گفتگو و مصاحبه

حادثه رومینا از نگاه علماء و نخبگان اهل سنت

آوای سنت: علمای شاخص اهل سنت در مصاحبه با آوای سنت دیدگاه خود را درباره حادثه قتل رومینا اشرفی مطرح کردند.

به گزارش آوای سنت ، شیخ عبدالجلیل قتالی امام جمعه اهل سنت بندر خمیر رخداد اخیر در بخش تالش استان گیلان را یک موضوع تاسف بار در جامعه خواند و گفت: اقدام به قتل انسان در دین مبین اسلام و در کلیه ادیان آن هم به این روش بیرحمانه به هر دلیل رد و غیرقابل توجیه بوده و نمی توان با ادله قرار دادن موضوعاتی مانند واکنش های روحی و تعلمات روانی به سادگی از کنار این قضیه گذشت.

شیخ قتالی با اشاره به نسبت نزدیک بین قاتل و مقتول اظهار داشت: قتل نفس از ضعف ایمان در وجود انسان حکایت می کند. بزرگترین اشتباه رخ داده در ماجرای قتل نوجوان سیزده ساله این است که والدین وی اراده چندانی برای حل قضیه از طریق مسالمت آمیز از خود نشان نداده اند. پدر خانواده گمان کرده است که می تواند با به قتل رساندن دخترش جلوی یک ناهنجاری خانوادگی را بگیرد. این گونه اشتباهات و خطاها منشا ریشه ای دارند و باید بپذیریم که در گفتمان های مناسبتی به دلیل زمخت بودن مسئله، خیلی کم درباره قتل و راهکارهای پیشگیرانه آن صحبت می شود.

افندی تاج الدین برزکوهی امام جمعه مسجد جامع فاروق اعظم اسالم مبنای هر عمل را در اعتقادات بشر دانست و افزود: همه آن چیزی که در غالب کشتن و کشتار در روی زمین اتفاق می افتند به اعتقاد و عمل انسان بستگی دارند. در یک حادثه مشابه پدری فرزندش را به قتل می رساند و تاکنون دلیل محکمی که بتواند عمل انجام شده را توجیه کند، از زبان وی شنیده نشده است. ما عادت کردیم که به مقوله آسیب شناسی در پس از وقوع یک جرم بپردازیم. حال آنکه می توان جلوی پیشامدهای ناگوار را پیش از وقوع شان گرفت.

افندی برزکوهی مهمترین آسیب اجتماعی را در کاهش مراودات عاطفی میان اعضای خانواده و بستگان دور و نزدیک توصیف کرد و ادامه داد: دوری اعضای مستقل شده خانواده ها از یکدیگر به بهانه عدم دخالت در زندگی طرف مقابل، باعث شده است تا بستگان دور و نزدیک اطلاع چندانی از کیفیت زندگی هم نداشته باشند و به این ترتیب زمانی پی به اصل ماجرا می برند که ممکن است دیر شده باشد. لذا دین مبین اسلام نیز بر همین اساس تاکید بر انجام مراودات و صله رحم می کند. امت اسلامی از این مقوله ها فاصله پیدا کرده است.

مولوی حسین حسینی فارغ التحصیل حوزه مکی زاهدان و مدرس قرآنی، قتل نفس را بدترین راهکار برای فرو نشاندن شعله های خشم خواند و عنوان نمود: آنچه که درباره ماجرای قتل نوجوانی در گیلان گفته می شود، شکل عمومی قضیه را نشان می دهد و مردم عموما اطلاعی از جزئیات ماجرا ندارند. اما باید بدانیم که که هر اتفاقی از این دست می تواند منشا ابتدایی داشته باشد. متاسفانه ترس از غضب خدای متعال و اطاعت از فرامین نفسانی در وجود ما انسان ها قوت گرفته و شنیدن جریان قتل نفس آن هم به این صورت درد آور، ترس را در ما بیشتر نمی کند. اعتقادات شخصی برخی انسان ها تحت تاثیر مسائل دنیوی آبدیده شده و از آنجا که با نتیجه اعمال خود فاصله داریم براحتی دست به قتل افراد دور و نزدیک بر اثر نزاع و یا اختلافات می زنیم.

رشید احمد رش استاد دانشگاه و عضو امور جوانان استان کردستان با بیان اینکه خشونت برای ما مفهوم ناشناخته‌ای نیست، اظهار داشت: جغرافیای زندگی ما مملو از تصاویر و صحنه‌های خشونت‌ٱمیز است. از اخبار تلویزیون گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و… پرچم سرخ و خون ٱلود انواع خشونت در اهتزاز است. صفحه حوادث روزنامه‌ها در وصف ٱب و تاب انواع خشونت و خصوصا خشونت‌های خانوادگی رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند.

وی متذکر شد: خشونت در بین ما ریشه دوانده است. در کوچه، در خیابان، درخانه، در کلاس و مدرسه به آن خو گرفته و بی آنکه به انجام و فرجامش بیندیشیم با آن به سن بلوغ می رسیم. در بزرگسالی آنرا بر علیه خود، علیه دیگران، فرودستان، علیه دوستان و نزدیکانمان بکار گرفته و اجازه می ‌دهیم تا علیه‌ خود ما به‌ کار گرفته شود.

افندی محمد یوسفی از علمای اجتماعی اهل سنت روستای “دیگه سرا” تالش رخداد فاجعه بار قتل فرزند توسط پدر را ناشی از تنش های مدت دار درون خانواده توصیف کرده و خاطر نشان ساخت: فرضا اگر جرمی هم صورت گرفته باشد می بایست بنابر شرع اسلامی با آن برخورد می شد، زیرا حدود هر جرمی در دین اسلام مشخص شده است.

افندی یوسفی با اشاره به دوران جاهلیت در صدر اسلام تصریح ورزید: در اصل یکی ازماموریت های مهم نبی مکرم اسلام و انبیا بازداشتن انسان از قتل همنوع خود بود که امروز این عمل حتی در میان اهل غیر کتاب نیز منسوخ است. البته می توان پذیرفت که همه طرف های درگیر با جریان مذکور به نحوی در تنش به وجود آمده مقصر بوده اند و ریشه دار بودن مشکلات پیش آمده میان پدر و فرزند نهایتا چنین سرنوشتی تلخی را رقم را زده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام
    سایت خوب و متنوعی دارید.برای اهل سنت این قبیل سایت ها مایه افتخار است.موفق باشید.
    عبدالرحیم از اهل سنت جنوب کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن