مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

گفتگو و درک متقابل تنها راهکار عبور از شرایط کنونی

یادداشتی از احسان عثمانی از کردستان

آوای سنت: شرایط کشور در هفته های گذشته و با آغاز اعتراضات پس از فوت مرحومه مهسا امینی وارد وضعیت خاصی شده است.

در این شرایط ،در برخی از شهرها اعتراضاتی نسبت به برخی از رویه ها صورت گرفته و در پاره ای از اوقات، خشونت های کلامی و رفتاری نیز چاشنی رفتاریِ بخشی از معترضان و نیروهای حافظ امنیت و نظم شد.

در استانهایی مانند کردستان و سیستان و بلوچستان اعتراضات با خشونت های نگران کننده ای همراه شد.در نتیجه این خشونت ها، تعدادی از شهروندان عادی و بیگناه، جانشان را از دست داده و برخی نیز مجروح شدند.این رخداد هایِ تلخ، قلب همه ما را به درد آورده است.

در نتیجه فضای نامناسبِ هفته های اخیر، اقتصاد نیمه جان خانوارها در استانهای محرومی مانند سیستان و بلوچستان و کردستان ،آسیب های زیادی متحمل شده است.

خسارت های وارد شده به اموال عمومی و خصوصی به همراه نارضایتی کاسبان از شرایط ناگوار کسب و کار،در روزهای اخیر، باعث شده است یک ضرورت مهم دوباره به عنوان یک سر خط مهم یادداشتهای دلسوزان این مرز و بوم بیاید. ضرورت گفتگو و درک متقابل نظام و معترضان.

بدون شک در شرایط کنونی، گفتگو و تلاش برای درک صادقانه از مطالبات بخش های مختلف یک نیاز حیاتی برای حاکمیت است.

در چارچوب این گفتگو باید بدون پیش داوری ذهنی، رگه های نارضایتی ها را شناخت و در چارچوب سیاستهای کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مرت برای رفع آنها قدم برداشت.

تجربه رخدادهای تلخ هفته های اخیر در مناطق مختلف کشور دو واقعیت را برای ما روشن کرد:

واقعیت نخست این است که هنوز در بخش هایی از جامعه، بویژه نسل جوان و نوجوان شناخت حرفه ای و درست از نحوه بیان مطالبات و برگزاری اعتراضات وجود ندارد.

اگر این درک درست نهادینه می گردید،جوانان ما نباید با آسیب زدن به اموال خصوصی و عمومی به بیان مطالبات خود بپردازند.بنابراین باید در این زمینه بیاموزیم که اعتراض در عصر کنونی، حق مسلم همه شهروندان است.اما در مسیر اعتراض نباید تخریب اموال عمومی و خصوصی به عنوان نمادی از اعتراض مشروع شهروندان تلقی گردد.

در بخش نظام وحاکمیت نیز رفتار حرفه ای در مواجهه با اعتراضات نهادینه نشده است.این شرایط باعث شده است که مدیریت بحرانهای ایجاد شده در سطح برخی از استانهای کشور (مانند کردستان و سیستان و بلوچستان) با عوارض و نتایج ناگواری همراه گردد.بنابراین، نظام و نیروهای برقرار کننده نظم و امنیت نیز باید رفتارهای خود در مواجهه با این پدیده ها را بروز رسانی کنند.

در فصل کنونی و در شرایطی که در غالب مناطق کشور فضای عمومی شهرها به سمت آرامش و عادی شدن اوضاع، پیش می رود، باید زمینه گفتگوی صادقانه و آسیب شناسانه در فضای عمومی کشور مهیا گردد.مسلم ایت که هیچ گزینه جایگزینی بجای گفتگو و تعامل متقابل وجود ندارد.

بدون شک نتیجه این گفتگو تامین منافع عمومی مردم خواهد بود.البته شرط تامین این منفعت عمومی این است که هم نظام و هم معترضان در فضایی بدور از شعار زدگی و با نیت حل بحران به سخنان هم گوش فرا دهند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن