مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

کویت در خط مقدم مخالفت با عادی سازی مناسبات با اسرائیل

آوای سنت :  ۹۵ درصد کویتی ها مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، نتایج یک نظرسنجی که روز پنجشنبه منتشر شد، نشان داد که کویتی ها متعهدترین افراد به تحریم اسرائیل در خاورمیانه هستند که تعامل با اسرائیل در زمینه های بازرگانی، ورزشی و دفاعی را نمی پذیرند.

نتایج این نظرسنجی که توسط مرکز مطالعات و تحقیقات خلیج فارس در توییتر انجام شد، نشان داد که حدود ۹۵ درصد از کویتی‌ها با ایده عادی‌سازی یا آشتی با رژیم اشغالگر اسرائیل مخالف هستند، و تا زمانی که مسئله فلسطین هنوز حل نشده است،مخالف تجارت با این رژیم هستند.

۷۰  درصد از این نمونه، مطابق با نظرسنجی های دیگر مراکز خارجی، قاطعانه از تعامل با اسرائیل در هر شرایطی امتناع می کنند،نتیجه این نظرسنجی با نتایج برخی از مراکز تحقیقاتی اسرائیل تفاوت دارد.

برخی از پایگاهها، اندیشکده ها و مراکز تحقیقاتی اسرائیل، اطلاعات گمراه کننده ای درباره تمایل مردم عرب برای عادی سازی روابط با اسرائیل و آمارهای نادرست و متناقضی از میزان پذیرش اعراب از ایده همزیستی و نزدیکی با این رژیم منتشر می کنند.

موضع مردم کویت در قبال اسرائیل،باعث نگرانی، سردرگمی و کنجکاوی اسرائیل، مقامات و نهادهای آن، به‌ویژه اندیشکده‌ها و رسانه‌های یهودی شده است.

اسرائیل در تلاش است تا دلایل این امر را درک کند، که این امر نگرانی از تلاشهای این رژیم برای نفوذ به مواضع کویت یا تلاش برای جاسوسی اطلاعاتی را افزایش می دهد.

به نظر می رسد که دولت و مردم کویت در تحریم تعاملات ورزشی و تجاری با اسرائیل سخت گیر هستند. زیرا مقامات کویت همچنان ورود کشتی های حامل کالا به اسرائیل را به آبهای سرزمینی کویت ممنوع می دانند.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط یک موسسه اسرائیلی، درصد مخالفت با روابط تجاری یا ورزشی با اسرائیلی‌ها در کویت همچنان بالا است، زیرا ۹۴ درصد کویتی‌ها به شدت با  چنین روابطی مخالف هستند و اجازه چنین تماس هایی را نمی دهند و به عادی‌سازی نگاه منفی دارند.

تظاهرات چند باره کویتی‌ها در مناسبت های مختلف برای ابراز مخالفت خود با عادی‌سازی روابط با اسرائیل،گواه روشنی بر میزان رد عمیق مردم این کشور از نزدیکی با اسرائیل یا پذیرش آن به عنوان شریک آینده بدون پیدا کردن راه‌حل‌های صلح عادلانه با فلسطین و تشکیل یک دولت فلسطینی است.

رسانه‌های اسرائیلی موضع دولت کویت و مردم آن را جدا می‌کنند و تحریم کویت را این گونه توجیه می‌کنند که مقامات کویت به دلیل تأثیر ساکنان فلسطینی کویت در طول تاریخ در اتخاذ سیاست‌های تحریم اسرائیل، مجبور به این کار شده‌اند.

اسرائیل با این توجیه،مواضع قاطع کویتی ها در قبال دفاع از آرمان فلسطین را  به حاشیه می برد، زیرا دولت و مردم کویت،مواضع حمایتی خود را برای دهه ها بدون تغییر حفظ کرده اند.

رسانه‌های اسرائیلی تلاش می‌کنند حضور تاریخی و تأثیرگذار یهودیان در خلیج فارس را تبلیغ کنند و برخی از آنها چنین ادعا می‌کنند که بر اساس نظرسنجی انجام شده،برخی از یهودیان درکویت معتقدند افکار عمومی کویت دشمن اسرائیل نیست و مشکلی با یهودیان ندارند.

رسانه های اسرائیلی سوالات زیادی را دراین زمینه مطرح می کنند، از جمله اینکه چرا کویت این موضع را در قبال اسرائیل اتخاذ کرده است؟ به طور خلاصه پاسخ این سوال به این صورت است: نهادهای دموکراتیک در کویت، روابط تاریخی با فلسطین و ارزش‌های عربی ،سه عاملی هستند که باعث می شود دولت و مردم کویت،عادی‌سازی را نپذیرند.

کارشناسان بر این باورند که رسانه های اسرائیلی با انتشار یا بازنشر اطلاعات استخراج شده از رسانه های کویتی در مورد حضور یهودیان درکویت،سعی در گمراه کردن افکار عمومی بین المللی دارند، زیرا رسانه های اسرائیلی به دنبال جعل واقعیت درباره پذیرش مردمی اسرائیل در منطقه هستند.

با توجه به تحریم های مکرر و متعدد اسرائیل توسط دولت و مردم کویت در بیشتر زمینه ها،اسرائیل به دنبال تغییر جهت افکار عمومی کویت در راستای ارتقای مثبت عادی سازی در منطقه است.بیم آن می رود که اسرائیل برای تحقق این امر و نفوذ در افکار عمومی کویت از طریق رسانه های اجتماعی یا از طریق جاسوسی مستقیم اقدام کند

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن