گفتگو و مصاحبه

رمضان موعد همبستگی و الفت امت اسلامی

گفتگوی امام جمعه اهل سنت بندر ترکمن با آوای سنت

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرترکمن کاهش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی و همبستگی مسلمین با یکدیگر را از جمله برکات ماه مبارک رمضان خواند.

به گزارش آوای سنت، عبدالرحمان آخوند کر در گفتگو با خبرنگار ما عمل به سنت اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان را جزو فرهنگ پسندیده نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم برشمرد و گفت: مراقب باشیم و با این فرض که ماه مبارک رمضان رو به پایان است، از رحمت های روزهای پیش رو غافل نمانیم. دهه نجات از آتش جهنم و شب های قدر و استغفار به جانب خدای متعال که امکان بخشیده شدن همه گناهانی که ممکن است در تمام طول زندگی انجام داده باشیم بستگی به حال و شرایط ما و همچنین ارتباط ما با خدای متعال در شب های نورانی دارد.

وی در این باره افزود: رمضان از نظر بارش رحمت بر ماههای دیگر فضیلت دارد و برکت دهه آخر این ماه بسیار بیشتر از دهه اول و دوم آن است و آن را باید بسیار قدر و غنیمت بدانیم. به خصوص شب قدر که در این دهه قرار گرفته و باریتعالی ثواب هزار ماه عبادت را در این شب گنجانده است. شب قدر عالی ترین ساعاتی که برای دیدار آن باید لحظه شماری کرد. شب نزول قرآن و شب سرور و شادمانی و احیای مجدد انسان پس از رهایی از پلیدی ها و رجوع به حریم امن الهی می باشد.

آخوند کر با انتقاد از برخی رفتار ها در جامعه اسلامی اظهار داشت: روزه خواری در ملا عام به بهانه انجام فعالیت بدنی نمی تواند هیچ توجیه مناسبی داشته باشد و پذیرفتنی نیست. انسان یازده  ماه از سال را فرصت کار و تلاش بدنی دارد و می تواند فکر آتیه مناسب و رفع مشکلات زندگی و اندوخته برای روزهای نیاز باشد، اما روزه خواری در این ماه به دلیل فعالیت جسمانی و محروم کردن خود از برکات ثواب رمضان عملی است که از صاحب یک فکر عاقل و بالغ بعید می باشد.

مومنین روزه دار، جوانان با ایمان و کسانی که رمضان را با تمام وجود درک می کنند، نباید برای اتمام این ماه خوشحالی نمایند، زیرا اگر می توانستند به عینه ببینند که خدای متعال تا چه حد آن را قدر شمرده است، بخاطر رفتنش عمیقا دچار اندوه و پریشانی می شدند. رمضان را سرای سختی و مشقت خود ندانیم. رمضان آفریده نشده است تا به انسان تنها درس گرسنگی و تشنگی بدهد، تحمل این افعال برای این است که بدانیم افراد بی بضاعت و کودکان خانواده هایی که توان کافی مالی ندارند با آرزوهای کوچک خود چه آلام و مرارت هایی را تحمل می کنند. اگر رمضان نبود، مشخص نبود که ما اکنون در چه مرتبه ای از انسانیت قرار داشتیم.

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن فرار رسیدن موسم عید فطر را یکی دیگر از برکات دین مقدس الهی خواند و تاکید کرد: بر طبق یک سنت حسنه و قدیمی، مسلمین با فرا رسیدن عید فطر به غبارروبی محیط اطراف خود می پردازند و به اندازه بضاعت شان برای خود و به ویژه کودکان شان البسه نو فراهم می کنند. این آماده شدن برای عید و این شور و شوق اجتماعی برای ختم دعای ماه رمضان و سرافرازی در امنحان الهی امری پسندیده و خوب است، لیکن این مسئله نباید باعث بی تفاوتی ما به شب های باقیمانده شود، علی الخصوص در پنج شب آخر که بنابر عقیده اهل سنت، شب قدر به احتمال بسیار زیاد در یکی از شب های پیش رو قرار گرفته است.

آخوند کر کاهش بلایای طبیعی، کاهش ناهنجاری های اجتماعی، ازدیاد صله رحم، تقویت ایمان و همبستگی مسلمین با یکدیگر را از برکات مه مهمانی خدای متعال دانست و تاکید کرد: در این لحظات پایانی موسم رمضان وداع شایسته ای به آن داشته باشیم. ممکن است برخی از اجتماع مسلمین توفیق مجدد دیدار این ماه را نداشته باشد. به خصوص جوانان مومن و متعهد پایان رمضان و امساک را پایان عبادت و بندگی نشمارند. آرزوی همه ما این است که به برکت عبادت های ماه رمضان، خدای متعال زمین و انسان های روی آن را از شر بیماری کرونا برهاند.

دیدیم که در این ماه با رعایت فاصله اجتماعی و انجام اعمال بهداشتی، عبادات و ختم قرآن انجام شد و آمار مبتلایان نه تنها افزایش نیافت، بلکه رفته رفته به کاهش نیز رسید.

پس باید بر ادامه مراقبت استمرار بخشیم تا در بازارهای محلی که برای خرید در این ایام تعبیه می شوند، ویروس همه گیر آمار مبتلایان را افزایش ندهد. هر نوع ازدحامی را باید به معنی افزایش تعداد مبتلایان در روزهای بعد از عید فطر بدانیم و باید از ازدحام های گذشته که محدودیت را افزایش داد، عبرت لازم را بگیریم.

این عالم اهل سنت یادآور شد: تا مادامی که حیات جهان پهناور ادامه داشته باشد، یهود از دشمنی خود با اسلام عقب نشینی نخواهد کرد. تا مادامی که پرچم اسلام بر پهنه سرزمین های اسلامی بدرخشد، خیانت ها و شرارت های یهود تمامی نخواهد داشت. لذا انزجار از اشغالگران در حمایت از قدس شریف چه در جمعه پیش رو و چه در همه ایام سال یک وظیفه شرعی است. دعا کنیم تا این مکان امن الهی از اشغال چکمه پوشان صهیونیست خلاصی یافته و باریتعالی توفیق زیارت مسجد الاقصی را رسول گرامی اسلام در آن نماز خوانده است را نصیب همه مسلمین گرداند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن