گفتگو و مصاحبه

شخصیت پیامبر اکرم (ص) بر مبنای رحمت و مودت استوار بود

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اهل سنت جنوب الگو برداری از روش مدیریت نبی اکرم را جزو راهکارهای ایجاد مودت در جوامع اسلامی عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت شیخ علی جلالی در گفتگو با خبرنگار ما یکی از صفت باریتعالی را رحمت الهی نسبت به انسان ها دانست و گفت: خدای متعال بر مبنای این صفت، خود را رحمان و رحیم نامیده است. خداوندی که پادشاهی امور را بر اصل رحمت پایه گذاری کرده است. موجودات را می آفریند و در خصوص حیات شان تدبیر امور می کند. احکام را برای انسان ها تشریح کرده و در روز حساب میزان خوبی ها و بدی ها را معلوم می سازد. در این بین بی شک رحمت الهی شامل حال کسانی است که در کارهای نیک و خیر پیشقدم بوده و بانیان امر را پاداشی بزرگ نصیب می گرداند.

شیخ جلالی با بیان اینکه خدای متعال در توصیف نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم، ایشان را رئوف و رحیم معرفی می کند، افزود: سوره توبه خطاب به مومنین فرمایش می دارد، رسولی را از جنس خودتان را به میان شما فرستادیم و بر او سنگین است چیزهایی که شما را به مشقت وا می دارد. رسولی که بر ایمان شما حریص و نسبت به مومنین رئوف و رحیم می باشد.

همچنین از پیامبر رحمت می خواهد تا از خطاها و اشتباهات اصحابش گذر کرده و خطاکاران را عفو نماید. برای مردم ذات وجودی باریتعالی را شناسانده و برایشان طلب مغفرت کند. هر کار بزرگی را ضمن مشورت با اصحاب و با توکل پیش برود که خداوند متوکلان را دوست می دارد.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت جنوب، آشکار بودن آثار رحمت الهی در قلب آن حضرت را نمونه بارز از صدق کلام قرآن کریم خواند و اظهار داشت: در این زمان نیز اگر مدیران جامعه با پیروی از کلام الهی با زیر دستان شان در نهایت عفونت و مهربانی رفتار کنند، بدون تردید ثمرات مثبت این تدبیر را خواهند دید. نبی مکرم چنین سیاستی را در پیش گرفته بود و اگر مغایر با عطوفت رفتار می کرد، اصحاب بنا به گفته قرآن به اطراف پراکنده می شدند.

قلب انسان را نمی توان با خشونت و سنگ دلی به دست آورد. قانونی که خدای متعال آن را بر بندگانش تبیین نموده است، لذا نرمخویی و گذشت کردن از قصور افراد در کنار توجه به احوال شان باعث خواهد شد تا مثل پروانه پیرامون شمع به چرخش در بیایند. در صدر اسلام وقتی نصرت خدا فرا رسید دیده شد که مردم گروه گروه به دین خدا داخل می شوند، زیرا تنها اوست که توبه را می پذیرد.

شیخ جلالی حلقه مفقود پاره ای پراکندگی ها، اختلافات و نزاع ها در برخی مجموعه ها را به دلیل نبود الفت با افراد آن توصیف کرد تاکید ورزید: اشتباه است که فکر کنیم شفقت و مهربانی با قاطع بودن در تضاد قرار دارد، حال آنکه می توان هر دو را با هم داشت. قاطع ترین فرد روی زمین رسول اکرم بود که به هیچ وجه و با هیچ شرط از انجام رسالتش کوتاه نیامد و در عین حال به مهربان ترین در میان مردم خود شهرت یافت.

ایشان قاطعیت را با رحمت به اجرا گذاشت و از این رو قلب ها را به طرف خود جذب کرد. بارها پیش آمد که کسانی پا پیش گذاشته و به عمد و غیر عمد به ساحت مقدس آن حضرت، مسجد و حتی آیات کریم توهین کردند، اما روش نبی اکرم این نبود که با آن افراد مقابله کند. پس با ایشان گفتگو کرده و با نرمی واکنش نشان می داد. بدانیم که اسلام با خشونت همخوانی ندارد و مبدت اسلامی تنها در سایه الگو برداری از روش رسول امت محقق خواهد گردید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن