گفتگو و مصاحبه

دوری از قرآن عامل بروز مشکلات کنونی دنیای اسلام

شرایط کنونی امت اسلامی تاسف بار است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف دوری از قرآن کریم را باعث مشکلات جهان اسلام، مشکلات اجتماعی و فردی امت برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی ابراهیم باهیئت در گفتگو با خبرنگار ما اذهان نسل آینده و جوانان مسلمان انباشته از سولات متعدد خواند و گفت: پرسش های زیادی وجود دارند، مبنی بر اینکه چرا مسلمانان دچار سستی هستند، چرا در مقابل مقابل کفار این همه ضعیف بوده و به بیراهه می روند؟ چرا امت اسلامی در سردرگمی و حیرانی بسر می برند؟ چرا ممالک اسلامی نسبت به یکدیگر دشمنی می ورزند و اختلاف در میان شان به اوج رسیده است؟ چه شده است که مومنین و مسلمانان در راه رسیدن به هدف شان کند حرکت می کنند؟

وی افزود: باید بررسی شود که چه مسائلی باعث می‌شوند تا افراد یک خانواده از هم سرد می شوند. وضع به گونه ای شده است که میان خود فرزندان هم اختلاف و دشمنی شکل می گیرد. چرا برخی از امت جرات پیدا می کنند تا بر علیه اسلام و قرآن و مذاهب سخن بگویند؟

سو‌الات دیگری نیز مطرح هستند که به کاهش میزان صله رحم، کاهش دستگیری از حال نیازمندان، بی خبری از امور همسایه و نظایر این ارتباط پیدا می کند.

مولوی باهیئت پاسخ ابهامات پیش آمده را به دلیل دوری مسلمانان از قرآن کریم دانست و ادامه داد: امروز امت اسلامی به کتاب مقدس خود اعتقاد و باور دارند، اما از عمل به دستورات آن فاصله گرفته اند. ما قرآن را به معنای واقعی نشناخته ایم. آیات را با بهترین صوت تلاوت می‌کنیم، لیکن از تدبر و تفکر در مفاهیم آن غفلت می کنیم.

این کتابی است که کلام رب العالمین را بیان کرده و برای هدایت انسان ها فرستاده شده است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف متذکر شد: در عصر حاضر اگر کسانی در مورد توحید رب العالمین و اصل دیگر دین یعنی نبوت و همچنین حقانیت سایر انبیا که جزو بندگان خاص بودند، در شک و تردید هستند، علتش فاصله گرفتن از کلام حق است.

اگر عده ای نمی توانند حقیفت زندگی بعد از مرگ را بپذیرند و باور ندارند که صحابه رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم جزو برجسته ترین افراد پس از انبیا به حساب می آیند، علتش به عدم آگاهی، درک و دقت در مورد واقعیت های کلام قرآن عظیم الشان بر می گردد. واقعیت هایی که کتاب ما در مورد همه آنها شرح می دهد.

مولوی باهیئت یادآور شد: کم نبودند افرادی که در سخت ترین و بدترین شرایط، انواع و اقسام شکنجه های روحی و جسمانی را تحمل کردند،اما از صراط مستقیم عدول نکردند.آنها حاضر شدند از موقعیت و جایگاه اجتماعی خود دست بکشند، لیکن ایمان خود را ترک نکرده و در راه مشکلات استقامت ورزیدند.

صحابه اسلام در پس از رحلت پیامبر گرامی صلی الله علیه واله وسلم با مرتدان جهاد کردند تا دین الهی برای ما باقی بماند. لذا فرمایش خداوند متعال خطاب به ایشان در محل حدیبیه بود که بیان فرمود، اگر انسان های نسل آینده همچون شما ایمان بیاورند، قطعا جزو هدایت شدگان خواهند بود.

این عالم اهل سنت تاکید ورزید: خدای متعال از جان و شاهرگ گردن هم به انسان نزدیک تر است، ولی ضعف ایمان موجب می شود تا برای اجابت دعاهایمان دست به دامان مزار متبرک امامان می شویم تا آنها مشکل گشای کارمان شوند.

اگر هنوز در زمینه آداب و اخلاق اسلامی مشکلاتی وجود دارد،بخاطر این است که به سوره «حجرات» و «لقمان» و ده ها موارد دیگر توجه و دقت نشده است. از این رو جوانان در انتخاب مسیر خود تردید دارند و نمی توانند خوب و بد زندگی را تشخیص دهند.‌

نقشه راه زندگی در قرآن کریم به زبان ساده بیان شده است. این همان کتابی است که بزرگترین دشمنان را به زانو در آورد، چرا آنها که با خدای متعال، پیامبر گرامی و صحابه رضی الله عنهم کینه و دشمنی داشتند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن