گفتگو و مصاحبه

حل مشکل اشتغال و تورم پیش نیاز تسهیل ازدواج

آوای سنت: عالم اهل سنت کورد تلاش مسئولین برای ایجاد بسترهای اشتغال و پرهیز از هزینه های سرسام آور را ملاک یک ازدواج موفق توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ صنعان سلامی در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به سوالی درباره راهکاری که به جوانان امکان می دهد تا بتوانند یک ازدواج سالم و در عین حال عامه پسند داشته باشند، گفت: در همه ادوارهای مختالف آرزوی هر فردی این بوده است که پس از رسیدن به سن مناسب بر حسب علاقه همسری اختیار کرده و در مسیری گام بردارد که پیش از وی والدین، اجداد، نیاکان، صلحا و انبیاء نیز به آن عامل شده بودند تا طعم یک تجربه نو را چشیده و آغاز جدیدی را تجربه نمایند. راجع به یک ازدواج موفق بنابر توصیه های شرع دین و سنت حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم به نکات زیادی پردازش شده است که تمنای آرامش روحانی جزو اولویت اصلی تعریف می شود.

لذا مهمترین معیار پس از تاکید بر حسن اخلاق و رفتار، برخورداری از کار و سرمایه کافی جهت یک شروع ایده آل خصوصا در مورد پسران مسلمان می باشد که امروز به دغدغه اکثر قشر جوان تبدیل شده است.

شیخ سلامی دو فاکتور رونق اقتصاد فردی و اجتماعی را در میزان ثبت آمار ازدواج های موفق مهم خواند و افزود: در نیم دهه قبل که امر آموزش جزو ضرورت جامعه به حساب می آمد و صنایع مسیر رشد را دنبال می کردند کار در مورد اقشار کارگر فراهم بود و حرفه اصلی مردم در دهات و روستاها بر محور کشاورزی و دامداری استوار بود. درآمدها به فدر کفایت و برنامه ریزی ها هزینه بردار و سنگین نبودند. در زمان فعلی چند عامل از جمله رکورد کار و درآمد، چشم و هم چشمی، علاقه به تجملات، نگرانی برای آتیه فرزندان و نبود جایگزین مناسب برای کسانی که نمی توانند شغل دولتی داشته باشند از دلایل نبود انگیزه کافی برای ازدواج آن دسته از جوانان فاقد شغل بشمار می رود.

این عالم اهل تصوف تاکید کرد: ضرورت دارد به ترمیم آسیب هایی بپردازیم که به افزایش سن ازدواج ها دامن می زند. بخشی از این وظیفه به نمایندگان مردم در مجلس بر می گردد. بخشی دیگر به خانواده ها ارتباط پیدا می کند. کسی که در ابتدای جوانی پا به زندگی زناشویی می گذارد می تواند مدتی را در جوار خانواده گذرانده و در فرصتی مناسب خانه اختیار کند. متاسفانه چشم و هم چشمی های بیهوده عرصه را برای آتیه فرزندان ما سخت و دشوار کرده است. از یک سو بالا رفتن سن و از سوی دیگر اندیشه درآمد عالی بر حجم مشکلات می افزاید.

شیخ سلامی با انتقاد به نوع نگاه برخی جوانان یادآور شد: در گذشته وصلت ها بر پایه سنت برگزار می شد، ولی اکنون به بهانه ای تبدیل شده است تا عده ای به مادیات دلخواه برسند. هدف از ازدواج را در به اصطلاح جبران کمبودهای دوران مجردی قرار ندهیم. یک ازدواج موفق را در خرید ماشین مدل بالا و لوازم لوکس یک خانه و آشپزخانه مجهز ندانیم. درد این است که عده ای حساب سن را فراموش کرده و ترجیح می دهند منتظر بمانند تا روزی که همه خواسته ها و آرزوهای شان برآورده شود.

این عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: فراموش نکنیم که والدین ما در زمان خود حتی یک سوم امکانات معمول را نیز نداشتند. ارزش و شخصیت خود را با میزان دارایی نسنجیم و این طور خیال نکنیم که لیاقت مان داشتن بیشترین از میان بهترین امکانات است. چه بسا متعدد افراد هستند که خوشبختی را در رفاه مالی می دانستند و امروز آرزو می کنند که مجدد به گذشته بازگشته و برای زندگی موفق تصمیمی بهتر بگیرند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن