مقالات و یادداشت ها

گستردگی عرصه های حضور زنان در چهار دهه گذشته

آوای سنت: بانوی اهل سنت بلوچ قابلیت های بانوان در عرصه های مختلف را اثبات شده دانست.

به گزارش آوای سنت، ناهید تیره عیدو زهی مشارکت بانوان در عرصه های مختلف اجتماعی در طول چهار دقیقه اخیر را بسیار درخشان خواند و گفـت: امروز هر مقام مسئولی که بخواهد قضاوت منصفانه ای درباره میزان استفاده از پتانسیل های بانوان در سطوح بالای مدیریتی داشته باشد بر بکارگیری بیشتر زنان در عرصه های مختلف صحه خواهد گذاشت، لذا تاکید بر قدرت و توانایی زنان تنها در محورهای متعدد تنها در حد شعار باقی مانده است. اینکه به قابلیت های زنان به کثرت اشاره و به آن عمل نشود، مشکلی را حل نمی کند. بانوان و خصوصا دختران دانش آموز در عرصه پیشرفت های علمی گام های بلندی را برداشته اند.

وی ادامه داد: نتایج آزمون های سالیانه نشان می دهند که اگر ابزار کار در اختیار یک بانو گذاشته شود تا چه حد می تواند موفق عمل کند. هر خانواده ای که دست کم شرایط تحصیل را به عضو دختر خانواده فراهم کند آینده فرزندش را درخشان خواهد دید، گرچه تحقق این امر بستگی زیادی به حمایت والدین از فرزندان و مهیا ساختن امکانات را دارد.

خانم عیدو زهی بانوان خانه دار را مشوق اصلی شوهران و فرزندان در عرصه های کاری و اجتماعی دانست و افزود: اگر بخواهیم یک مجموعه خانوادگی را بدون مادر و دختر تصور کنیم بزودی خواهیم فهمید که هیچ یک از امور آن خانواده بر وفق مراد پیش نخواهد رفت. در اجتماع نیز همین روال حاکم است، لیکن متاسفانه انتظار از یک بانو غالبا در چارچوب خانه تعریف می شود. در پخت و پز، در شستن و نظافت داخل منزل و نهایتا انجام کارهای دستی که به هیچ وجه به اندازه زحمتی که متحمل می شوند، مزد دریافت نمی کنند!

این بانوی دارنده مدرک کارشناسی مدیریت دولتی یادآور شد: قابلیت های زنان و بانوان جوان ما در عرصه هایی که به آن علاقه دارند به خوبی ثابت شده است. در کشورهای صنعتی یک بانوی تحصیل کرده مدرک تحصیلی اش را در کنج خانه نگه نمی دارد و نگرانی بابت آینده کاری خود ندارد. در ایران و بویژه مناطق مرزی کشور بیشمار بانوان هستند که درس و دانشگاه را تمام کرده اند، ولی معیشت آنها تفاوتی با یک فرد معمولی ندارد. مادران تحصیل کرده ما در قدم اول دغدغه آینده کاری فرزندان شان را دارند. سابقا پسران از هیچ تلاشی فرو گذار نمی کردند تا کاری اختیار کرده و صاحب زندگی شوند، لیکن فراموش نکنیم مجردی طولانی برای یک پسر مساوی با افزایش سن ازدواج در دختران نیز است.

خانم عیدو زهی امنیت جامعه را مرهون تلاش های بعمل آمده برشمرد و اظهار داشـت: زمانی که اراده انجام یک کار باشد انجام آن غیر ممکن نخواهد بود. مسئولین در ایجاد اشتغال موفق نبوده اند و این را از درصد جوانان متقاضی کار می توان فهمید. داشتن درآمد از الزامات یک زندگی موفق است و بدون کار نمی توان به آینده دل بست. در حال حاضر باید برای آینده جوانان دختر و پسر یک قدم مثبت برداشت. اولویت را در اشتغال قرار دهیم.

ادامه این معضل ناامیدی از نبود درآمد را بیشتر خواهد کرد. به بانوان تحصیل کرده اعتماد کنیم و مدیریت وی بر یک گسترده وسیع را غیر قابل باور نداریم. بانوان ما از بانوان سایر کشورها هیچ کم و کسری ندارند و به دلیل تعهدی که به خواده و جامعه احساس می کنند می توانند خروجی بهتری را بر جایی بگذراند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن