مقالات و یادداشت ها

کودکان فلسطینی و امید به آینده

شرایط ناگوار کودکان فلسطینی در اردوگاههای لبنان

آوای سنت : جوانان و کودکان پناهنده ی فلسطینی که در اردوگاه های پناهندگان در لبنان زندگی می کنند، با وجود انواع شرایط نامساعد، با امید و شوق آزادی به آینده می نگرند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت بیروت در لبنان محل اردوگاه هایی است که پس از اعلام موجودیت رژیم  اسرائیل در سرزمین های فلسطینی در سال ۱۹۴۸ صدها هزار فلسطینی مجبور به مهاجرت به آن جا شدند.

خانه هایی که فلسطینی ها که در کشور همسایه خود به عنوان پناهنده زندگی می کنند، در خیابان های باریکی ساخته شده اند که اجازه نمی دهد دو نفر با هم در آن قدم بزنند.

مانند همه اردوگاه ها، خانه هایی که در این اردوگاه ها وجود دارند، خانه هایى هستند که بسیار نزدیک به هم ساخته شده اند، بسیار کوچک هستند و داراى دو یا یک اتاق هستند و عرض آنها به ۲۵ متر مربع نمی رسد.

مرگ و میر ناشی از برق گرفتگی در اردوگاه ها زیاد است

نیمی از خانه های اردوگاه ها در مناطق باریک و تنگ تعیین شده توسط سازمان ملل متحد و بسیار نزدیک به هم ساخته شده اند که حتی نمی توانند از نور روز نیز بهره مند شوند.

در این اردوگاه ها همچنین مرگ و میر ناشی از برق گرفتگی به دلیل رطوبت، بارش باران و عبور خطوط آب از سطح زمین وجود دارد.

شرایط سخت فرصت تحصیل و آموزش را نمی دهند

پس از پذیرش نشدن کودکان فلسطینی در مدارس دولتی، نزدیک به ۳۷ هزار دانش آموز در اردوگاه ها، در مدارس وابسته به آژانس امداد و کار فلسطین (UNRWA) آموزش می بینند.

در کلاس های اردوگاه ها که پشتیبانی آموزشی توسط سایر سازمان های غیردولتی ،از جمله IHH ،از ترکیه ارائه می شود،بیش از ۶۰ دانش آموز شرکت مى کنند.

علاوه بر کمبود معلم، اکثر کودکان نمی توانند زندگی تحصیلی خود را که در شرایط سخت به دلیل نارسایی های جسمی انجام می شود به پایان برسانند ، زیرا آنها مجبور به کار هستند.

از سوی دیگر ، نسلی که به عنوان “نسل چهارم” اردوگاه ها معرفی می شوند، از کودکان در حال بازی در خیابان ها گرفته تا جوانانی که با فرصت های محدود کار می کنند، از رسانه های اجتماعی نیز به طور موثر استفاده می کنند.

اشتیاق به امید و آزادی این نسل از ۶ تا ۱۴ ساله در سرودهایی که می خوانند و دیوارهایی که نقاشی می کنند مشهود است.

جوانان علاوه بر زندگی ای که آرزوی آن را دارند، علاقه خود به وطن خود را نیز بر روى دیوارهای اردوگاه ها می نویسند.

ماهانه ۱۲۰۰ یتیم در اردوگاه ها حمایت می شوند

هارون اوبایری ، مدیر واحد IHH قونیه به خبرگزاری آناتولی (AA) گفت که IHH و شعبه قونیه از پناهندگان در اردوگاه های متعدد پشتیبانی می کنند.

اوبایری با بیان اینکه مطالعات و پروژه های انجام شده را مورد بررسی قرار داده اند، گفت نهاد ما به طور منظم از ۱۲۰۰ یتیم در اردوگاه های بیروت حمایت می کند.

ما به عنوان شعبه قونیه، با حمایت نیکوکاران، هزینه های غذا و تحصیل ۱۵۰ یتیم را در این اردوگاه ها با کمک حامیان مالى خود حمایت می کنیم.

ما فرزندانمان را کمک می کنیم تا با امید بیشترى به زندگی بنگرند. حتی یک لیر در این جغرافیا بسیار ارزشمند است. ما هر کارى را که از دستمان بربیاید انجام می دهیم تا امیدها و رویاهای این افرادی که حتی نمی توانند نیازهای روزانه خود را برآورده کنند به پایان نرسد.

این کودکان آرزوى بازگشت به وطن خود و آرزوهاى زیبایى دارند

ابایری با بیان اینکه به خاطر صحنه هایی که در اردوگاه های پناهندگان در لبنان با آن روبرو شده، تحت تأثیر قرار گرفته است، گفت: در اینجا چیزی که بیشتر از همه توجه ما را جلب می کند این است که اگرچه دهها سال از ترک کشورشان می گذرد ، اما این کودکان آرزوى بازگشت به وطن خود و آرزوهاى زیبایى دارند.

ما همچنین می بینیم که این احساسات بر دیوارهاى اردوگاه ها نیز منعکس شده است. ما این انرژی را در چشم کودکان هم می بینیم. ما معتقدیم که این کودکان که امید و آرزو دارند ، اگر کمی حمایت شوند ، هم برای کشور خود و هم برای جغرافیاهای مظلوم دیگر نیز امیدی خواهند بود.

ما تا آنجا که می توانیم از آنها حمایت می کنیم و اطمینان می دهیم که آموزش ببینند.

کودکان پناهنده، چهره های خندان در اردوگاه ها حتى با یک بادکنک

ابایری با بیان اینکه از یتیمان مورد حمایت خود دیدن کرده است ، گفت: من دوست دارم مردم ببینند که کودکان در این اردوها با دستبند، گردنبند و بادکنک خوشبختی زیادی را تجربه می کنند. اگر یتیم بخندد ، جهان می خندد ، یتیمان باید بخندند.

ما باید از کودکان بی سرپرست در این اردوگاه ها محافظت کنیم. ما لحظات بسیار احساسی داشتیم.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن