌پای هموطنان خود، در عرصه‌های مختلف انتخاباتی مثل انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا یکدست و یکپارچه حضور فعال داشته و تنور انتخابات را گرم نگه‌داشته‌اند.

اهل‌سنت طی ۲۴ سال گذشته به امید دست‌یافتن به خواسته‌های قانونی خود از اصلاح‌طلبان حمایت کرده‌اند و با شور شوق برای آنان تبلیغات کرده‌اند و آنان را در رسیدن به کرسی یا کرسی‌های قدرت کمک کرده‌اند، اما متأسفانه درطول‌این‌مدت از تبعیض‌ها و محرومیت‌هایشان چیری کاسته نشده و گره‌ از مشکلات مهم‌شان گشوده نشده است.

در این دوره از انتخابات، اهل‌سنت چرخش سیاسی داشته‌اند و به‌ اصول‌گرایان گرایش پیدا کرده‌اند. آنان در این دوره همانند سال ۱۳۹۶ پس از مشورت و رایزنی، با تصمیم علما و شخصیت‌های مطرح‌شان، حمایت خود را از آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی اعلام کردند. نامزدی که مشکلات عمدۀ اهل‌سنت، یعنی تبعیض و فشارهای مذهبی را در چارچوب قانون قابل حل دانسته و قول داده که در دولت خودش اقدام به حل آن‌ها بکند.

با اعلام حمایت اهل‌سنت از آیت‌الله رئیسی، از هر طرف صدای اعتراض بلند شد و متأسفانه ما شاهد یکسری بداخلاقی‌ها بودیم. از همه تلخ‌تر اینکه در فضای مجازی و حقیقی از زبان دوست و دشمن به مولانا عبدالحمید توهین شد. حضرت شیخ‌الاسلام در جلسه‌ای دراین‌باره تصریح کرد: «…هدفم احقاق حق همۀ اقشار اهل‌سنت در تمام کشور است و برای این هدف هر توهین و تهمتی را به جان می‌خرم. این هجمه‌ها یک هفته طول می‌کشد و می‌شود آن‌ها را تحمل کرد، اما انتخابات سرنوشت ۴ سال ما را تعیین می‌کند و اگر دربارۀ آن درست عمل نکنیم ۴ سال سخت را باید تحمل کنیم.» ظلم بزرگی به خودمان است اگر تمام زحمت‌های بزرگان و خیرخواهان خود را ناگهان فراموش کنیم.

حضرت شیخ‌الاسلام همواره ثابت کرده که خیرخواه دولت و ملت است و فراتر از احزاب و جناح‌ها می‌اندیشد. این را موضع‌گیری اخیر ایشان می‌گوید. مولانا عبدالحمید همواره برای حراست از منافع ملی و احقاق حقوق جامعۀ اهل سنت تلاش کرده است. زمانی آن را در حمایت از اصلاح‌طلبان دیده و مورد ملامت هواداران جبهۀ مخالف اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. اینک هم که مصلحت مردمش را در شرکت در انتخابات و رأی دادن به رئیسی دیده، مورد همجۀ شدید مخالفان شرکت در انتخابات و نیز کسانی که خود را نزدیک به اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند، قرار گرفته است. قطعاً این افراد با توهین و اهانت به مولانا عبدالحمید عِرض خود می‌برند و چهرۀ حقیقی خودشان را نمایان می‌کنند. ما ایمان داریم که چنین هجمه‌هایی نه تنها چیزی از آبرو و عزت و محبوبیت مولانا عبدالحمید و دیگر خیرخواهان مردم نمی‌کاهد که سبب تقویت آن هم می‌شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن