مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

چرا هزاران یهودی از اسرائیل فرار کردند؟

تحلیلی درباره مهاجرت معکوس از اسرائیل از ميرفت عوف

آوای سنت : تصویر ورود پناهجویان یهودی به سرزمین های اشغالی،همچنان از مهمترین تصاویری است که رسانه‌های عبری علاقه‌مند به برجسته‌سازی آن هستند.

هرازچندگاه تصاویرو کلیپ هایی از مهاجران جدید روی پله های هواپیماها ظاهر می شود که پرچم های سفید و آبی و تابلوهای پیروزی را به اهتزاز در می آورند.در محوطه فرودگاه برای آنها فرش قرمز پهن شده وآنها با شادمانی و با زمزمه شعار یهودیان از روی این فرش قرمزعبور می کنند.

پخش این تصاویر ازرسانه های اسرائیلی به ویژه پس از جنگ روسیه و اوکراین درفوریه ۲۰۲۲ و زمانی که اسرائیل تمایل خود را برای آوردن همه یهودیان از روسیه و اوکراین وکشورهایی که جوامع یهودی را در خود جای داده اند،تشدید شد.

ورود یهودیان به اسرائیل پس از جنگ روسیه و اوکراین یادآور ورود یهودیان به سرزمینهای اشغالی هنگام فروپاشی شوروی بود.اکنون اما پدیده مهاجرت معکوس از اسرائیل تشدید شده است.زیرا مهاجران جدید اسرائیل را ترک می کنند،اسرائیلی که مدت هاست به توانایی خود در جذب آنها می بالد.

در پایان سال ۲۰۲۲، آژانس یهود به عنوان بزرگ‌ترین نهاد جهانی در زمینه فعالیت‌های صهیونیست‌ها در حمایت از اسرائیل،با انتشار داده‌های تعداد مهاجران به خود می‌بالید که ۷۰ هزار مهاجر جدید عمدتا از روسیه و اوکراین وارد اسرائیل شدند.

این رقم بیشترین تعداد مهاجران در ۲۳ سال گذشته است،این افزایش قابل توجهی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ است که تنها حدود ۲۸۰۰۰ مهاجر جدید دریافت کرده بود.

بر اساس قانون بازگشت اسرائیل،هر یهودی درسراسر جهان می تواند به محض مهاجرت به اسرائیل تابعیت اسرائیل را دریافت کند،اما این ارقام کمتر از انتظارات مقامات اشغالگر بود زیرا بیش از ۷۰۰ هزار یهودی ساکن اوکراین و روسیه هستند.

با این حال،مشکل دولت اشغالگر با یهودیانی نیست که می خواهند در کشورهایی که ساکن هستند باقی بمانند یا به سمت اروپا یا آمریکای شمالی بروند،بلکه مشکل آن چیزی است که در زبان عبری به نام “Jordim” شناخته می شود که به معنای تبار است،اصطلاحی است که توسط اسرائیلی ها برای توصیف یهودیانی به کار می رود که روزگاری به اسرائیل آمده بودند و اکنون سرزمین های اشغالی را ترک می کنند.

به عنوان مثال، آمار اسرائیل نشان داد که از ۵۶۰۰ نفری که از قانون بازگشت بهره مند شده بودند،دو ماه پس از شروع جنگ اوکراین،حدود ۱۸۰۰ یهودی روسی به مسکو بازگشتند.پس از انتخابات نوامبرگذشته که منجر به روی کارآمدن افراطی‌ترین دولت در تاریخ اسرائیل شد،تقاضای اسرائیلی‌ها برای دریافت اقامت اروپایی افزایش یافت.

درخواست‌ اسرائیلی‌ها برای دریافت شهروندی فرانسه،افزایش ۱۳ درصدی داشته است. تقاضا برای دریافت شهروندی پرتغال ۶۸ درصد و تقاضا برای اقامت در لهستان و آلمان در دو ماه گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

خروج یهودیان مهاجر از اسرائیل از زمان تأسیس دولت اشغالگر در اواخر دهه ۱۹۴۰ موضوع جدیدی نیست،بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰ ده درصد مهاجران یهودی آنجا را ترک کردند که باعث شد دولت اشغالگر محدودیت‌های سختگیرانه ای را برای درخواست ویزای خروج اعمال کند به طوری که تقاضای اغلب متقاضیان اسرائیلی در این زمینه رد می‌شد.

با وجود این محدودیت ها ۱۰۰۰۰۰ مهاجر با دهمین سالگرد تاسیس دولت اشغالگر در سال ۱۹۵۸ سرزمین های اشغالی را ترک کردند و تا سال ۱۹۶۷ بیش از ۱۸۰۰۰۰ اسرائیلی مهاجرت کردند.موج مهاجرت ها با وجود موانعی است که دولت اشغالگر بر سر راه کسانی که می خواهند مهاجرت کنند،وضع کرده است.

در دهه ۱۹۷۰، ترس از جنگ،رکود و مقاومت فلسطینی-عربی منجر به کاهش شدید مهاجرت به اسرائیل شد،تا جایی که آژانس یهود سه مرکز مهاجرت را در ایالات متحده تعطیل کرد.

از سوی دیگر، ارقام منتشر شده از سوی آژانس یهود و دولت اسرائیل حاکی از آن است که از هر سه یهودی شوروی که مجوز خروج گرفته اند،یک نفر به سرعت به اسرائیل پشت کرده و به سرزمین دیگری رفته است.

دلایلی که یهودیان را در آن زمان ترغیب کرد تا به جایی که از آنجا آمده بودند بازگردند، ناامیدی آنها به دلیل نگرانی های امنیتی، مشکلات مسکن و اقتصادی در اسرائیل و دشواری ادغام در جامعه ای بود که اسرائیل همیشه ادعا می کرد با یکدیگر همبستگی دارند.

در سال ۲۰۱۷،شرایط کشورونزوئلا،وخیم شده بود،دارو و غذا در این کشور به قدری کمیاب شده بود که فقرا مجبور به خوردن زباله های خیابان شدند.کشور مملو از اعتراضاتی بود که به شرایط اقتصادی و سیاسی اعتراض می کردند.

این شرایط،زن یهودی،مارلین آنیچیاریکو بندایان، ساکن کاراکاس، پایتخت ونزوئلا را برآن داشت تا به طور جدی به مهاجرت فکر کند.

مقصد مورد علاقه او به دلیل حضورنزدیکانش،آمریکا بود، اما در این زمان سیاست های سختگیرانه مهاجرتی که دونالد ترامپ،رئیس جمهور سابق آمریکا به آمریکای لاتین تحمیل کرد،مانع از برآورده شدن آرزوی او شد.

بنابراین بندایان دولت اشغالگر اسرائیل را برای مهاجرت انتخاب کرد،او سپس رویای زندگی در دولت اشغالگر را دنبال کرد وزبان عبری را مانند همه مهاجران آموخت،او همچنین دوره حرفه ای گریم را گذراند تا به مرور زمان به عنوان متخصص آرایش عروسی در تل آویو مشغول به کار شود،در نهایت او تصمیم گرفت اسرائیل را ترک کند و به مکزیکو سیتی پایتخت مکزیک سفر کند جایی که خواهرش در آن زندگی می‌کند.

بنابراین او به موج هزاران نفری پیوست که به دلیل چالش‌های شغلی و مالی مجبور به ترک اسرائیل شده‌اند،این همان چیزی است که در سال گذشته برای صدها مهاجر از روسیه و اوکراین اتفاق افتاد.

روزنامه اسرائیلی معاریو نشان می دهد، بیش از ۷۵۶۰۰۰ یهودی تا سال ۲۰۲۰ به دلایل مختلف از جمله وخامت اوضاع اقتصادی،نابرابری و ناامیدی ناشی از سازش متزلزل با فلسطینی ها و همچنین تشدید تنش ها و انجام عملیات مقاومت فلسطین،از اسرائیل مهاجرت کرده اند.

کورت آویتال،رئیس سابق کمیته جذب مهاجران در پارلمان اسرائیل گفت:فلسطینی ها برای اولین باردرتاریخ مناقشات به اسرائیلی ها نشان دادندکه اشغالگری پرهزینه است، آنها بدون سلاح‌های مدرن، توازن وحشت را برای درگیری ایجاد کرده‌اند،تصادفی نیست که تعداد مهاجران از اسرائیل در طول سالهای انتفاضه سنگی در سال ۱۹۸۷ و انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰ بیش از تعداد ورود به اسرائیل بود.

برای مثال، در آن سال، تعداد مهاجران به سرزمین های اشغالی به ۲۱ هزار نفر رسید،در حالی که تعداد مهاجران از ۲۷ هزار یهودی فراتر رفت.

مردخای کاهانه،تاجر آمریکایی-اسرائیلی درحال حاضردر زمینه بیرون راندن یهودیان از اسرائیل فعال است،او یکی از بنیانگذاران جنبش “بیایید با هم اسرائیل را ترک کنیم” است که قصد دارد هزاران یهودی اسرائیلی را به ایالات متحده منتقل کند.

این جنبش اخیرا در واکنش به روی کار آمدن دولت نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شکل گرفت،از سوی دیگر،هواداران نتانیاهو نیز رسما صحبت های خود را در مورد لزوم تلاش برای تغییر سیاست مهاجرتی اسرائیل حتی قبل از رسیدن به قدرت آغاز کردند تا مراحل اخذ تابعیت را سخت تر کنند تا یهودیان نتوانند اسرائیل را ترک کنند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن