گفتگو و مصاحبه

دقت در انتخاب همسر ملاک تشکیل زندگی سالم

آوای سنت: مدیر مدرسه دارالعلوم زنده جان هرات دقت در انتخاب همسر را ملاک اصلی تشکیل یک زندگی سالم عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا بسم الله امیری در گفتگو با خبرنگار ما حفظ حجاب و رعایت پوشش اسلامی را بازدارنده ترین عامل در برابر فساد اخلاقی و شیوع مفاسد دیگر در جوامع اسلامی خواند و گفت: مشخص است که در اجتماعی هر چه از اهمیت حجاب کم شود به همان میزان دورهمی های زنان و مردان جوان افزایش پیدا کرده و کسی که در معرض جمع مختلط قرار بگیرد به عمل گناه بسیار نزدیک است.

غریضه شهوانی انسان علی الخصوص در سن نوجوانی و جوانی میل مراوده به جنس مخالف را بیش از پیش بیدار می کند و این غریضه در حرکات و حالات فرد به نمود می رسد. اسلام مناسب ترین راهکار را ازدواج بر طبق سنت و روش رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می داند. برخی از جوانان ازدواج را مانعی بر سر راه تفریحات خود قلمداد کرده و گمان می کنند زن گرفتن برایشان دست و پا گیر خواهد شد. فراموش نکنیم کسی که توانایی ازدواج را دارد باید هر چه زودتر اقدام به اختیار همسر و تشکیل زندگی نماید. ازدواج فرزند آوری به همراه دارد که نعمتی شیرین و وجودش از هر تفریحی مفرح تر می باشد.

مولانا امیری رسیدن به مقام پدر و مادر شدن را درجه ای ارزشمند برای هر زن و مرد مسلمان دانست و افزود: مقام دنیوی موقتی است و روزی از دست می رود، اما مقام والدین را تنها خدای متعال می دهد که حتی پس از فوت نیز با انسان باقی می ماند. کسانی که بضاعت مالی محدود دارند با آن قانع شده و ازدواج شان را به تاخیر نیندازند.

جوانی که در نتیجه پیوند زناشویی صاحب فرزند می شود کار و تفریح را با خانواده قسمت می کند. انگیزه بیشتری برای کار کردن دارد. اشتیاقش با حضور فرزند دو چندان بالا می رود و همچنین مادر به خانه داری پرداخته و از زرقی که شوهر می آورد بر سر سفره می گذارد تا همه از خوردن آن لذت ببرند. به دلیل فرزند دار شدن احساس غرور کرده و حیا را در خود تقویت می کند و فکر یک زندگی سالم افکار مسموم را از وجودش محو می سازد. اما در سوی دیگر کسانی که ازدواج را به تاخیر می اندازند به ظاهر دلخوش، اما در باطن پریشان احوال هستند. مانند پرنده ای تنها از این آشیانه به آشیانه دیگر می پرند و در اثر تلاش بی نتیجه رفته رفته فرسودگی جسمی و ذهنی پیدا می کنند.

مدیر مدرسه دارالعلوم زنده جان هرات تاکید کرد: غریضه شهوانی را نمی توان سرکوب کرد و تنها راه ازدواج شرعی و رسمی می باشد که به نسل انسان بقا می بخشد، اما متاسفانه شماری از افراد مرفه ازدواج را صرفا جهت رفع تکلیف دانسته و چندان توجهی به امور همسر و فرزند نمی کنند. این رفع تکلیفی شالوده خانواده را از هم پاشیده و چه بسا منجر به جدایی شده است، پس مردان و زنان مومن باید دقت زیادی در انتخاب همسر داشته و در صورتی که شناخت کافی ندارند برای این کار وقت بگذارند.

امروز همه مشکلات امت به نبود دینداری در میان خانواده ها بر می گردد. وقتی در خانه ای حکم خدا اجرا نشود حجاب معنایش را از دست می دهد. هر پسر و دختری که در مجردی اندام خود نماز نخوانند تا بوسیله آن بدن شان را بپوشانند در متاهلی هم به احکام کم توجه خواهد شد.

مولانا امیری متذکر شد: ضمیر انسان های پاک سرشت این است که حل مشکلات شان را از خدا می خواهند. انسان خلق نشده است که برای همیشه در این دنیا باقی بماند. اصل و هدف ما باید سربلندی در آخرت باشد. کسی از حجاب آسیب ندیده است، لیکن بی حجابی امنیت را مختل کرده و چه بسا جان انسان را تهدید می کند. خرید و فروش زن در برخی کشورها یک تجارت است که نمی توان خطر آن را نادیده گرفت. اگر از یک کالای با ارزش محاقظت نشود آن را به غارت می برند. تن انسان هم شریف است و لذا اگر مورد محافظت قرار نگیرد چه بسا دیگر روی آسایش را نخواهد دید.

 

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن