گفتگو و مصاحبه

ساماندهی مشاغل خانگی راهکار حمایت از قشر زنان

آوای سنت: یک بانوی اهل سنت بلوچ ساماندهی مشاغل خانگی را مناسب ترین راه برای بها بخشی به بانوان در زمینه های کاری دانست.

به گزارش آوای سنت، رقیه سالار زهی در گفتگو با خبرنگار ما زنان و مادران امروز را سازندگان مدیران آینده کشور خواند و گفت: فرزندان در هر سن و سال و در هر جایگاه و مقام زیر سایه والدین شان قرار دارند و خصوصا برای وابستگی عاطفی میان فرزند با مادر هیچ جایگزینی نمی توان پیدا کرد. مادر دلسوزترین فردی که از خودش می گذرد. جوانی اش را به پای اولادش می ریزد تا آنها را به سر و سامان برساند و دیدن خوشبختی فرزند را نهایت آرزویش می داند.

نخبگانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند. دانشمندانی که در مراکز عالی خدمت می کنند و پزشکی که به عالی ترین درجه تخصص رسیده است، بدون وجود مادر نمی تواند پله های ترقی را بپیماید. سخت ترین شغل بدون جیره و مواجب را در حقیقت بانوان و زنان بر عهده دارند و در قوانین ما به این نکته مهم توجه نشده است!

خانم سالار زهی تصویب قوانینی در جهت ایجاد مشاغل خانگی را بهترین راه بهره مندی از توانایی زنان خانه دار توصیف کرد و افزود: نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند که ساعتی از روز به کارهای خانه می رسند. درصدی از این قشر در مدارس و دانشگاه ها مشغول به تحصیل بوده و بخشی هم در مشاغل مختلف اداری مشغول به کار هستند، لیکن برای اقشار خانه دار فکری اساسی، پیوسته و دامنه دار نشده است. از این حیث ما نسبت به کشورهای دیگر در رتبه پایینی قرار داریم. بسیاری از دولت های فاقد منابع طبیعی، گزینه اشتغالزایی را به اجرا گذاشته و زنان را در زمینه های مختلف بکار می گیرند تا کمکی در جهت رشد اقتصاد خانواده و جامعه باشند.

این بانوی فرهنگی بلوچ تاکید کرد: با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که هجم مشاغل خانگی از جمله قالیبافی، جاجیم بافی، کلیم بافی و کارهای دستی دیگر به شدت کاهش پیدا کرده اند که دلیل آن نبود برنامه حمایتی کافی بوده است. صنعت فرش و صنایع دستی محصولی صادراتی و ارزشمند برای ممالک مختلف است که روی دست نمی ماند، اما همیشه واسطه ها بیشترین سود تولیدات را برده اند. نخبگان ما به جای ماندن در کشور ترجیح را بر رفتن می دهند. کسانی که با سرمایه های داخلی درس می خوانند، لیکن به دلیل نبود شغل و درآمد کافی گزینه رفتن را انتخاب می کنند.

سالارزهی یادآور شد: به نظر بنده با همه دغدغه های دولت در زمینه افزایش مراکز آموزشی که با همیاری خیرین جامعه انجام می شود فقدان برنامه برای آینده نخبگان به معنی از دادن پول و سرمایه هنگفت است. کشور ما در زمینه نخبه پروری سرآمد می باشد. در مسابقات بین المللی دانش جویان حرف اول را می زنیم. امنیت در کشور ما شایسته تقدر می باشد.

دلسوزانی هستند که تنها هدف شان خدمت به مردم است. در این عرصه دانشجویان دختر به این امید داشتن آینده بهتر، تحصیل می کنند، ولی اکثر فارغ التحصیلان بانو از داشتن شغل و درآمد کافی محروم هستند. برای بانوان در مشاغل بیرونی محدودیت های زیادی وجود دارد. آنها نمی توانند مانند یک آقا به سراغ هر کاری بروند.

وی مناسب ترین راه ایجاد مشاغل خانگی با مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولتی برشمرد و خاطر نشان کرد: این ساماندهی نه تنها خللی بر وظایف یک بانو در منزل ایحاد نمی کند، بلکه باعث بیداری امید به آینده خواهد بود. ضمنا فارغ التحصیلان هم تا رسیدن به شغل مطمئن می توانند در این زمینه ها فعال باشند. اگر می بینیم که دختران و پسران ایرانی اوقات فراغت شان را در فضای مجازی می گذرانند بابت نداشتن شغل و درآمد است. اگر کار باشد فرزندان ما دیگر نیازی به سرگرم شدن در فضاهای آسیب رسان اینچنینی نخواهند داشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن