مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

چرا فوتبال ورزش محبوب آمریکایی ها نیست؟

یادداشتی از محمد المنشاوی

آوای سنت : وقتی برای تماشای مسابقه ورزشی یکی از تیم‌های مورد علاقه‌ام به کافی شاپ می‌روم، انتظار دارم وقتی تیمم برنده ‌شد خوشحال به خانه بروم، یا وقتی می‌بازم ناراحت باشم.

در مسابقات بسکتبال، بیس بال یا فوتبال، ما تساوی نمی شناسیم، همیشه یک برنده و یک بازنده وجود دارد.

همیشه از خودم می پرسم: چرا قوانین فوتبال تغییر نمی کند تا هیجان انگیزتر شودو گل های بیشتری داشته باشد؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، اینها صحبت های یکی از دوستان آمریکایی در توجیه عدم محبوبیت بالای فوتبال در بین آمریکایی ها بود،تیم ملی فوتبال آمریکا در رده‌بندی فیفا جایگاه شانزدهم را به خود اختصاص داده است و این تیم در جام جهانی قطر که در حال برگزاری است به دور دوم هم راه یافت،با این حال، فوتبال در آمریکا به اندازه بیسبال یا بسکتبال محبوب نیست.

بر اساس نظرسنجی موسسه مشاوره صبح یک سوم آمریکایی ها خود را هوادار فوتبال می دانند. اما این نسبت در میان آمریکایی های اسپانیایی تبار به دو سوم افزایش می یابد.

عدم محبوبیت بالای فوتبال در آمریکا به دلایل فرهنگی و اجتماعی است،در زمانی که فوتبال محبوب‌ترین بازی تاریخ در اکثر کشورهای جهان در قاره‌ها و مناطق مختلف آن است می‌توانیم آن را استثنای آمریکایی بنامیم.

آمریکایی‌ها وسواس زیادی به اول بودن دارند،به طوری که اکثریت قریب به اتفاق آنها معتقدند کشورشان کشوری است که در تمام عمر خود جنگیده است تا در جهان،اول باشد.

اکثر آمریکایی ها معتقدند که در جنگ جهانی اول و دوم برای به دست آوردن تسلط کامل برجهان جنگیدند و نکته مهم اینجاست که فرهنگ آمریکایی همیشه می خواهد همه چیز را تحت سلطه خود قرار دهد و مطمئن شود که در راس هرم قرار دارد.

در مورد ورزش موضوع خیلی فرقی نمی کند،سه ورزش محبوب در ایالات متحده فوتبال، بیسبال و بسکتبال هستند و آمریکا در هر یک از آنها،درجهان بهترین است. تیم بسکتبال آمریکا در ۱۸ بازی المپیک شرکت کرد که موفق به کسب ۱۵ مدال طلا در این مسابقات شد.اینگونه است که فرهنگ آمریکایی همیشه برای بهترین بودن در همه عرصه ها  اصرار دارد و از آنجایی که آنها نمی توانند در فوتبال بهترین باشند،این احتمالاً دلیل خوبی برای کاهش محبوبیت این ورزش است.

یکی دیگر از دلایل عدم محبوبیت فوتبال در ایالات متحده، عمق حرص و آز سرمایه داری آمریکایی و کنترل زیاد آنها بر ورزش به روشی متفاوت است.

شرکت‌های آمریکایی در تلاشند تا حد امکان از پشت صحنه ورزش و تماشای آن‌ درآمد کسب کنند و تبلیغات و حمایت مالی رویدادهای ورزشی را تا حد زیادی در اختیار داشته باشند و منبع اصلی درآمد در هنگام پخش رویدادهای ورزشی تبلیغات است.

این بدان معناست که آنها مناسب ترین ورزش ها را برای پخش تبلیغات ترجیح می دهند و تصادفی نیست که این ورزش ها بیسبال، فوتبال و بسکتبال هستند.قوانین این ورزش‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برای دوره‌هایی متوقف شوند و صدها بسته تبلیغاتی در طول پخش این مسابقات نمایش داده شود.

در مقابل، فوتبال فقط یک وقفه نیمه‌بازی بین دو نیمه دارد و این باعث می‌شود این ورزش برای تبلیغات بزرگ نامناسب باشد، به این معنی که شبکه‌های بزرگ تلویزیونی هنگام انتخاب پخش، آن را در اولویت قرار نمی‌دهند.

بسیاری از آمریکایی ها این ایده را دوست ندارند که نود دقیقه یک بازی فوتبال را فقط برای پایان بدون گل تماشا کنند.باید یک برنده وجود داشته باشد،در غیر این صورت بازی فوتبال به معنای تلف کردن وقت است و ارزش دیدن ندارد،از نظر آمریکایی ها،نتیجه تساوی در فوتبال برای آنها اینگونه به نظر می رسد که انگار هر دو تیم شکست خورده اند.

یکی از مهم ترین عوامل فرهنگی که بر محبوبیت فوتبال در میان آمریکایی ها تأثیر می گذارد این است که بسیاری آن را به عنوان یک ورزش زنانه می دانند. آمریکا یکی از قدرت های بزرگ در فوتبال زنان است که ۳ بار قهرمان جام جهانی شده و بارها به بازی فینال رسیده است و این باعث شده است که فوتبال به یکی از ورزش های مورد علاقه زنان آمریکایی در این کشور تبدیل شود.

من در دو دهه گذشته با دوستان آمریکایی فوتبال بازی می کنم، بنابراین با تکیه بر  تجربه شخصی که تا امروز ادامه دارد تأیید می کنم که علاقه به فوتبال در این کشور افزایش یافته و می تواند محبوبیت و مقبولیت اجتماعی و فرهنگی آن را دوچندان کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن