گفتگو و مصاحبه

دنیا مسیر ساختن زندگی اخروی است

مولوی نعمتی: انسان باید در مسیر سعادت اخروی حرکت کند

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه خیرآباد تایباد تجربه زندگی و مرگ را برای غنی و ضعیف یکسان خواند.

به گزارش آوای سنت، مولوی غلام نبی نعمتی در گفتگو با خبرنگار ما دنیا را دار مشقات و سختی ها خواند و گفت: هیچ کس را نمی توان پیدا کرد که دنیا را  در راحتی و آسایش پشت سرگذاشته باشد و اصولا بنای دنیا برای راحتی و استراحت انسان خلق نشده است. دنیا جایی است که بنا به فرموده نبی مکرم اسلام مرزعه آخرت است. منظور خدای متعال از آفرینش دنیا این است که انسان بتواند خودش را از عذاب قبر نجات داده و برای آباد کردن میدان محشر بکوشد.

آنچه که به انسان برتری می بخشد، آگاهی از چگونگی احوال بهشت و جهنم است. دانستن اینکه چه راه هایی انسان را به بهشت می رساند و چه مسیرهایی منتهی به عذاب جهنم می شود، اگر برای بشر نحوه رسیدن به بهشت مشخص نبود، همه عمر را می بایست در دغدغه و پریشانی سپری می کرد، لذا دانستن مسیر راه بهشت و منتهی شدن به جهنم، خود یک نعمت بزرگ است که متاسفانه برخی ها قدر آن را نمی دانند.

وی در این باره افزود: از زمان خلقت بشر، هیچ امتی را نمی توان یافت که بدون پیامبر و بدون آگاهی از احکام شریعت زندگی کرده باشد. در بحث اعتقادات و احکام دین چیزی که مجهول و نامفهوم باشد وجود نداشته است. گروهی از مردم هستند که ترجیح می دهند معیشت خود را از راههای نامشروع به دست آورده و رنج دنیا را به جان نمی خرند. آنها از هر مسیری که برایشان راحت و امکان پذیر باشد، کسب معاش می کنند و هیچ  ترسی نسبت به عواقب کارهایشان ندارند.

تعدادی دیگر با آنکه نماز می خوانند و کارهای عام المنفعه انجام می دهند، لیکن در خفا و به صورت پنهانی دست به کارهای زشت و ناروا می زنند و همین اندازه که مردم آنها را نشناسند، احساس غرور و افتخار می کنند. این مردم باید بدانند که وعده خدا تغییر نمی کند و چه آن عده ای که به دیگران ستم می ورزند و چه کسانی که در خفا جفا می کنند، سرانجام به عذاب گرفتار خواهند آمد.

مولوی نعمتی وقوع حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و امراض سخت را امتحان باریتعالی برای انسان های عصرهای مختلف دانست و اظهار داشت: حوادث طبیعی در حکم امتحان برای مردم مومنین است. مصائب و گرفتاری ها باعث می شوند تا افراد مسلمان بیش از گذشته نام خدا را بر زبان جاری کنند. مصائب برای مسلمین کفاره گناه هستند و کسی که از این گونه حوادث آسیب می بینند در واقع گناهان شان شسته می شود. برای فرد مسلمان تلنگر و هشدار در زندگی لازم است تا متوجه اشتباهاتش شده و به مسیر اصلی بازگردد.

بسیار مردم هستند که داشتن امکانات را باعث برتری و خوشبختی خود نسبت به دیگران می دانند. آنها دنیا را محل خوشحالی و رسیدن به آرزوهایشان می دانند و فراهم شدن امکانات برای فرزندان را اوج لذت زندگی می شمارند.

مدرس حوزه علمیه خیرآباد تایباد افزود: داشتن مال زیاد به معنی برتری بر سایر افراد نیست. کسانی که اندوخته فراوانی در اختیار دارند، بیشتراز افراد ضعیف و تهیدست حساب و کتاب خواهند داشت و در برابر آنچه که داشته و دارند، باید پاسخگو باشند. کسانی که دارای مال و منال زیاد هستند و یا عهده دار منصب شده اند، می بایست عدالت را در امور محوله رعایت کند. عدالت را نمی توان به سادگی در جامعه پیاده کرد. موانع سختی در سر راه شخص قرار می گیرند که وی نتواند عادل محور باشد. کسانی که اجرای عدالت را برای خود سخت می بینند داوطلب عهده دار شدن امور سایرین نشوند. اموال بیت المال را برای خود مغتنم نشمارند. فطرت نفس انسان به انجام کارهای خلاف شرع و دین اسلام نهادینه شده و به فرد اجازه نمی دهد تا پا روی تمایلات نفسانی اش بگذارد.

دلایل واهی زیادی در مسیر فرد جوان قرار می گیرد تا او را به گمراهی بکشاند. هر جوانی مدعی داشتن ایمان است، اما نفس نمی گذارد تا او براحتی عبادت کند. شیاطین انسی و دوستان ناباب از جمله موانع بر سر راه جوانان با ایمان هستند تا نتوانند آن طور که باید و شاید به عبادات شان برسند، پس هر چه امتحان بزرگتر باشد، جایزه بزرگتر خواهد بود. مرگ تنها برای ضعفا نیست. بی شک هر فردی چه غنی و فقیر بازگشت را تجربه خواهند نمود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن