مقالات و یادداشت ها

چه کسانی که بدون هیچ حساب و کتابی وارد بهشت می‌شوند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

آوای سنت / الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه الی یوم ‏الدین و ‏اما بعد‏:‏

امام بخاری از ابن عباس روایت می‌کند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم  فرمودند:

«امت‌ها بر من عرضه شدند. پیامبران از کنار می‌گذشتند، بعضی از آنها امتی را همراه خود داشتند و بعضی با گروهی همراه بودند و بعضی با ده نفر و بعضی با پنج نفر و بعضی دیگر تنهایی عبور می‌کردند ناگهان توده‌ای عظیم را دیدم، گفتم: ای جبرئیل! اینان امت منند؟ فرمود: خیر، به افق نگاه کن ناگهان جمع بسیار زیادی را دیدم. جبرئیل گفت: اینان امتت هستند و این هفتاد هزار نفر جلو هیچ حساب و عذابی ندارد. گفتم: چرا؟ فرمود: آنها داغ نمی‌کردند و طلب رقیه و تعویذ نمی‌کرده‌اند و فالگیری با پرنده و غیره را قبول نداشته و بر خدای خود توکل می‌کرده‌اند».{ منظور این است که این گروه آنقدر توکل و یقینشان به خدا در درجه بالایی قرار دارد که کارهای مذکور یعنی داغ کردن جسم جهت بهبودی از مرض، طلب رقیه، خواندن معوذات در هنگام مریضی و فالگیری را بر خود ممنوع کرده‌اند. چون با توکل بر خالص منافات دارد}

عکاشه‌بن محصن ایستاده و گفت: یا رسول‌الله صلی الله علیه وسلم ! از خدا بخواه که مرا از زمره آنان قرار دهد. رسول خدا صلی الله علیه وسلم  فرمود: خداوندا! او را از جمله آنان قرار بده، سپس مرد دیگری بلند شد و گفت: از خدا بخواه مرا نیز از جمله آنان قرار بدهد. رسول خدا صلی الله علیه وسلم  فرمود: «سبقک بها عکاشه» عکاشه از تو پیشی گرفت.

و در روایتی آمده است: مردی از انصار بلند شد و گفت: از خدا بخواه که مرا از آنان قرار دهد. فرمود: «سبقک بها عکاشه»

احمد از ابن مسعود رضی الله عنه  روایت می‌کند که گفت: ملت‌ها را در قیامت به پیامبر نشان دادند، امت خودش کمی تأخیر کرده بود. فرمود: «امتم را دیدم که کوه و صحرا را پر کرده بودند و کثرتشان مرا خوشحال نمود». به من گفته شد: از میان اینان هفتاد هزار نفر بدون حساب وارد بهشت می‌شوند. آنها کسانی هستند که داغ نمی‌کنند، طلب رقیه نمی‌کنند، فالگیری نکرده و بر خدای خویش توکل دارند. عکاشه گفت: ای رسول خدا صلی الله علیه وسلم ! دعا کن که من از آنها باشم و رسول خدا صلی الله علیه وسلم  برایش دعا کرد. سپس مرد دیگری بلند شد و گفت: یا رسول خدا صلی الله علیه وسلم ! دعا کن که من از آنها باشم فرمود: «سبقک بها عکاشه».( ابن کثیر از حافظ مزّی نقل می‌کند که گفته است : این حدیث نزد من به شرط مسلم است. حافظ مزی شیخ وی و پدر خانمش می‌باشد)

طبرانی از عمران‌بن حصین نقل می‌کند که رسول خدا صلی الله علیه وسلم  فرمودند:

«هفتاد هزار نفر از امتم بدون هیچ عذاب و حسابی وارد بهشت می‌گردند». گفته شد: ای رسول خدا صلی الله علیه وسلم ! آنها چه کسانی هستند فرمود: «آنها کسانی هستند که داغ نمی‌کنند، طلب رقیه نمی‌کنند، فالگیری نکرده، و بر خدای خویش توکل دارند».( مسلم نیز روایت کرده است. البته داستان عکاشه نیز در روایت مذکور است، ولی لفظ یتطیرون «فالگیری نمی‌کند» در روایتش وجود ندارد. )

وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین.‏

وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالمین.‏

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن