گفتگو و مصاحبه

رمضان فرصت طلایی خودسازی مسلمان

بیانات دکتر محمد ویسی در گفتگو با آوای سنت

آوای سنت:ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای خودسازی انسان مسلمان است.

به گزارش آوای سنت دکتر محمود ویسی در گفتگو با خبرنگار ما با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الله را ایام نجات از غصه ها،رهایی از دردها، فلاح و رستگاری، شهر عشق و عرفان، روزهای فیض و احسان و ماه سنت و قرآن خواند و گفت: همه بندگان مومن، متعهد و مسلمان با آغاز ماه مهمانی خدای متعال با وی تجدید عهد و پیمان بسته و به این جاده نورانی قدم می گذارند. بدون شک این گذرگاهی برای همه مسلمانان جهان است. ماهی که در آن آشنایی ها تحکیم می یابند و دشمنی ها از دل امت زدوده می شوند. هر شخصی که خویشتن را مسلمان واقعی می داند، خود را به کسانی پیوند می دهد که برای عشق واقعی شب زنده داری کرده و وجدانش را بیدار می کند. مسلمان واقعی در رمضان اشک و خروش و ناله سر می دهد تا از این فیض پربرکت نصیبی ببرد.

وی رمضان را بهترین فرصت بازگشت برای افراد نادم و پشیمان دانست و افزود: تسلیم در برابر قدرت خالق متعال درباره کسانی است که خود را در زمره افراد با ایمان می شناسند. تمرینی برای نوشیدن از چشمه زلال باریتعالی تا از عفو و گذشت و غفران بی نصیب نمانند، چرا که این ماه راهنما و راهگشایی برای گم گشتگان حیرانی است که راه را از بیراهه تشخیص نمی دهند. رمضان شاخساری از طوبی، غرفه ای از بهشت جاویدان، بارگاه بسم الله و جلوه گاه رحیم و رحمان است.

دکتر ویسی تغییر عادات و تبدیل آن به عبادات را از دیگرمشخصه های رمضان برشمرد و اظهار داشت: خدای متعال حتی اگر ماه رمضان را محل عبادت و تقوا قرار نمی داد، باز هم انسانها می بایست تدبیری می اندیشیدند و فرصتی می آفریدند تا از روزمرگی، ایستایی و رکود رهانیده شده و به عرصه نشاط و فرهیختگی و فرزانگی وارد شوند. در این ماه افراد و اشخاص باید از همه آنچه که آنها را به جهنم نزدیک کرده و از بهشت دور می کند، خودداری ورزند. باریتعالی در سوره تحریم به امت اسلامی سفارش می کند که خود و خانواده هایشان را از تبدیل شدن به سوخت آتش جهنم رهایی بخشند.

متاسفانه مردمانی سنگ صفت هم هستند که حتی در این ماه پرفیض و مبارک نیز اهل سوز نشده، دستگیر درماندگان نگشته و خود را سزاوار تبدیل شدن به سوخت آتش جهنم می کنند. این ماه فرصتی است که ایزد منان با لطف و گذشت و مهربانیش به بندگانش عطا فرموده تا از نیک و خیر اعمالی را انجام دهیم که تاکنون توفیق عمل بدان ها را پیدا نکرده ایم.

استاد و مدیر گروه فقه و حقوق شافعی دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه این گفتگو به مصادیق و منشاء تحول مثبت در ماه مبارک رمضان پرداخت و عنوان نمود: تحول روشنفکرانه جنبه های مثبت به همراه دارد. انسانها معمولا نیازمند تحول و فراتر از تغییر در این بزم الهی هستند. به قول علامه اقبال لاهوری در این ماه می بایست چشم گشایی و سفر از خود به خود داشته باشیم. در این وضعیت و شرایط خاصی که ویروس کرونا کره زمین را درگیر کرده است، هنرمند واقعی کسی می باشد که از شبها و روزهای ماه مبارک الهی بهره گرفته و ضمن نائل شدن به رستگاری، زمینه فلاحت دیگران را در ایام تحصیل دانش و تقوا و همچنین با تطهیر، تقویت ایمان و بازگشت در خورشان به مسیر قرآن و سنت فراهم سازد.

دکتر ویسی تاکید کرد: در چنین ماهی که به ” سید شهود” مشهور است، جن و انس همه بر سرسفره کریم کارساز مهمان می شوند و خدای متعال نظر لطف و عنایتش را به سوی دردمندان معطوف می نماید. نویسنده ای که کتابش را وسیله شفا و رحمت برای اهل ایمان قرار داده و خود شافی و کافی بندگانش برای رهایی از غصه هایشان است. همچنان که حضرت یعقوب علیه السلام یوسف را در میان اولاد خود عزیز می دانست، رمضان هم در میان سایر ماهها و ایام عزیزتر و گرامی تر است. به همین دلیل هم آمدن رمضان به حیات انسان مسلمان، کیفیت، باروری و شکوفایی می بخشد. به قول شاعر چه مدت زندگی کردن مهم نیست و بلکه ملاک اصلی چگونه زندگی کردن است.

برای زندگی با صفا و صادق، به جز راه خدا، فارغ التحصیل شدن از رمضان و فائق آمدن به نفس راه دیگری نمی توان یافت.

این عالم اهل سنت کورد خاطر نشان ساخت: برنامه زندگی همه اشخاص به طور طبیعی اندک تفاوت هایی با دیگران داشته و دارند. برای بهره مندی از ماه رمضان نمی توان برنامه ثابتی پیشنهاد داد. با توجه به شرایطی که در پیش داریم، می طلبد تا برای روزهای آینده برنامه مناسبی را تدارک ببینیم. حجم و کیفیت عبادات را افزایش بخشیم. نماز جماعت و جلسات قرآنی را در راستای تحقق بخشیدن به اهداف مد نظر و در حدی که باعث سرایت بیماری نشود، برپا بداریم. شخصیت سنگی درون خود را که بعضا به دلیل گرفتار شدن به دنیا و گناه پروراندیم، متلاشی و ذوب کنیم و با پیوستن به اهل دل به نمادهای اهل تقوا نزدیک تر شویم. تقوایی مانند تقوای حضرت یوسف علیه السلام که از گناه گریخت و عاقبت خیر را برای خودش و دیگران رقم زد. سعی و تلاش ما بر این باشد که فضای خانه را به رمضان معطر کرده و عطر قرآن، ذکر و سنت نبی مکرم اسلام را در محیط جاری کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن